Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Utæt solfanger absorber

Utæt solfanger absorber 26 Jan 2009 19:16 #199

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Posted - 29 apr 2008 : 17:12:54

Jeg har konstateret en lille utæthed på det ene panel på min 5 år gamle solfanger bestående af 10 stk paneler fabrikat "SUNCOMMAND".
Solfangeren har været helt tømt i vinters, ligesom alle andre vintre.

Utætheden er i kanten på den nederste del af solfangeren.

Hvordan tætner jeg hullet, der nærmest er som en revne på ca, 1 cm. og således at solfangeren kan tømmes helt til vinter, uden at der står vand i den øverste del.




bjarne



526 Posts
Posted - 29 apr 2008 : 20:08:04

HVIS DET ER EN REVNE I SELVE PANELET - SÅ MÅ DU HENVENDE DIG TIL DET FIRMA DU HAR KØBT PANELERNE AF OG KØBE ET REPARATIONSSÆT. SÆTTTET BESTÅR AF 10 SEK. LIM OG ET STYKKE AF SAMME MATERIALE SOM PANELERNE. DEREFTR RENSER DU OMRÅDET OMHYGGGELIGT OG LIMER EN "LP" PÅ MED LIMEN - NEMT OG SIMPELT

HVIS DET ER EN REVNE MELLEM DET RUNDE RØR ENDESTYKKE OG SELVE PANELET KAN DU IKKE REPARERE DET - SÅ ER DET
SVEJSNNINGEN DER ER GÅET
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Utæt solfanger absorber 25 maj 2010 22:46 #1094

  • leif
  • leif's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 69
  • Modtagne Tak: 4
Jeg er nu løbet ind i samme problemstilling som ovenfor beskrevet. Jeg har demonteret det utætte panel - og det er som frygtet en meget fin revne mellem selve panelet og svejsningen. Revnen kan ikke ses med det blotte øje - men vandet kommer "fint" ud når der er tryk på :(

Jeg ved godt at Bjarne og Yxos skriver at det ikke kan repareres men er alligevel villig til at give det et forsøg.

Panelet er af typen SUN Command (1,3 x 3 m). Til- og afgangs-rør er formentlig PVC ligesom de øvrige rør i systemet - men selve panelet må være lavet af et andet materiale siden de to er svejset sammen. Er der nogen her der ved hvad selve panelet er lavet af, da det er en forudsætning for at prøve at lime?

Da det kun drejer som om en fin revne har jeg også overvejet om man simpelthen kan "tætne" den pgl. del indefra, dvs. således at ikke hele fladen bruges. Det drejer sig højst om 10 cm. Skal selvfølgelig gøres både foroven og forneden.

/Leif
/Leif
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Utæt solfanger absorber 26 maj 2010 07:55 #1096

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hej Leif

Jeg har med egne øjne set de limninger som MOS har lavet, på de hjemme lavede solpaneler. Må sige at den lim han har fundet virkelig har noget styrke, limninger skal dog males bagefter for at beskytte imod UV lys.

Prøv og se inde i tråden omkring hjemmelavede solfangerpaneler
:)

Ellers vil jeg sige at det er vigtigt at man får en stor limflade, her ved mener jeg at det kunne være en idé og fræse revnen lidt større. Desuden vil det være en god idé og stoppe revnen, plastik har det med og forsætte med og revne indtil at man lige fræser ned i begge ender af rillen for at fjerne spændingen i plastikken.

Lad os høre mere om hvordan det går, der er jo intet og tabe panalet er jo deffekt så hvorfor ikke forsøge :)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.156 sekunder