Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Ph værdi vs alkalitet

Ph værdi vs alkalitet 04 Jun 2017 17:53 #7509

  • Irene
  • Irene's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 3
Hejsa.

Vi har som sådan ikke noget problem, men vi kan simpelthen ikke få alkaliteten ned i vores pool.

Ingen problem med at styre ph værdi og klor værdi, men alkalitet vil ikke ned. Vandet er fint klart.

Kom gerne med gode inputs. ;)

Mvh. Irene
Sidste redigering: 04 Jun 2017 17:54 af Irene.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Ph værdi vs alkalitet 04 Jun 2017 18:04 #7511

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hejsa

Når alkaliniteten sænkes sker der ofte fejl, mange misforstår princippet i den stærke pH minus opløsning og kravet om at vandet skal stå stille.

Men den udregnet mængde pH- opløses i en spand poolvand, dette skal hældes ned i poolen MEGET FORSIGTIGT på det samme sted er der forskellig dybde så på det dybeste.

Her efter er det vigtigt at der absolut ingen cirkulation er eller badning, blandingen af pH- skal have fuldstændig ro på bunden. Faktisk skal det hældes så forsigtigt i at jeg plejer at sige "forstil dig at stille spanden på bunden og så vælte den forsigtigt" ;)

Efter 24 timer startes cirkulationen igen og kontrol måling udføres, er værdien stadig forhøj skal processen gentages.

Ved sænkning af alkalinitet er det ikke en engangs forstilling og ja det kan være frustrerende. Men folk undervurdere ofte det med at pH- blanding ikke må blandes for meget med poolvandet når den hældes i.

Lad mig høre hvordan ovenstående fungere :)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Ph værdi vs alkalitet 04 Jun 2017 20:17 #7515

  • Irene
  • Irene's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 3
Du må korregere mig , hvis jeg ikke har ret, men hvis jeg laver en opløsning med ph minus, som beskrevet, for at sænke alkalitet, bliver min ph værdi ikke så meget ude af tur, at jeg skal have voldomt meget ph plus i igen?

Jeg tænker, når jeg nu har min ph værdi på 7,2 og klor værdi på 1,6, stabilt, så skulle alkaliteten vel også være i orden?
Sidste redigering: 05 Jun 2017 07:50 af Irene.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Ph værdi vs alkalitet 04 Jun 2017 21:47 #7519

  • Bino
  • Bino's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 319
  • Modtagne Tak: 38
Er jeres klor 3,4?? Den bør ligge mellem 0,5 og 1,5
Hellere minipool
end...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Ph værdi vs alkalitet 05 Jun 2017 07:16 #7524

  • Irene
  • Irene's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 3
Ej det er en fejl. Klor værdi 1.6 og ph 7.2. Det var opstarts værdierne jeg fik læst. Sorry. Men alkalinitet på 170. Har rettet mit opslag fra tidligere nu :)
Sidste redigering: 05 Jun 2017 07:50 af Irene.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Ph værdi vs alkalitet 05 Jun 2017 16:57 #7532

  • MLK
  • MLK's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 2
Den "gamle" måde med en ordentlig omgang syre i en spand og vandet der ikke må bevæge sig er for de tålmodige :)

Hvis man gerne vil have hurtigere resultater kan man benytte en anden måde.

1. Sænk ph med ph-minus til 7.0
2. “Luft“ vandet indtil det når ph 7.2
3. Mål TA

Ovenstående 3 skridt gentages indtil man har nået den ønskede alkalinitet.

“Luftning“ af vandet kan gøres på flere måder. Hvis man har vandfald eller lignende kan dette gøre det.
Jeg gjorde det selv med en lille kompressor og en siveslange, da jeg ikke har springvand eller vandfald i min pool.

Jeg har selv sænket min alkalinitet fra 180 til 120 på 6 timer med ovenstående metode.

Hvis man vil have en mere udførlig beskrivelse så kan man kigge her: www.poolhelpforum.com/viewtopic.php?t=390


/Morten
Sidste redigering: 05 Jun 2017 17:02 af MLK. Begrundelse: Stavefejl pga autokorrektur
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.162 sekunder