Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Solvarme paneler

Solvarme paneler 01 Aug 2017 13:01 #7684

  • with
  • with's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Guld Forumbruger
  • Indlæg: 50
Kære brugere

Jeg skal have skifte min solvarme ud næste år og ville hører om jeres erfaringer med de forskellige typer paneler der findes. Både effektiviteten men også måden hvorpå de monteres på taget.

Jeg har i dag nogle lange paneler bestående af små sorte slanger som efterhånden er godt utætte og ikke ligger særlig pænt på taget. Jeg ved ikke hvad de hedder
solvarme.jpg
Søren With
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Solvarme paneler 02 Aug 2017 19:48 #7693

  • Bino
  • Bino's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 319
  • Modtagne Tak: 38
Alt efter din pengepung kunne du gå brainfart og få rigtige solfangere på taget, koble dem til en akkumuleringstank og varmeveksler og til pool. Når du så har knoklet på jobbet og tjent flere penge som du har betalt sur skal af. Banker du gulvet op i badeværelset og lægger varmeslanger ned der. Så er der masser af varme om vinteren hvor du ikke bruger poolen. :-)
Hellere minipool
end...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: with

Solvarme paneler 02 Aug 2017 20:02 #7694

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Jeg har bubblesun kupler 4 stk. og en solfanger som din, der findes flere producenter af denne type slange solfanger.

Fordelen ved slanger er at de er let og reparere, men fucking træls og montere :angry: - til gengæld kan man få dækket hele ens tagplade, det er svært med faste paneler.

Fordelen ved paneler er at de er hurtige og montere, går noget i stykker skal hele panelet skiftes (dyrt)

Bubblesun er i den dyre ende, de er mere effektive end normale paneler og fylder mindre. Monterede 4 styk på en 25000 pool sidste år og 26-28 grader er ikke umuligt her.

Reperationer på bubblesun er let, skiftede slangen i en af mine i år og det tog 15min.

Binos vej er også en mulighed, den er virkelig dyr og der er tab ved den da du skal have veksler imellem og 2 pumper. Men jeg har selv leget med ideen og så en vacuumsolfanger, men det er en dyr investering og jeg tror nogle af de ovenstående eksempler tjener sig ind igen.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: with
Tid til at oprette siden: 0.149 sekunder