Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Solvarme kupler - Erfaringer ?

Solvarme kupler - Erfaringer ? 20 maj 2012 20:54 #3030

Hejsa

Ny sæson, nye ideer. Jeg har sådan en billig oval pool på 17.000l som jeg sætter op hver forår og tager ned igen om efteråret. Ungerne er ikke noget problem, de starter når den er fyldt med vand, uanset om det er 14 grader eller mere, og slutter når den tages ned, men konen vil helst gerne på den gode side af de 20 grader, og helst så langt over som muligt.

Jeg har kigget lidt på sådan nogle solvarme kupler, som man kobler direkte på returslangen. Er der nogen der ved om de overhovedet virker ? Jeg har kigget på nogle der hedder clearwater, og clearwater pro. Forskellen er vist bare at pro modellen er 80 * 80 cm, hvor den almindelige er 60*60. De kan sættes sammen.

Kan sådan noget overhovedet bruges til noget, ideen var lige at kunne få poolen et par grader varmere. Ikke noget med 28 grader eller lignende, men bare lige hæve temperaturen fra f.eks 22 til 24-25 grader.

Nogen der kender dem, har hørt om dem, eller er det penge spildt ?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Solvarme kupler - Erfaringer ? 20 maj 2012 21:39 #3032

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Solvarme kupler er rigtig gode specielt hvis man ikke har mange m2 tag areal eller ikke ønsker hele plænen fyldt med solfanger paneler B) jeg ved at selveste Bjarne Frøslev har kupler og han siger at de bare er i orden.

Dog skal det også siges at de vælter ind på det danske marked, så jeg tror ikke at alle typer kupler er lige gode :unsure:. Desuden har jeg også bemærket, at der ikke rigtig er nogle af de danske swimmingpool forhandlere/entreprenører sælger disse kupler hvis man ser på deres hjemmeside. Så jeg ved ikke hvad det betyder, men jeg ved at rigtige kupler er rigtige dyre så......... bedøm selv.

Men bare for at give et praj om ydelse og jeg ved ikke om det er rigtigt, men jeg har stukket fingeren i jorden på det tyskemarked (research bla. til forum og egen interesse). Her har jeg fået at vide at en af deres kupler på 70x70 yder det samme, som et traditionelt 120x300cm panel, hvis der er andre der har en anden erfaring så sig til da jeg selv er søgende på viden om disse kupler :)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Solvarme kupler - Erfaringer ? 20 maj 2012 22:28 #3033

  • spp01
  • spp01's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 22
  • Modtagne Tak: 1
Jeg har 3 stk i serie og de virker fortrinligt når solen skinner !!!!!
De står ude hele året uden problemer men husk at tømme dem for vand inden frosten sætter ind. Jeg brugte en komprssor til at blæse de sidste dråber ud.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Solvarme kupler - Erfaringer ? 21 maj 2012 09:12 #3038

Har i evt et navn eller produkt model på nogle af de kupler der virker ?

Hvis jeg alligevel skal kigge på noget, kan jeg jo lige så godt kigge på nogle der virker med det samme.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Solvarme kupler - Erfaringer ? 21 maj 2012 09:35 #3039

  • spp01
  • spp01's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 22
  • Modtagne Tak: 1
Jeg købte mine på nettet hvor jeg fandt et godt tilbud 698 kr/stk sidste år + forsendelse. Nu kan jeg se at man ikke ¨å gøre så meget reklame herinde, men der sker vel ikke noget ved at skrive at man også kan købe hegnspæle i den butik :laugh:
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Solvarme kupler - Erfaringer ? 21 maj 2012 14:02 #3040

Jeg havde overvejet om sådan 2 stk 80*80 kupler kunne være nok i mit tilfælde.

Hvad hedder sådan nogle kupler på tysk/engelsk hvis man nu skulle søge efter alternative produker eller erfaringer fra udlandet. Herhjemme kan jeg kunne finde nogle i lavprisbyggemarked, samt de nævnte clearwater og clearwater PRO.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Solvarme kupler - Erfaringer ? 21 maj 2012 14:15 #3041

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Ja de billige solkupler med sort plastic underlag og transperent hård kuppel vælter ind over markedet - min personlige erfaring er, at de ikke fungerer tilfredsstillenden ( ikke har nok antal solslanger indeni ), ligesom de er "dårlige at samle" idet de samles med spændbånd

Personligt har jeg de originale Sunbubbles med reflekterende inderbeklædning og flexibel kuppel. De fungerer perfekt. Man skal regne med 1 stk. pr. 5-7 m3 alt efter hvor meget varme man ønsker. Jeg har 1 pr. 5 m3 og har en strålende varme i min pool

De billige testede jeg før, og personligt synes jeg ikke de var noget "at skrive hjem om"
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Solvarme kupler - Erfaringer ? 21 maj 2012 14:17 #3042

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Prøv at se på bubble-sun.com/new/

de er selvfølgelig dyrere, mennnnnnnnnn
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Solvarme kupler - Erfaringer ? 21 maj 2012 14:53 #3047

De bubble-sun ser fine ud, men jeg syntes ikke jeg kan finde nogle steder man kan købe dem.

Hvad gav du for dem Bjarne, og kunne du evt sende mig et link på mail hvis du ved et sted de kan købes, hvis det ellers er tilladt ?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Solvarme kupler - Erfaringer ? 21 maj 2012 14:55 #3048

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
man må sende alle de henvisninger man vil via den indbyggede mail i forummet. klik bare på den du vil sende en mail til, så sker det automatisk. Det er kun i det åbne forum vi ikke må reklamere
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Solvarme kupler - Erfaringer ? 21 maj 2012 15:07 #3050

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Bjarne vil du ikke sende mig et link til hvor man kan købe disse bubblesun kupler?

Synes ikke rigtig at min ven google giver noget resultat :)

mht. bubblesun så tror jeg også at de har nogle patenter på sagerne, for jeg snakkede for ca. et år siden med leverandøren og producenten af mit solfangeranlæg, hvor jeg spurgte på om hvorfor de ikke lavede sådan nogle kupler.

Men han sagde at med deres teknologi kunne de ikke opret holde en ordentlig kvalitet, deres PVC vil smuldre efter ganske få år og de giver ellers 15års garanti (hæng mig ikke op på dette tal) på deres nuværende solfangere.

Men til en sommerpool der opsættes hver sæson de næste 5-10år er de billige måske ok, men som langtids investering er jeg enig med Bjarne de er ikke pengene værd.

Tænk nu hvis røret i kuplen sprang, så vil de sparet penge hurtigt blive brugt på spildt vand hvis der ikke er nogen hjemme når det sker :(
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Solvarme kupler - Erfaringer ? 21 maj 2012 19:09 #3055

Bjarne: Hvor store er de kupler du linker til ?
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.160 sekunder