Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Klor

Klor 13 Jun 2013 18:28 #3897

  • msl01
  • msl01's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 1
Hej. Jeg har købt et hus med pool og har ingen erfaringer med pool. Min pool er 4x8x1,4. Mit spørgsmål er hvad slags klor man skal bruge og hvor meget man skal bruge. Jeg har set at der er langtids klor og hurtig klor. Jeg putter ca. 600 gram i og efter 2-3 dage er klor målingen lig nul. Rent økonomisk kommer jeg så til at at bruge over 1000,- om mdr på klor, kan det være rigtigt.Ph værdien er noget nemmere at styre. Min pool er er meget klar så der er der ikke noget problem.

Mvh
Morten Larsen
Sidste redigering: 13 Jun 2013 19:49 af Ole. Begrundelse: Fjernet off-topic om støv v. backwash
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Klor 13 Jun 2013 19:48 #3898

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Jeg synes du skal læse artklen om "12 Spørgsmål..." speciel det om klor.
Og så artiklen om cyanur.
Det er MEGET vigtigt, at du fra fra starten forstår hvad cyanur er, hvordan det opfører sig, og hvordan man håndterer det.
Når du har forstået det, er det meget nemmere at finde ud af hvilken klortype man skal bruge.
Så lover jeg dig, at du samtidig vil forstå hvad begreberne "langtidsklor" og "hurtig klor" virkelig dækker over, og hvilken du IKKE skal vælge :)

Jfr. reglerne for forum, vil jeg bede dig oprette en ny tråd om problemet med støv ved backwash. :)
Ole Kristensen
Sidste redigering: 13 Jun 2013 19:50 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Klor 14 Jun 2013 08:09 #3900

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Læs som Yxos siger artiklerne. de vil give dig en bedre baggrundsviden om hvad tingene er, men derudover:

Begreberne " Langsom og hurtigklor" er begreber som byggemarkederne har opfundet, idet de tror at så forstår brugerne bedre hvad de skal købe.
Sådan virker det ikke i virkeligheden idet forskellen IKKE har noget at gøre med om klor er hurtig eller langsom

Begreberne hurtig og langsom kan KUN bruges såfremt man skelner mellem klor i granulat eller klor i tabletform
Klor i granulat er altid hurtig, idet kloren bliver opløst med det samme og derfor kommer al det klor man putter i til at virke med det samme
Klor i tabletform er fra starten i poolindustrien "opfundet" som en langsomopløselig klortablet man kunne bruge når man tog på ferie eller var væk en lang weekend. I og med kloren er i tabletform der samtidig er pakket ind i hver sin plasticpose - som man kun klipper i et i hvert hjørne i, så vil den opløse sig langsomt og dermed kun frigive lidt klor af gangen

Det er et glimrende produkt - hvis man bruger det rigtigt, men en sådan tablet som brugerne tror indeholder 200 g klor indeholder i virkeligheden 100 g Cyanur og 100 g klor. Bruger man for mange af dem og samtidig ikke har en stor udskiftning af sit vand ( er dyrt) så får man en KLORLÅS
Hvis man udskifter alt sit vand eller mindst 3/4 om året kan man sagtens bruge disse tabletter. Udskifter man ikke så meget vand, er den korrekte brug at bruge granulat UDEN CYANUR til daglig og så tabletterne i ferier og weekends hvor man er væk
SØG I ARTIKLER OG VEJLEDNINGER UNDER CYANUR - KLORLÅS M.V

Derudover er klor ikke bare klor på samme måde som en bil ikke bare er en bil. Der er stor forskel på på renhedsgrad - indhold af klor hvor god den er til at opløse sig. Personligt er jeg stor tilhænger af mærket HTH der iøvrigt er den enste klor der er godkendt til drikkevandsdesinfektion ( det siger da noget om kvaliteten )
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.183 sekunder