Hej til jer alle
Jeg har lige opdaget jeres fantastiske poolforum og håber at I kan hjælpe mig.
Jeg har en rund pool, der er 4,1 m i diameter og 1,20 m dyb og som har fungeret i 8 år uden problemer. Men for godt en uge siden er der opstået en pludselig utæthed, idet jeg kan se at vandstanden sænkes langsomt og stopper ca. 5 cm over ud- og indløbet.
Poolen er nedgravet med en 35 cm tyk betonstøbt flisebelagt kant. Sandfilterpumpen er også nedgravet en meter fra poolvæggen, forbundet 20 cm under jorden med ind- og udløbsslange i to pvc-rør, støbt 1-2 cm fra hinanden gennem poolvæggen og afsluttet med pvc rørbøjninger. Disse stikker ud i hver sin retning på indersiden af poolvæggen 30 cm under poolkanten, for herved at få cirkulation langs poolkanten og dermed god rensning af poolen.
Jeg gætter på at utætheden er opstået i udløbet, selvom vandet synes at stoppe 5 cm over udløbet. Pvc-bøjningen til udløbet er lidt løst efter 8 års manuel af- og påsætning af slange til støvsugning af poolbunden. Jeg har forsøgt selv at tætte ud- og indløbet ved at fjerne gammelt silikone og påført nyt vandtæt silikone (Bostik Maxibond). Det viser sig ikke at være til nogen nytte, da den tyggegummi-agtige silikone ikke er til at arbejde med og heller ikke har afhjulpet problemet. Kan det passe,at det er afløbet?
I så fald tænker jeg på at gøre afløbet og indløbet ordentligt, da det ikke er videre pænt med den bestående løsning, hvor silikonen klatter lidt rundt om rørene (se billedet). Hvordan kan jeg få hjælp til at løse problemet på en så billig, pæn og ordentlig måde som muligt?
Findes der en løsning, helst uden at jeg skal bryde noget af væggen op. Jeg ønsker en løsning, der ligner den hidtidige, da den har fungeret super godt. Men meget gerne noget pænere. Hvad vil det evt. koste? Kan jeg selv gøre det? Jeg tænker på muligheden for at installere jeres indstøbningsrør med dyser eller Haywards , men afstanden mellem ind- og udløb er som sagt kun 1-2 cm, hvorfor det kniber med pladsen. Kan det lade sig gøre alligevel ud at bryde væggen op?
I så fald at problemet kan løses med dyser eller Haywards, findes der så en opsætningsvejledning af disse til betonvæg, der kan hjælpe mig på vej?
De bedste poolhilsner, Bettina