Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Jeg får hele tiden luft i mine rør, hvad er mon ga

Jeg får hele tiden luft i mine rør, hvad er mon ga 08 Jun 2015 12:35 #5652

  • jol
  • jol's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 6
Hej Bjarne,

Du er nærmest den eneste der kommer med klare svar når man spørger.

Min pool er rund og med 30m3 liter vand i. Jeg har en varmepumpe(Duratech) tilknyttet og stort sandfiler, og kan ikke huske hvor stor punpen, kan ikke umiddelbart se det på den, mener det er en 3/4hk. Mine rør er 50ø, og ca 22-25 meter til pool og det samme retur igen.

Der kommer hele tiden luft i systemet, så det bobler voldsomt i min pool, hvor der kun er 1 dysse.

Jeg kan se på sandfilteret, så snart jeg "lufter ud" ved nanometeret, og vandet står helt oppe ved nanometeret, så snart jeg lukker for udluftningen igen, forsvinder vandet stille og roligt ned i sandfilteret, og der kommer luft ind.

Jeg er ved at blive vanvittig, og kan ikke finde fejlen.

Har kigget på jorden hvor rørene går, og alle samlinger for at se om der er utætheder, jeg kan ingen se.

Læste for nyligt om et opstartsråd, hvor man kunne sætte filter på cirkulation (uden om filteret) og starte nogle gange, det gik rigtig godt i ca. 1 uge for 1 måned siden, vandet i pumpen var fint og der var ikke vand i systemet, men nu er den tilbage til gamle vaner, og jeg kan ikke starte med cirkulation igen, den vil simpelthen ikke.

Hvad kan det være.....?
Addco888
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Jeg får hele tiden luft i mine rør, hvad er mon ga 08 Jun 2015 14:53 #5655

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Først må jeg lige rødme :blush: :blush: Tak

1. Med kun 50 mm rør mellem pool og pumpe, er det er en meget stor afstand du har. Der vil forsvinde rigtig meget af trykket( pumpens m3/h i rørene grundet den modstand der er i røret. Dette bliver "forværret af, at du kan har 1 dyse som kun er beregnet til max 5-10 m3 i timen ( hvad din skimmer også kun er ). jeg ville gerne have haft minimum 63 mm rør - NÅ men det er der jo ikke noget at gøre ved og tingene fungerer jo selvom din pumpe skal sejtrække for at følge med

2. 3/4 hk pumpe = ca. 550 kw pumpe = ca. 10-12 m3 i timen
3. luft i systemet. Når der kommer luft i systemet er der en utæthed et eller andet sted ( som du selv er inde på ), men du skal lige svare mig på et par spørgsmål.
a. trækker den luft BÅDE når den står på filter og på recirkulation ???? eller kun når den står på filter ???? - Jeg ved godt at du skriver at du har prøvet at sætte den på cirkulation og at problemet så forsvandt men nu er kommet tilbage, men prøv lige af igen. Hvis den holder op med at suge luft ind når du sætter den på cirkulation ligger fejlen i 6 vejsventilen ( måske skal stjernepakningen i den skiftes
b. Prøv at se ned i pumpens låg. Kan du se om pumpen suger luft ind ????? er pumpehuset helt fyldt med vand eller står der luft i pumpehuset. Hvis pumpen suger luft ind ligger fejlen sikkert i tilslutningen mellem røret og pumpen. Der skal kun en mikroskopisk utæthed til for at den suger luft in og sådanne mikroskopiske utætheder kan ikke ses. ( prøv som en nødløsning at komme et godt lag silikone omkring tilslutningen der hvor den er limet eller skruet sammen hvis det stopper er fejlen der, og så skal d pakke det om
c. Hvis det ikke er det er det selvfølgelig efter pumpehuset. Kan du se nogen steder hvor der kommer vand ud efter pumpen ???. Prøv at sætte 6 vejsventil på close. så stiger trykket mellem pumpe og 6 vejs ventil og du kan så måske se at der kommer vand ud

prøv først at lege ved dette. Du er rendt ind i et af de mest irriterende problemer i poolanlæg. Et problem der også kan drive såkaldte prof fra forstanden ;)
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: jol
Tid til at oprette siden: 0.159 sekunder