Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Vil have solfangere monteret sammen med varmeveksl

Vil have solfangere monteret sammen med varmeveksl 09 Feb 2017 21:54 #7240

Hej Folkens

Jeg har en stålpool 1,5 m x 5m diameter. Sidste år købte jeg og monterede jeg en varmeveksler. Og den gav god varme til pool. Den blev dog først monteret i slutningen af juli. Jeg tænker at jeg nu vil udvide med solvarme og se om der ikke kan spares lidt på den lange bane.
Jeg er så i tvivl om hvordan dette skal monteres og hvad der er nødvendigt for at det skal virke optimalt. Jeg tænker her på at når der ikke produceres solvarme så skal varmeveksler kobles til automatisk og omvendt.:)
Jeg har mulighed for at bruge enten bobler eller alm solfangere. Det er mere hvad jeg skal bruge af ekstra "udstyr" som temp følere, 3 vejs ventil (elektrisk) osv.
Jeg har også brug for lidt input i forhold til montering af dette. Jeg har set flere skitser men alle uden varmeveksler.. :huh:

Mvh
Thomas
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Vil have solfangere monteret sammen med varmeveksl 04 Mar 2017 17:52 #7278

  • Radich
  • Radich's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 17
  • Modtagne Tak: 3
Har tænkt på samme model, blot med den forskel, at jeg har 14 m2 solfangere og vil have en varmepumpe til at dække de perioder, hvor solfangerne ikke kan holde temperaturen oppe på den ønskede temperatur i poolen.
Jeg har vedhæftet en tegning, hvor der bruges 2 stk. alm. cirkulationspumper ud over den alm. filterpumpe. Det hele kan ses på jarjonas.dk/pool
Bilag:
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Vil have solfangere monteret sammen med varmeveksl 29 Mar 2017 18:31 #7301

Hej derude

Er der nogen der har denne løsning... Varmepumpe og solpaneler?? På sjælland. Jeg kunne være meget interesseret i at komme forbi og få det sidste input jeg mangler.. Bor selv i Solrød :)

Mvh
Thomas
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Vil have solfangere monteret sammen med varmeveksl 16 Apr 2017 21:24 #7347

Hej, jeg har både solfanger og varmepumpe på. Begge dele starter poolpumpen op selv, så har kun den ene pumpe på. Jeg har nok lavet det unødigt kompliceret med motorstyring til ventiler og relæer til at styre pumpen etc, men det har været lidt et hyggeprojekt - jeg bor i Ølstykke hvis det skulle have interesse. Jeg har lige vedhæftet en forsimplet udgave

solvarmevp.jpg
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Vil have solfangere monteret sammen med varmeveksl 17 Apr 2017 11:41 #7349

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Det ligner lidt en tegning jeg har lavet :)

Hvilke motorventiler bruger du ?
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Vil have solfangere monteret sammen med varmeveksl 17 Apr 2017 12:30 #7351

Hehe - det var lige hvad jeg hurtigt tegnede igår aftes :) Kan dog afsløre jeg har været igennem en del tegninger før det endelige design, også med afspærringsventiler og hvordan jeg lige fik plads til det hele på begrænset plads og indskæringer på det eksisterende system osv.

Jeg bruger "standard" kuglemotorventiler som i shoppen i 230v udgave. Mine er fra Praher, har en der kun har holdt en sæson som jeg dog fik byttet, men frygter lidt for fremtiden.

Jeg har en drøm om en PLC-styring, men har måtte sande jeg nok ikke får taget mig sammen til at lære det. Derfor gik jeg i 230v og gammeldags styring med relæ'er kombineret med husets IHC system - det kan jeg overskue :)

Ulrik
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Vil have solfangere monteret sammen med varmeveksl 17 Apr 2017 12:39 #7352

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Det var nu mre skriften der lignede min :)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Vil have solfangere monteret sammen med varmeveksl 17 Apr 2017 12:46 #7353

mandeskrift er universel :)
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.161 sekunder