Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
Små poolfra 1-5 m3

EMNE: Klor i pool/bassin

Klor i pool/bassin 08 Aug 2010 21:37 #1816

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hejsa;

I dag valgte jeg at afprøve klor, både af nysgerrighed men også fordi jeg manglede oxygen tabs. Jeg købte granulat og et testset, og efter bundsugning og ph justering udførte jeg chokkloring med 18-20 gram (på bøtten stod der 75g pr10.000 liter) så det var hvad jeg kom frem til.
Efter en times tid testede jeg og klorværdien lå inden for 0,5-1 samt ph på 7 - det undrede mig at den lå så lavt, så efter 3 timer gav jeg den 20 gram mere.
Før behandlingen var vandet let mælket, men jeg synes at kunne spore en god forbedring. Pumpen kørte hele tiden, og granulatet blev opløst i vand, og tilsat langs kanten. Kloren er stabiliseret med cyanur, så jeg skal have noget uden cyanur til daglig forbrug. Det eneste der irriterer mig er, at den ikke kan klares 100% med papirfilter.
Jeg ved ikke rigtig om en sandfilterpumpe bliver for voldsom til det dette bassin?
Med venlig hilsen
Peter E...
Sidste redigering: 08 Aug 2010 21:41 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Klor i pool/bassin 08 Aug 2010 23:09 #1817

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
:) det kommer vel an på hvor nørded man er med pools. Vil ikke sige at det kan blive for volsomt med et sandfilter hvis man vælger et der passer i størrelsen.

Se evt. Under vejledninger, her vil du finde det du skal bruge til og beregne størrelsen på filtret og pumpen.

Et godt sandfilter koster selvfølgelig lidt mere i anskaffelse, men ofte er der nogle rigtige gode brugte mærker i brugt markeds aviserne (de 2 mest brugte i dk).

Mvh. Mads
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Klor i pool/bassin 09 Aug 2010 00:06 #1818

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hej Mads

Jooo, jeg går pt. nok under mini nørder :P jeg vil tjekke vejedninger og brugtmarked for disse pumper.

Dog synes jeg efterhånden at det begynder at løbe lidt op, taget i betragtning af poolstørrelse og pris. Sæsonen begynder jo også at gå på hæld, ihvertfald for min uopvarmede pool.

Så jeg vil tro at jeg om max 3 uger pakker sammen for iår. Dog vil jeg lige fange de sidste spæde eftersommer soldage, så mine piger også kan få den sidste dukkert. :kiss:

Men lige præcis det, gør vel at der kan komme en del gode tilbud på pumper, så jeg vil kigge godt efter. :blink:

Jeg forventer at jeg ved sæsonstart 2011 kan benytte den nyindkøbte klor, hvis ikke den skulle blive brugt i år..? :X
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Klor i pool/bassin 09 Aug 2010 08:50 #1819

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
et sandfilter vil nok være for dyrt her. de gange hvor papirfiltret ikke vil kunne klare problemet, så vil det være billigere at skifte vandet B)
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Klor i pool/bassin 09 Aug 2010 09:26 #1820

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hejsa;

ja, det har du nok ret i, desuden tror jeg ikke at jeg finder en pumpe der er dimensioneret rigtig. Og når jeg bundsuger foregår det med vandslsngen på, så der kommer jævnligt nyt vand i bassinnet. Får jeg et 10000 liter til næste sæson, vil jeg have sandfilterpumpe på.

Ellers synes jeg at kloren har renset godt op i poolen, så hvis mine børn kan klare mosten, så fortsætter jeg nok med det. Selvom jeg var ok tilfreds med oxygen. I morgen sætter jeg nok et nyt filter i som bliver det sidste for i år. Så har de kørt ca. 14 dage hver.

Erfaringen viser også at der skal solvarme på næste år, jeg kan få et el nino til 595,- det er legetøj, men funker det, er det helt fint.. :-)
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Klor i pool/bassin (Erfaringer august 2010) 10 Aug 2010 13:45 #1826

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Hejsa;

En lille erfaring; Efter at have skiftet til Klor i bassinnet, må jeg sige at jeg er imponeret over hvor hurtigt kloren har renset poolen op, og hvor krystal klar den er. Jeg vilstarte næste sæson op med klor og salt i vandet, som tidligere nævnt. og så håbe den lilles børneeksem har bedret sig. Jeg synes dog ikke de anbefalede doser passer helt. Da jeg testede passede ph helt ok på 7,0 med frikloren var nærmest 0-0,5 på de strips jeg købte med kloren. De anbefaler 50-100 ml. pr. 10000 liter vand og jeg puttede 25 ml. Det er en flydende klor jeg har til daglig, men har også granulat som er tilsat cyanur, så den er jeg lidt forsigtig med. Jeg kan ikke finde en deklartion på den flydende? Men nu vil jeg bruge det, og derefter skifte til et andet velkendt og anbefalet mærke som er kalkbaseret. :laugh:

Ligeledes ekspermiterede jeg lidt med at tage skimmeren af, og bare lade vandet løbe igennem indløbsdysen, dog med et lille filter/si foran. Det gav betydelig mere cirkulation specielt på bunden, meeen! Ja overfladen var ikke dækket ind. Så fluer og diverse fremmedlegemer tog sig noge gode ture rundt i bassinnet. Nu håber jeg at der næste år skal stå et større bassin i haven, med en fastmonteret skimmer, sandfilter og ikke mindst et mindre solvarmeanlæg/måtte... :silly: :)

Jeg forventer at bassinnet tømmes i denne eller næste uge. Med mindre et uventet sommervejr skulle fremgå i udsigterne? :ohmy:
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Klor i pool/bassin (Erfaringer august 2010) 10 Aug 2010 16:15 #1827

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Men så har du da også haft rigtig god fornøjelse af den i år B)
B
Sidste redigering: 10 Aug 2010 18:50 af Ole. Begrundelse: Unødig brug af kapitæler
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Klor i pool/bassin 10 Aug 2010 21:17 #1828

  • PEH
  • PEH's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 163
  • Modtagne Tak: 3
Jeps; det kunne ikke være bedre :-) sgu da lige være varmere vand!
Med venlig hilsen
Peter E...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.161 sekunder