Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Råd om nyt system eftersøges

Råd om nyt system eftersøges 26 Jan 2009 19:22 #202

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Posted - 10 jun 2007 : 00:32:03

Jeg skal have lavet et nyt solvarmeanlæg, det gamle var et traditionelt trykanlæg af gennemtærede pladeradiatorer - tungt som fa.... afmonteret, ituskåret og bortkørt som 1/2 ton skrot.

Vi vil kun bruge poolen i den varme sæson og vil derfor etablere et gennemstrømningsanlæg hvor poolens vand cirkuleres direkte op i solfangeren istedet for som det gamle hvor varmen overføres via en veksler - bedste bud på en holdbar og billig løsning?

Yderligere udfordring er nu at jeg ikke ønsker at cirkulere vandet via pumpen til sandfilteret da denne trækker 550W og har alt for højt volumen (ca. 15m3/time), jeg har en ældre Grundfoss cirkulationspumpe der er mere velegnet til formålet og med 1/10 strømforbrug. Jeg vil lave det sådan at solvarmen kører om dagen og filterpumpen renser om natten.

Spørgsmålet er om jeg så kan sætte denne pumpe på den eksisterende rørføring til filteranlægget og blokere til -og fra-løb til denne via 2 magnetventiler så filterpumpen ikke blæser direkte igennem den meget mindre Grundfosspumpe - alt dette så jeg slipper for at skulle trække nye separate slanger ind i poolen til frem og tilbageløb af vandet der skal igennem solfangeren? -Bonusspørgsmål: Hvordan integreres dette på nemmeste måde til en differenstermostat til styring af Grundfoss-pumpens driftscyklus?

Jeg skal beklage den lange og kryptiske formulering

/Morten


bjarne



526 Posts
Posted - 12 jun 2007 : 20:59:16

der er flere problemer i den måde du vil lave det på. I uprioriteret rækkefølge
1. du får ikke den besparelse du tror, da din swimmingpoolpumpe nu vil køre om natten og din solpumpe om dagen. Dette i modsætning til at din swimmingpooolpumpe klarede begge dele om dagen. din besparelse bliver derfor kun forskellen mellem de 2 pumpers kw forbrug
2.hvis du udregner hvilken besvarelse dette vil give i forhold til investering i magnetventiler etc etc så vil du nok komme frem til at den kommende investering kan betale x antal års drift
3.systemet kan endelig ikke fungere uden der bliver etableret et nyt selvstændigt kredsløb til den nye solpumpe. hvis solpumpen bliver installeret på samme kreds som swimmingpoolpumpen, vil denne blokere for kredsløbet - med mindre du da etablere et nyt pas by system med automatiske kuglehaneventilrer til åbner og lukker samtidig med at differenstyringen siger at solpumpen skal køre. Med de priser der er på automatiske kuglehaner er projektet dødt fra starten sdådan rent driftøkonomisk set i forhold til investring.
hvis du vil spare, skal du anskaffe dig en 2 kreds pumpe der kan køre på 2 hastigheder / kw forbrug. du kan så sætte denne til at køre via et tidsstyringsur henholdsvis om dag med lavt forbrug og aften med et højt


leifo



47 Posts
Posted - 13 jun 2007 : 00:18:56

Jeg har gået og puslet lidt med samme overvejelser som dig med en separat pumpe til solfangeren, primært for at spare strøm, men også fordi jeg ellers skulle ud at købe en motorventil for at lave varmestyring - og en motorventil koster omkring 5000 kr hvor en Grundfos pumpe vel kan fås for under 1000 kr.

Jeg er dog sprunget fra igen, bl.a. fordi der skal en del kontraventiler til og så er jeg heller ikke sikker på at en Grundfos pumpe er selvsugende nok til at kunne bruge den eksisterende rørføring.

Jeg er i stedet blevet inspireret af følgende hjemmeside www.lesjo.net/hus.html til at bygge min styring selv. På eBay har jeg fundet en motorstyring af typen elodrive, der egentlig er beregnet til styring af spjæld i et ventilationsssystem. Jeg har monteret motorstyringen på den eksisterende 50mm kugleventil, således at jeg nu - elektrisk - kan styre ventilstillingen mellem 0 og 90 grader. Denne styring har kun kostet en brøkdel (300 kr) af hvad en tilsvarende færdig løsning koster.

Planen er så at lave en styring af pumpe og ventil (vha. en PLC), således at pumpen om dagen pumper vandet gennem solfangeren (og sandfilteret) og så bruges om aftenen til egentlig filtrering. Jeg har her i foråret prøvet at lade solfangeren varme vandet op og så ladet pumpen køre et par minutter indtil temperaturen i solfangeren igen er faldet. På denne måde kører pumpen, som hos mig bruger 1 kW, ikke kontinuert, men hvor meget det giver i praksis ved jeg endnu ikke.

Jeg har overvejet at lade PLC'en holde øje med hvormeget pumpen har kørt i løbet af dagen, således at den måske skal køre lidt mindre om aftenen. Flowet i kredsløbet er dog væsentligt lavere når solfangeren er tilkoblet, så her er filtreringen formentlig noget dårligere end ved ren filterdrift.




bjarne



526 Posts
Posted - 13 jun 2007 : 21:21:52

problemet er stadig at der kun er et kredsløb som 2 pumper skal trække fra. De vil automatisk modarbejde hinnanden. Hvis der ikke bliver lavet et pass by system der sikrer at den ene pumpe sættes ud af systemet - også rent fysisk - vil systemet ikke fungere.det kan godt være at du sparer penge til pumpedrift, men du får ikke nok varme


leifo



47 Posts
Posted - 13 jun 2007 : 22:09:06

Jeg har nok formuleret mig lidt uklart ovenfor. I stedet for at have en separat pumpe med svagere motor til solvarmen, er planen at bruge filterpumpen til at cirkulere al vandet via solfangeren om dagen (så vandet i den hutigt skiftes) og så køre ren filtrering om aftenen. Dette håber jeg giver en bedre økonomi end når ventilen står fast i mellemstilling - men ved det altså endnu ikke. Med ventilen i mellemstilling er det begrænset hvor meget vand der cirkulerer gennem solfangeren, hvis der også skal ske en hvis filtrering samtidigt.


bofh



2 Posts
Posted - 20 jun 2007 : 03:20:06

Tak for kompetente svar, jeg skal først og fremmest beklage min langsomme svartid!

Ideen med magnetventiler er hermed droppet - jeg havde ikke undersøgt priser på dem.

Men jeg vil gerne lege lidt mere med tanken - det var hele tiden meningen at lave det som et by-pass system således at "solvandet" ikke skal igennem filteret. Pumper og styring med 2 individuelle timere har jeg allerede - ergo kan jeg manuelt indstille dem til aldrig at køre på samme tidspunkt af døgnet eftersom strøm afbrydes undenfor den satte periode. Dog mangler jeg nogle kontraventiler - er lidt i tvivl om hvilken type jeg skal vælge - vil gerne lave det med noget trykslange istedet for plastik da der er en del skæve vinkler - den gamel rørføring i galvaniseret er et rent marerindt af samlinger og buk.

Jeg har for nuværende kun en enkelt kontraventil monteret(den eksisterende fra det gamle - i messing) - den sidder umiddelbart foran filterpumpen og er monteret ca. 1,5m over poolens overfladeniveau - grundfosspumpen vil jeg monteret under niveau af bunden af sandfilteret. Denne ventil vil jo forhindre "solpumpen" i at trække vand retur igennem sandfilteret. Herudover kan man så ikke bare montere 2 ekstra kontraventiler - ved hhv. til og fra-løb til solpumpen når man laver bypassen til solpumpen før denne ventil - ved udløbet skulle vandet så ikke bare naturligt løbe nedad istedet for at blive presset retur op igennem sandfilteret (jeg har betalt min tyngdekraftsaftift ;-)).

/Morten

/Morten


leifo



47 Posts
Posted - 20 jun 2007 : 21:46:47

Jeg tror ikke du umiddelbart skal regne så meget med at tyngdekraften har så meget at skulle have sagt - medmindre trykket er MEGET lavt.

Den kontraventil du har siddende før pumpen bør dog sørge for at vandet ikke - i større stil - kan løbe tilbage gennem filtret, så den redder dig nok. Det er jo trods alt ikke drikkevand.

Udover urstyring skal du nok også regne med en temperaturstyring. Hvis solen ikke skinner og pool'en er dejligt varm, vil solfangeren køle vandet i stedet for at varme det op.

Hvis det skal være rigtigt luksus kan du også lade pumpen være afhængig af om vandet i pool'en allerede har den ønskede temperatur, således at vandet ikke blir "overvarmt". Men det kan man altså også klare ved at slukke pr. håndkraft i de varmeste perioder.


bjarne



526 Posts
Posted - 21 jun 2007 : 23:17:23

Prøv at kontakte NSC direkte. De har en fed beskrivelse af alle disse dele og problemer og du kan sikkert få dem til at sende dig en
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.166 sekunder