Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Forbindelsesrør til solfanger

Forbindelsesrør til solfanger 12 maj 2009 16:44 #306

  • lba1
  • lba1's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 33
Hej

Skal netop til at grave min pool ned, har to solpaneler som jeg godt vil have op på taget som vender mod syd. Derfor skal frem og returløbsrøret graves ned skal de isoleres? Og hvor dybt skal de ned?


mvh

Lars Bo
lba1
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Forbindelsesrør til solfanger 12 maj 2009 19:36 #308

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
ned i 60 cm - og hvis jeg var dig ville jeg isolere. hver eneste grad man beholder istedet for at den forsvinder i jorden er vigtig

du sigger du hhar 2 paneler ? hvad er det for paneler. Svar for "guds" skyld FØR du tilsluttter dem
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Forbindelsesrør til solfanger 13 maj 2009 05:13 #310

  • lba1
  • lba1's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 33
Hej Bjarne

De fulgte med poolen se vedlagte PDF

Hvad skal jeg egentlig isolerer rørene med?
lba1
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Forbindelsesrør til solfanger 13 maj 2009 05:27 #311

  • lba1
  • lba1's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 33
Hej De hedder Sunheater S220 se nedenståene link
www.smartpool.com/website/manuals/S220.pdf

Hvad skal jeg isolerer rørene med?
lba1
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Forbindelsesrør til solfanger 13 maj 2009 09:08 #312

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
pu ha - det var godt jeg var bange for at det var "gamle" solpaneller hvor der havde været brugt frostvæske.

det næste er imidlertid, at foor at få noget ordentligt varme ud af et system som du har, skal du have et solabsorberarreal på mindst 3/4 af bassin overfladen

Hvor langt bliver der fra solpanelerrne og til din pool
hvor stor er din pool m2
hvoor mange m2 er panelerne på

det bedste havde vææret hvvis du bruuggte fjernvvarmerør mellem absorbere og pool, men de koster 3-400 kr. m. som alternativ så brug alm. rørsskåle

der er også nogle der der trækker solrørene inden i et tykkere rør
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Forbindelsesrør til solfanger 13 maj 2009 14:08 #315

  • lba1
  • lba1's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 33
Den er på ca 23 M2

Rørene skal løbe ca 7 -8 meter under jorden
lba1
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Forbindelsesrør til solfanger 13 maj 2009 22:11 #318

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
7-8 m er accebtabelt så det er ok

Men for at få noget ordentligt varme ud af dine solabsorbere skal du have 15-18 m2 solabsorbere og det har du med garanti ikke i de 2 absorbere.
Når man dimentionerer solvarme, siger man som en tommelfingerregel, at du skal have et system der kan hæve din varmerad i poolen 5-8 g i højsæsonnen. dette kræver 3/4 solabsorbere af din m2 pool overflade.

Det firma der har solgt dig anlægget har nok solgt dit et billigt, mmen desværre også et underdimenntioneret

Skal du have rigtigt ud af dit anlæg skal du også have en differens solfangerstyring til at styrte anlægget. uden denne vil solanlægget indimellem stå og afkøle poolen istedet for at varme den op
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Forbindelsesrør til solfanger 13 maj 2009 22:17 #319

  • lba1
  • lba1's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 33
ja det er rigtigt, skal lige have målt op hvor store solfangerne er, derudover har jeg med interesse læst omkring styringer, og vil nok gå for modellen hvor der er 2 pumper, har forbindelse til et firma der bygger styringer, så kan nok få noget der er rimeligt i pris, en anden ting er at der må jo være en anbefalet flow gennem heaterne baseret på gennemsnit sol timer og temp?
lba1
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Forbindelsesrør til solfanger 14 maj 2009 09:37 #320

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
m.h.t gennemstrømningshastighed er det rigtigt, at en - alt efter solabsorber m.v- bestemt gennemstrømninggshhastighed er bbedst. mennnnnnn

tommelfingerreglen er nu, at det det handler om er at få så meget varme som muligt så hurtigt som muligt ned i poolenn. i praksis bettyder det, att kunne man hente bare 1/4 grad så skulle man gøre det. det er bare umuligt, da det ville betyde at systemet ville stå og tænde / slukke hele tiden

i praksis sætter man systemet til at virke når der er 5 g forskel mellem absorber og pool

under disse kondistioner og med din type aff solfangere er gennemstrømningshastigheden "lidt" ligegyldig
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Forbindelsesrør til solfanger 17 maj 2009 09:05 #332

  • lba1
  • lba1's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 33
Hej Vil købe 2 paneler mere så jeg når op på det areal jeg skal have. Men lige et andet spørgsmål, kan man øge effiktiviteten på solfangerne ved at bygge dem ind i kasser mde isolering i bunden og plexiglas ?
lba1
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Forbindelsesrør til solfanger 17 maj 2009 17:22 #333

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
klogt at øge arealet og også at indbyggge dem i isolerrede kasser. du skal imidlerrtid tænke meget kraftigt på en solvarmestyring
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Forbindelsesrør til solfanger 18 maj 2009 20:05 #334

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Jeg giver også Bjarne ret mht. styring, i sådan en kasse vil du let komme op på meget høje temperaturer og nogle plastmaterialer kan ikke holde til høje temperaturer.

Så det er rigtig vigtigt at du starter pumpen når der er varme i kassen, ellers er jeg bange for at dine paneler hurtigt vil gå til.

Et eksempel var nogle PN16 plast fittings som jeg kiggede på, de kunne kun holde til 60 grader producenten sagde at de sikkert godt kunne holde til mere men vil ikke give garanti for hvad der ville ske :(

Men hvis man leder længe nok finder man som regl det man har brug for, men så kan man også regne med at pris og kvalitet hænger rigtig godt sammen :)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.160 sekunder