Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Utæt betonpool

Utæt betonpool 25 Jan 2009 16:10 #81

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Posted - 24 okt 2007 : 08:52:36

Hej. Vi er de glade indehavere af en ny pool på 5x11x1,5 støbt. Poolen er startet op d 14/10-07 og på 9 dage er vandstanden faldet 4 cm. Omkring 2,2m3 vand. Er det normalt ved opstart


bjarne



528 Posts
Posted - 24 okt 2007 : 18:52:17

nej det er det ikke. er poolen gjort tæt med en liner / folie eller er den malet eller med fliser ????


Morten



11 Posts
Posted - 24 okt 2007 : 20:11:58

Poolen er med 1,5mm liner


bjarne



528 Posts
Posted - 24 okt 2007 : 20:54:45

sæt en streg på lineren hvor vandstanden er p.t og tjek af om 2-3 dage. Hvis den er sunket i samme grad er der noget galt. Hvad det er er svært at sige umiddelbart.
Det kan være hul i lineren
det kan være en ugtæt pakning i skimmer, dyser eller lys m.c
det kan være rørsystemer
det kan være 6 vejsventil
etc etc.

hvis svandet fortsætter med at synke er der stort set ikke andet at gøre end at lade det synke til det ikke synker mere. Utætheden vil så være fra hvor vandet stopper og op til 30 cm længere nede. hvis du er utålmodig er der nogle andre måder, men lad os lige først se om det vedbliver med at synke. meld tilbage


Morten



11 Posts
Posted - 24 okt 2007 : 21:11:24

Det skal lige nævnes at anlæget ( pumpe, filter osv ) kører.
Tjekker lige 6-vejs ventilen. Havde jeg ikke tænkt påmen er jo forholdsvis nem at tjekke.



Yxos



107 Posts
Posted - 24 okt 2007 : 21:23:09

Har du selv bygget poolen?
Hvem har svejset lineren?

Yxos


Morten



11 Posts
Posted - 24 okt 2007 : 21:56:35

Vi har selv støbt bund og sider resten vedr. poolen har vores pool-mand lavet.


Yxos



107 Posts
Posted - 24 okt 2007 : 21:59:45

Akurat som jeg selv har gjort
Min var blot ikke utæt.

Burde du ikke så tage fat i din "pool-mand" og sige, at han har et problem ?

Yxos


Morten



11 Posts
Posted - 24 okt 2007 : 22:04:09

Har faktisk talt med ham i dag og han sender en af sine folk i denne uge, så må vi jo se hvad de finder ud af.


Yxos



107 Posts
Posted - 24 okt 2007 : 22:09:16

Held og lykke med det !
Godt det ikke er sæson

Yxos


Morten



11 Posts
Posted - 28 okt 2007 : 20:01:30

Hej igen
Jeg fik desværre ikke besøg af min pool-mand i denne uge
Jeg var i torsdags nød til at stoppe for min pumpe, da vandstanden var så langt nede at mine skimmere tog luft med ind. Vandstanden er fra d.14/10 til d. 25/10 faldet 5cm. Fra d.25/10 til lige nu er den ikke faldet målbart....
Har tjekket 6-vejsventil, ikke noget at bemærke her.
Jeg er bange for at det er en utæthed i en samling mellem dyser og rør, men ved det selvfølgelig ikke. Det er ikke særlig nemt at tjekke, da vi lige er blevet færdig med vores 160m2 store terasse


leifo



47 Posts
Posted - 28 okt 2007 : 20:32:29

Går ud fra at når du siger "tjekket 6-vejs ventil" at du også har set efter at der ikke løber vand til "waste" dvs. til dit afløb. Har selv været ude for en lille utæthed i ventilen hvor vandet stille og roligt forsvandt i afløbet.



bjarne



528 Posts
Posted - 28 okt 2007 : 20:33:00

hvis det du skriver betyder at vandet er sunket til lige under skimmeren og derefter er stoppe ( sammenholdt med at du siger at der intet er i vejen med 6 vejs ventilen ) så er de teoretiske sandsynlige årsager:
A. utæthed i skimmeren - Pakningerne omkring skimmeren
B. utæthed i samlinger i rørsystemet. erfaringsmæssigt er det mest sandsynlige på tryksiden - fra pumpen og ud til dyserne

Hvis man skal lave en "korrekt" undersøgelse er der 2 muligheder. A. ansæt et spec. firma der via diverse metoder kan finde præcist ud af hvor vandet forsvinder fra poolen. Koster i størrelsesordnen kr. 5.000 eller også den "manuelle" der er billig men tager tid.
Bruger du den manuelle er ækkefølgen:
a. Sæt et mærke på lineren og se hvor meget vandet synker på 2 dage med pumpen kørende 24 timer i træk
b. Sæt et nyt mærke og lad poolen stå i 2 dage UDEN at punpen kører.

Nu har vi fundet ud af om vandet synker uanset pumpen kører eller ej

Hvis vandet kun synker når vandet pumpen kører, så er det allermest sandsynlige at der er en utæthed i rørsystemet fra pumpen og ud til dyserne.
Såfremt der intet vandspild er i teknikrum er der derefter 2 muligheder. Enten i det pvc T der sandsynligvis er blivet brugt til at fordele røret til 2 dyser eller ved den tilslutning der er foretaget ved de 2 dyser. Grav derefter ned først til dyserne som er de letteste af finde og derefter til samlings T,et.

Hvis vandet forsvinder lige hurtigt om pumpen kører eller ej så er alle muligheder desværre åbne.
Sæt din støvsugerslange særdeles godt fast i hullet nede i skimmeren og lad den hænge ned i bassinet. Nu vil motoren suge vand igennem denne og vandet kan derfor synke under skimmer.

Hvis vandet synker under skimmer og dyser og fortsætter med at synke, kan du udelukke disse

stop nu pumpen og se om vandet fortsætter med at synke. Gør det det, så kan du udelukke rørsystemet og tilbage bliver pakninger i lys eller utæthed i liner ( uanset om du har undersøgt denne, så kan der være et mikropisk lille hul du ikke opdager )

Hvis vandet ikke synker når det er under skimmer og dyser samt pumpen er slukket så er det rørsystemet



Yxos



107 Posts
Posted - 28 okt 2007 : 20:37:53

Bjarne har uden tvivl ret i sin fremgangsmåde, men det kan da for pokker ikke være meningen at man skal til at køre fejlsøgning på den måde på en helt ny pool.
Hvis din poolmand ikke dukkede op, må du da lave en ny aftale med ham. Det lyder ærlig talt ikke som en særlig seriøs poolmand du dér er kommet i klørene på...

Yxos


Morten



11 Posts
Posted - 28 okt 2007 : 20:54:33

TAK Det er dejligt med den hjælpsomhed man møder her. Det varmer.
Først til leifo: Jeg har tjekket alle synlige muligheder vedr. 6-vejs ventilen også min afløbsbrønd og kan sige med 99,9% at det ikke er der.
Så springer jeg lige Bjarne over og tager Yxos: Du har ret, men jeg vil gerne selv have lidt viden om dette så han ikke løber om hjørner med mig
Så til Bjarne: Vandet står 2cm. op i skimmer men ikke højt nok til at der ikke kommer luft med ind når pumpen kører. Jeg havde tænkt mig at fylde vand i igen til samme punkt som ved opstart. Som du så skriver lade det stå uden at pumpen kører og så se hvordan vandstanden udvikler sig. Der er ingen utætheder i pumperum. Der er monteret 4 dyser, som er koblet sammen 2 og 2( øverst og nederst)


Morten



11 Posts
Posted - 31 okt 2007 : 09:33:24

Hej igen. Poolen har nu stået stille i 48 timer og vandstanden er faldet 3mm. Jeg starter nu pumpen op igen. Har stadig ikke hørt/set noget til min pool-mand

Posted - 31 okt 2007 : 18:11:43

tyder på problemer på tryksiden. fra pumpe til dyser, men meld tilbage om hvordan vandstan er når pumpen kører


Morten



11 Posts
Posted - 05 nov 2007 : 08:28:30

Hej igen. Så har pumpen kørt kørt i 5 dage og vandstanden er faldet ca. 2cm. ca 3 gange så meget som når pumpen ikke kører.


bjarne



528 Posts
Posted - 08 nov 2007 : 23:29:41

Vi venter i spænding - hvad er resultatet nu ??


kurt



15 Posts
Posted - 09 nov 2007 : 09:08:09


Det lyder som du har fået en forkert Pool mand.
Nu må vi jo ikke reklamere her på side men det lyder som du ilke har fat i et proff firma.
Det kan ikke være rigtigt at bassinet er utæt!
Det ser ud som du skal til at nedfælde alt på papir, så vil du stå meget stærkere hvis det ende rigtig galt.




Morten



11 Posts
Posted - 09 nov 2007 : 10:58:47

Tja, har talt med min pool-mand igen igen. Han har lovet at komme i næste uge, men lad os nu se. Jeg er efterhånden ved at midste tålmodigheden, men har dog besluttet at der ikke betales en krone før jeg er tilfreds


Yxos



107 Posts
Posted - 09 nov 2007 : 11:21:24

Det tror jeg er en meget klog beslutning

Yxos


bjarne



528 Posts
Posted - 09 nov 2007 : 16:52:27

De øvrige debatører har for så vidt ret i deres forskellige synspunkter, men da du tilsyneladende er endt hos en mindre seriøs person må du gøre det, som du selv kan nu. I modsat fald ender det med frost og så kan du ikke få gjort tingene færdige i år og skal starte den nye sæson op med problemer.

Altså skriv et anbefalet brev til din poolmand og fortæl ham, at du såfremt han ikke har klaret problemet inden 1 uge, ser dig nødsaget til at tage aktion selv, samt at du vil modregne udgifterne i det beløb som du fornuftigt har holdt tilbage.

Tag derefter kontakt med et lækagefirma - evt. et andet prof. poolfirma der kan søge lækager - og få fundet ud af om lækagen er i de fittings der fordeler trykrøret ud til de 4 dyser ( har du kun 1 rør fra pumpen der så deler sig i 4 dyser eller har du 2 rør)eller om utætheden er der hvor rørene/slangerne er påsat indløbsdyserne

Hvis du ikke vil det, må du grave ned og finde fittingene og konstatere det ved selvsyn om de er utætte


Yxos



107 Posts
Posted - 09 nov 2007 : 17:43:07

...og håbe på, at det ikke er bunddysen, der er utæt, hvis du har sådan en...

Yxos


bjarne



528 Posts
Posted - 09 nov 2007 : 17:47:56

ok yxos der fik du mig - den havde jeg "glemt" muligheden af. Suk man bliver gammel og grå


Morten



11 Posts
Posted - 10 dec 2007 : 09:09:25

som tiden da går Har nu fået en afklaring med min pool-mand som vi mener vi kan leve med. Vi tilbageholder 25% af pool-prisen til problemet er løst(forår) og det har vi på skrift. Så må vi jo tage den derfra. Tusind tak for hjælpen og god jul herfra. Vi glæder os til at prøve vandet til forår


Gammelnok



20 Posts
Posted - 10 dec 2007 : 12:34:07

quote:
Originally posted by Morten

som tiden da går Har nu fået en afklaring med min pool-mand som vi mener vi kan leve med. Vi tilbageholder 25% af pool-prisen til problemet er løst(forår) og det har vi på skrift. Så må vi jo tage den derfra. Tusind tak for hjælpen og god jul herfra. Vi glæder os til at prøve vandet til forår



Nu skal du tænke dig rigtig godt om, måske er det billigere at han "afskriver" de 25% end at hjælpe dig, så hold fst i ham, men erfaringsmæssigt er det en af hans muligheder, så kan du jo se om det er en god julegave du har fået.
Glædelig jul til alle.


bjarne



528 Posts
Posted - 11 dec 2007 : 21:56:32

Hej morten

god jul og godt nytår og lad os høre den videre historie til foråret


bjarne



528 Posts
Posted - 11 dec 2007 : 22:02:22

og saa ser det jo efterhaanden ud til, at du gammelnok og undertegnede efterhaanden godt kan gaa i hi for

god vinter bvadrhhhhhhhh for pokkker


Gammelnok



20 Posts
Posted - 20 dec 2007 : 07:25:32

Jamen Bjarne dog, vi går da aldrig i hi, og man har vel hørt om slige tilfælde før, ikke
Morten vi skal nok pejle dig ind på problemet til foråret, og er Bjarne i hi, så skal jeg sqi nok vække ham.
God jul allesammen, og rigtig godt nytår.
Hilsen Gammelnok


ThomasN



13 Posts
Posted - 15 maj 2008 : 20:44:15

Nysgerrigheden melder sig lige her, fandt du synderen til vandspildet?

Posted - 23 maj 2008 : 08:33:41

Hvad blev enden på problemerne?
B
Sidste redigering: 25 Jan 2009 16:13 af Bjarne.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.187 sekunder