Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Grundvand under liner ?

Grundvand under liner ? 29 Jan 2013 23:47 #3586

  • Varde
  • Varde's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 5
Jeg byggede en indendørs pool for 1,5 år siden, bunden er 15 cm. 30Nm beton.
Sidderne er 29 cm. fundablokkke. Der er 2 mm. liner på sidde og bund. Vanddybden er 1,5 m.

Efter kort tid begyndte der at komme buler i bunden, som om der er vand mellem beton og liner.

Spørgsmålet er om det er grundvand eller der er et lille hul i lineren et eller andet sted ?

Vandoverfladen i poolen er mindst 1m. over højeste grundvandstand, så er vandtrykket vel størst indefra, så gør det vel ikke noget at der måske siver lidt grundvand ind gennem betonen ? eller hvad ?

Jeg er spændt på at høre dit svar. Mvh. Martin.
Sidste redigering: 30 Jan 2013 10:17 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Grundvand under liner ? 30 Jan 2013 00:01 #3587

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Hvis du har en grundvandstand som er højere end bunden af poolen er symptomer med "vandbuler" i bunden naturlige.
Uanset om det er vand der siver gennem lineren og ned eller det er grundvand der siver ind, så vil det aldrig sive væk igen. Normalt vil vandtrykket i poolen sørge for at presse vand mellem liner og beton væk.

Din betonkasse er fomentlig ikke 100% tæt og skal heller ikke være det.
Den billigste løsning er da nok at lave omfangsdræn med pumpebrønd.
Jeg siger ikke det er billigt men det skulle nok være undersøgt og lavet samtidig med poolen.
Øv hvor bagklogt, men jeg er bange for at det er sådan det er. To forbundne kar, du ved... :(
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Grundvand under liner ? 30 Jan 2013 09:56 #3588

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Øv for dig :(

Der er 4 teoreiske muligheder:
1. Der har været tilfælde - FÅ - hvor lineren har haft en fejl og er begyndt at lave folder
2. du kan have haft for høj en tempeatur - over 28/29 g. Linere kan principielt ikke tåle højere temperaturer, men så begynder de mere at rynke som en elefanthud
3. vandet - regn m.v - kan såfremt det ikke er laet ordentligt - kommened ovenfra mellem sider og liner, men da det er en indendørs pool er dette ikke grunden
4. En fundavæg er ikke tæt og skal heller ikke være det. Såfremt grundvandet stiger høt nok, vil det kunne trænge ind i poolen og få bunden til at løfte sig / lave folder. ( hvis grundvandet ikke er specielt højt, vil det vand der er i poolen holde vandet udefra væk - men såfremt grundvandet er for højt virker det ikke )
a. gå ned i bunden og gå på folderne så vil du måske kunne mærke om der er vand under lineren
b. fjern flanchen omkring en dyse eller skimmeren. sæt et rør ned gennem åbningen til bunden. tilslut en af de pumper der kan sættes på en boremaskine og pump vandet ud - eller konstater at der ikke er noget vand

Dette skulle klare problemet - og forhåbentligt kan du så få folderne skubbet på plads. gå ned i poolen og spark dem ud. du MÅ IKKE sparke i en retning så flytter du bare lineren du skal spake i flere retninger så du får fordelt det overskydende

Fremtiden
Principielt bør man idag lave et dræn under enhver pool. I "gamle dage" før klimaændringerne fulte man en paksis der sagde, at såremt der ikke var grundvand når du gravede ud, så kom der det nok heller ikke og du behøvede ikke lave dræn
Isag med klimaændringer holder den ikke en meter. der kommer al for meget nedbør etc etc etc og man kan ikke gardere sig.
Derfor bør man d.d altid lave et dræn til en passiv dykbrøn så man altid har styr på dette problem - men det kan nærmest blive umuligt i din situatuin med en indendørs pool

Så gør først som jeg har skrevet og overvej så situationen

Sorry for dig :(
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Grundvand under liner ? 30 Jan 2013 10:15 #3589

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
afhængig af liner kan den åbenbart tåle mere eller mindre. Mit poolvand har været 39 grader uden at lineren tog skade.
Min liner er 1,5mm armeret, og da Varde's liner er 2mm, er det nok ikke problemet.

Jeg synes desværre ikke der er meget tvivl om, at det er grundvand, der står op omkring poolen.

Det er ikke realistisk, at grave dræn om hele poolen, tænker jeg, men måske der kan graves en drænbrønd med pumpe ned langs poolen et "godt" sted, altså hvor man forestiller sig at grundvandet står højest.
Teorien skulle være, at det grundvand, der står om poolen vil finde hen til brønden, også selvom der ikke er lagt drænrør hele vejen rundt.
Det er da i hvertfald en mere tilgængelig løsning end den "totale" drænløsning. Jeg har ikke så meget erfaring med hvordan grundvand opfører sig, det kommer vel også an på hvad underlaget er lavet af. Vand må vel nødvendigvis bevæge sig nemmere i grus end i ler.
Måske Bjarne har en mening om det?
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.204 sekunder