Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Arghh - er pølen færdig?

Arghh - er pølen færdig? 10 Dec 2010 10:30 #1961

  • svenks
  • svenks's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 8
Hej alle

Surt at ens første indlæg er et nødråb, men sådan er det...
Vi har en pool, bygget i 80'erne engang. Det er en type der blev lavet af et firma med 2 veldrejede pige-silhouetter (da vi nu ikke må nævne navne). Der er liner i bunden og siderne er af stål. Der er støbt beton i enderne, og muligvis også på langsiden, noget der ellers ikke var standard på den type. Vi har ejet huset+pølen i 11 år.
Vinterlukkede den i oktober, vand af til under dyser, tømme rør etc. Der kom jo så en del regn derefter, og vandet nåede op over dysen igen - lige indtil for et par uger siden, hvor jeg opdagede at vandet var sunket. Jeg havde håbet at det ville stoppe med at synke under dysen (= død pakning), men det ser desværre ud til at det fortsætter. Jeg godt at man kan få lagt en 'pose' i, men jeg har ingen ide om hvad det vil koste og om det er muligt her. I øvrigt vil det nok også gøre vandet koldere, da stålsiderne virker som et hulspejl så jeg vil nødig have dem dækket.

Det korte af mit lange indlæg er, at hvis det bliver dyrt at lave vil jeg måske hellere nedlægge poolen - men hvad indebærer det? Ud over 55 kbm jord, hvad skal der så mere gøres?

PÅ forhånd tak, MVH
Sven Sørensen
Sven
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Re: Arghh - er pølen færdig? 10 Dec 2010 10:58 #1962

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Du kan sagtens skifte linerpose i dit bassin, det er meget enkelt og let hvis der ikke er monteret kantfliser.

Kan ikke komme ind på prisen, da det har meget og gøre med om kantfliser skal demonteres eller ej og om der er andre dele som skal skiftes.

Men opgaven er ikke større end at det er noget man selv kan lave, hvis altså man har mod på det.


At nedlægge en stålpool er let, lineren deles i mindre stykker så den kan håndteres. Det samme gøres med stålvæggen, den beton som anvendes i siderne er magerbeton og kan forholdsvis brækkes let fra hinanden. Hvis bunden er støbt er det nok det eneste der kan forvolde problemer.

Se evt. I galleri her er der nogle billeder af stålpool konstruktion, her vil du få en ide om hvad der findes under lineren.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Re: Arghh - er pølen færdig? 10 Dec 2010 12:23 #1963

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Nu er Mads jo en ung mand:whistle: så det er ikke sikkert han kende de gamle silverpools ( det må vi godt sige, for firmaet eksisterer ikke mere) Det er en pooltype med rustfri stålsider og KUN liner i bunden
Men sorry:( du kan ikke reparere den når gummipakningen mellem stålsider og linerbund er gået - hvilket det tyder på når andet synker under dyser, ls og skimmer.
Den eneste måde du kan ordne det på er, at lægge en hel nu "pose" liner i der oså dækker siderne - og så mister du selvfølgelig varmeeffekten der er i stålsiderne.

Overkantfliser skal fjernes - ny liner lægges i og nye poolkantfliser - udgift mellem 20 kg plus/minus hvis du selv gør arbejdet

At lukke den - gør som mads siger, men der skal fyldes op med o/8 grus der skal vandes og stampes ned så du undgår sætninger i mange år fremover. Hvis du skal have nogle til at gøre det for dig, kommer du let op på samme udgiftniveau som ved at reparere

Sorry her midt i juletiden:(
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Re: Arghh - er pølen færdig? 11 Dec 2010 11:12 #1964

  • svenks
  • svenks's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 8
Hej Mads og Bjarne
Tak for svarene, selvom det ganske rigtig ikke er en god ting her i julen.
Reelt er der nok kun 1 chance tilbage, og det er hvis det viser sig at være ved lampen, utætheden er.
Ret typisk er det også at vi fik renoveret kanten i 2005, med nye sten & det hele - plus at jeg lige har ofret 18000 på at få flyttet pumperelæ og timer væk fra jordhøjde og op i et skab på huset. Det skete af hensyn til alt det <censur> vand der kommer ned fra himle.
For vi har så højt grundvand, så jeg er bekymret for pølens sider kan holde eller om jeg må til at stive dem af i takt med at vandet forsvinder. Der er nu noget jeg under alle omstændigheder vil gøre, hvis man skal ned og hugge hul i bunden - for det må vel gøres?
Nu ved jeg godt at vi ikke må nævne firmaer her, men hvis der nu er nogen der kender et godt firma til enten reparation eller ophug, vil jeg da meget gerne høre om det - jeg går ud fra at man kan sende en Private Message.

Ellers vil jeg bare sige, at jeg godt nok ville have ønsket at denne site var havde været der, den gang jeg overtog huset. Man er godt nok noget usikker som 'grøn' poolejer, og tip kan selv en hærdet ejer altid bruge. Så denne site er en super ide, og i øvrigt godt lavet. Tak for det.
MVH
Sven Sørensen, Kastrup
Sven
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Re: Arghh - er pølen færdig? 11 Dec 2010 11:30 #1965

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hej

Først tak for den dejlige ros Sven, vi er rigtige glade for at kunne hjælpe. Jeg kendte dog ikke til den type pool du har, troede ar det var en standard stålpool. Jeg kunne vel ikke få nogen til og sende mig nogle billeder af sådan en type pool, kunne godt tænke mig og vide lidt mere om hvordan overgangen imellem sider og bund er lavet, for det må da være svært og få tæt eller findes der noget rigtig smart.

;) er selvfølgelig også glad for at blive kaldt en ung mand.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Re: Arghh - er pølen færdig? 11 Dec 2010 11:42 #1966

  • svenks
  • svenks's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 8
Hej Mads

Jeg har faktisk byggetegningerne, så skulle jeg ikke lige scanne dem til dig?
Men selvfølgelig har jeg da også billeder :)

EDIT: I har faktisk billeder af stort set den samme type, der bliver bygget - nemlig den der Ovale Stålpool. Den store forskel er, at min liner kun dækker bunden og der går så en slags pakring hele vejen rundt, tæt ved bunden. Det giver forresten en ret fed effekt, når der er lys på, idet der kommer en stærk refleks hele vejen rundt, altså et lysende bånd ved den pakring.

MVH
Sven
Sven
Sidste redigering: 11 Dec 2010 11:53 af svenks.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Re: Arghh - er pølen færdig? 11 Dec 2010 12:42 #1967

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
godt tænkt med afstivningen - gør det for Thors skyld under alle omstændigheder

hvis du kan komme til det, så grav ned på en af langsiderne - så kan du se om der er støbt fundamentsmure i siderne som der bør være - er der det, har du ingen problemer når du også stiver siderne af. du kan nøjes med 2 stk 4*6 bomme på tværs af poolen. dette vil holde stålvæggen på plads.

Hvis du ender med at lukke, er det bare at få fat i en entreprenør og så lade ham gøre som mads og jeg i fællesskab har sagt.

m.h.t en reparation så er det en ny liner. jeg kender ikke nogen som har haft det store held med at udskifte bundlineren - så jeg håber med dig, at det "kun er lampen der er problemet

og så tak for rosen - det er dejligt at vide, at siden fungerer som den skal

p.s jeg sender dig - uforbindende - nogle links til nogle firmaer jeg ved kan skifte lineren hvis det er det du ender med
B
Sidste redigering: 11 Dec 2010 12:44 af Bjarne.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Re: Arghh - er pølen færdig? 07 Mar 2011 10:28 #2043

  • svenks
  • svenks's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 8
bjarne skrev:
godt tænkt med afstivningen - gør det for Thors skyld under alle omstændigheder
du kan nøjes med 2 stk 4*6 bomme på tværs af poolen. dette vil holde stålvæggen på plads.

Øhhh, du mente 4x6 tommer, ikke? Det andet virket lidt spinkelt...

/Sven
Sven
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Re: Arghh - er pølen færdig? 07 Mar 2011 12:22 #2045

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
jo da. 4*6" bomme
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Arghh - er pølen færdig? 24 maj 2011 08:58 #2319

  • svenks
  • svenks's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 8
Og svaret er... Ja, den er færdig.
Nedrivning starter i morgen, og dermed slutter en æra :(

Atter en gang vil jeg sige Tak for et godt forum - og lige reklamere for den
pumpe, jeg har til salg i Køb & Salg forum. Filteret er solgt, det samme gælder min robot.

Det bliver sgu' lidt mærkeligt......

MVh
Sven Sørensen, Kastrup
Sven
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.178 sekunder