Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Rigtig bund i en stålpool

Rigtig bund i en stålpool 25 Jan 2009 15:52 #73

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Posted - 11 sep 2007 : 19:08:43

Hej deruder.
Er interesseret i at vide, hvordan "rigtige bund" lavet, til en nedgravet stålpool. Mener at have læst om dette tidligere i dette forum. Har lige læst hæfte 1, uden at støde på det. Mener jeg tidl. læste om noget specielt sand og noget "fibertex"-lign.

Håber på de sædv gode svar.
God adten
Hilsen
Ejegod

Yxos



107 Posts
Posted - 11 sep 2007 : 19:25:19

Jeg mener at bunden på en stålpool laves på samme måde som en betonpool:
Hvor betonpoolen bygger siderne op i beton, så har stålpoolen, ja... stålsider, evt med to vægge af beton, hvis den skal være oval.

Og bunden, ja den er af beton, med fibertex ovenpå, inden lineren lægges på. Det giver en god relativt blød bund at betræde, uden at den dog bliver "svupset".
Den skal ikke være FOR blød, slet ikke hvis poolen er dyb, for man vejer jo ikke så meget (selv ikke os "voksne ) når ens legeme er nedsænket i vand !

Yxos


bjarne



528 Posts
Posted - 11 sep 2007 : 19:45:58

nul yxos

i en stålpool kan du lave mange forskellige former for bunde. De 2 bedste er enten af beton med geotextil over eller med 30 mm industribats og geotextil. der er fordele og ulemper ved begge - pest eller kolera. personligt går jeg ind for industribats og geotextil, men det er af sikkerhedsmæssige årsager.


bjarne



528 Posts
Posted - 11 sep 2007 : 19:49:08

se iøvrigt under RENOVERING AF POOL - SWEETIE her er problemet også taget op. Spørg Leifo


Ejegod



66 Posts
Posted - 13 sep 2007 : 16:11:33

Hej
Tak for svarene. Er industripats og geotexttil noget man køber i pool-firmaer eller hører det til i byggemarkeder? Har tjekket 2 hjemmesider til pool-firmaer, men har umiddelbart ikke kunne finde noget herom.
Hilsen Ejegod


bjarne



528 Posts
Posted - 14 sep 2007 : 08:57:11

jeg vil her tillade mig at gøre en undtagelse. 30 mm industribats kan du KUN få hos NSC idet de får dem produceret selv ( de er bortset fra som specialproduktion udgået af produktionen )
Den rigtige geotextil kan du også kun købe hos de prof firmaer. Dem du kan købe i byggemarkeder er alt for tynde og varmebehandlet hvilket de IKKE må være

god arrbejdslyst


kåre



3 Posts
Posted - 24 nov 2007 : 22:36:54

du kan få formsikre(fakto300-400) "flamingoplader" hvorved du får en isolering der siger spar 2.
Idustribats kolaps pga. af vandtrykket.


bjarne



528 Posts
Posted - 24 nov 2007 : 23:59:55

se under spørgsmålet / forummet: BUNDEN I EN POOL

Har du nogle erfaringer med den type flamingoplader du snakker om? for så vil jeg enormt gerne have dem. Personlig skal jeg gerne medgive, at jeg ikke kender til andet end de almindelige der gennem tiden er blevet brugt til pools.




bjarne



528 Posts
Posted - 25 nov 2007 : 10:14:34

hvad mener du iøvrigt med "kolaps" af industribatsne. Min erfaring gennem mange år er, at de helt hårde industribats, som er de jeg snakker om, sætter sig på den måde, at de 30 mm bliver presset sammen til 20 mm og derefter intet andet


Gammelnok



20 Posts
Posted - 30 nov 2007 : 08:36:40

Vedr. Bunde
I Sverige bruger man meget en 50 mm flamingo, i Sverige hedder det Frigolite, den har note & fjer hele vejen rundt, så den skubbes sammen og bliver tæt og bliver som "hel" bund meget stærk, den er formstærk også.
Hilsen Gammelnok


kåre



3 Posts
Posted - 31 dec 2007 : 10:50:20

Jævnfør udlandsket hjemmesider har disse bat 2 formål: Isolering og undgå at duge ødelægges. Derfor har alle de sider jeg har set (tyske+svenske) gået vækfra disse industribats(med lav formstabilitet) for mange år siden

Frigolite er det samme som disse "flammingoplader" med stor formsikkerhed(300-499), hvorimod industri har et meget lavt formstabilitet, derfor sammentrykkes de fra 30mm til 10-20mm. Hvilke medfører dårlig isolering.

Jeg har brugt disse plader i bund og sider, men har kun brugt pool meget lidt i sensommeren, ingen problemmer+holder godt på temp. næste år må jeg komme med en rapport.
--Kåre
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.179 sekunder