Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Vandet siver ud af min pool

Vandet siver ud af min pool 23 Aug 2011 08:00 #2691

  • elsbeth
  • elsbeth's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 11
Til min skræk opdagede jeg i går morges, at der var sivet utallige liter vand fra min pool i løbet af natten. Jeg undersøgte lineren med falkeblik for at se om der skulle være hul eller lignende, hvor vandet kunne løbe fra. Det er der tilsyneladende ikke. Men hvad er det så?
1. Kan vandet sive fra sandfilteret ned i kloakken = løbe baglæns i kloakken gennem rørsystemet?
2. OH SKRÆK, at det er rørsystemet fra poolen (under terrrassen) ind til sandfilteret og pumpen i garagen der er utæt?
3. eller noget helt andet mindre omkostningstungt?

Jeg ville være glad for et kvalifiseret gæt med forslag på den nemmeste løsning.

På forhånd tak.
Elsbeth Lindegaard
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Vandet siver ud af min pool 23 Aug 2011 08:09 #2692

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Ja når sådan noget sker bliver man sådan lidt forskrækket (men ofte er det bare en simpel ting), hvor meget vandt mister du i døgnet?

Normalt lader man vandstanden falde indtil at den stopper med at falde, hullet kan så findes i det niveau som vandet er. Det kunne være ved en dyse, lampe eller måske ved skimmeren.

Prøv ovenstående og hold os opdateret, hvis vandet f.eks. stopper med og falde ved en dyse ja så tager vi den der fra :)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Vandet siver ud af min pool 23 Aug 2011 08:26 #2693

  • elsbeth
  • elsbeth's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 11
Tak for svaret, det beroliger mig en smule.

Jeg har mistet ca. 5 - 6 m3 vand på een nat (det var det jeg fyldte efter i går). Vandet har sivet igen i nat, men jeg slukkede helt for filtersystemet, og der er kun sivet ca. det halve i nat. Nu vil jeg så følge dit råd og lade det sive indtil det stopper af sig selv. Mit gæt er, at det vil stoppe ved den nederste kant af filteret.
Til orientering er poolen etableret i 1984 og der er ikke rørt ved rørsystemet eller andet i poolen. Der er kun skiftet pumpe og sandfilter for ca. 3 år siden. Den er 6 x 10 m
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Vandet siver ud af min pool 23 Aug 2011 08:34 #2694

  • elsbeth
  • elsbeth's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 11
Det skal også tilføjes at det de sidste par dage har været luft i filteret, som jeg ikke har kunnet få fjernet.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Vandet siver ud af min pool 23 Aug 2011 08:35 #2695

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Ok det kunne tyde på en rør læk et eller andet sted, det kunne tyde på at det er et sted imellem dyserne og filtret.

Det begundes med at hvis pumpen har stået stille har den ikke kunne presse vand ud igennem lekagen, var det på rør systemet fra skimmer(ere) til filter vil du opleve luft i pumpen og filter desuden vil du sikkert miste mere vand ved stilstand på denne rør ledning.

Du kunne faktisk lave et lille check ved og sætte vinter propper i dyser (pumpen må så ikke køre), luk alle haner i teknikrummet, her efter så se om du mister vand. Hvis du ikke gør det er det ledningen fra dyser mod filter.

Jeg går udfra at du har en hane hvor du kan lukke for vandet til dyserne ved selve filtret.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Vandet siver ud af min pool 23 Aug 2011 08:39 #2696

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Ahhh dit krydsende svar med mit svar ændre lidt på sagerne, det tyder på en læk fra skimmer til filter.

Her kan du lave samme trick som med dyserne og vinter propperne.

Metoden finder selvfølgelig ikke en paknings fejl imellem liner og f.eks. skimmer eller dyse, du har ikke observeret at lineren lige som står lidt fra væggen som resultat af at der er vand bag lineren. Typisk lige omkring indbygnings dele.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Vandet siver ud af min pool 23 Aug 2011 08:56 #2697

  • elsbeth
  • elsbeth's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 11
Tak for dit hurtige svar.
Jeg må desværre tilstå, at noget af det du skriver forstår jeg ikke helt. Til venstre for og et stykke under vandlinien sidder en dyse, hvor vandet kommer ud, når det har været inde igennem filtersystemet. Denne dyse tror jeg ikke der kan lukkes for = kan ikke huske været gjort. Der sidder dog et håndtag i garagen som flugter med rørene, det er da muligt at der lukkes for dysen når jeg drejer på det (sandsynligvis).
Iøvrigt kender jeg en pensionist som tidligere gjorde rigtig meget i pools (selvlært). Det er nok nemmest at forsøge at få ham til at se på poolen.
Op på det du skriver. Han ved hvad det drejer sig om.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.172 sekunder