Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Pumpen suger ikke

Pumpen suger ikke 18 Apr 2013 15:37 #3696

  • Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 2
Min pumpe suger ikke og jeg kan derfor ikke få startet op med rengøring og ibrugtagning af min pool efter en meeeegt lang vinter.
Jeg har hældt vand i forfilteret 10 gange, "stoppet" haveslange ned i forfilteret og sprøjtet vand mod pumpen og mod skimmeren ca. 10 gange.
Derudover har jeg sat en muffe på haveslangen og tætnet den ned mod hullet i skimmeren, således at jeg "tvang" vandpassage med tryk mellem skimmer og pumpe. Vandet blev på den måde kørt gennem pumpen og kom ud i swimmingpoolen sammen med en masse bobler. Da den stadigvæk boblede efter 25 min. stoppede jeg. Det var store og små bobler.
Hvad kan jeg gøre og er der mon en utæthed et eller andet sted?
Pool
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Pumpen suger ikke 18 Apr 2013 15:43 #3697

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Hej thomas


Først skal jeg lige være sikker på at din pumpe kører - gør den det ???? - drejer skovlhjulet rundt

Dernæst har du haft den afmonteret elektrisk og er den 2 eller 3 faset. hvis du har haft den afmonteret eklektrisk og den er 3 faset, kan du have ombyttet en af faserne og så kører pumpen baglæns - og suger ikke
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Pumpen suger ikke 18 Apr 2013 15:51 #3698

  • Thomas
  • Thomas's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 2
Det er en 3-faset pumpe. Den køre fint og har ikke været afkoblet elektrisk. Pumpen lyder ikke anderledes end sidste år...:-)
Pool
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Pumpen suger ikke 18 Apr 2013 21:23 #3701

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
der er kun 3 muligheder:
1. enten sidder der på troda af al dine møje stadig en luftlomme et eller andet sted
2. eller også er der en utæthed i enten dit rørstsytem eller i de forskellige tilslutninger til pumpe eller filter. bare en lille bitte
utæthed er nok til at der ikke bliver dannet undertryk, og så kan din pumpe ikke suge
3. akseltætningen på din pumpe kan også svære slidt og der kan suges vand ind der - det vil imidlertid ofte vise sig ved, at
der også drypper noget vajnd ud forneden under pumpen

Så gennemgå alle dine unioner, kuglehaner og tilslutninger. sikrer dig at o ringene der gør dem tætte er ok og altsammen er spændt - såfremt du har tilslutninger på pumpem og filter hvor fittings er skruet ind og tætnet med teflon elle andet, så kan disse også sagtens være utætte. alle skruesamlinger bør gøres på den måde, at man kommer en lille smule silikone på gevindet - så teflon og så lidt silikone og først da skrues den i - så bliver den tæt

Det er møgarbejde, for der skal som sagt så lille en utæthed til at man tror det er løgn

god arbejdslyst B)
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Pumpen suger ikke 19 Apr 2013 00:13 #3702

  • leif
  • leif's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 69
  • Modtagne Tak: 4
Havde for nogle år siden et lignende problem. Her skyldtes det at jeg om efteråret havde fået en del blade suget ind som så var mere eller mindre kilet fast omkring en målerlomme/føler lige inden pumpen. Vandet kunne fint passere - men ikke nok til at pumpen kunne suge nok vand ind til at komme rigtigt igang.
/Leif
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Pumpen suger ikke 19 Apr 2013 06:39 #3703

  • dosser
  • dosser's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 87
  • Modtagne Tak: 4
Ligger dine rør nedgravet eller frit! kan det tænkes st du ikke har fået tømt rørene ordentligt da du lukkede ned for vinteren og at du har en frostsprængning på sugesiden? der kan stadig komme vand igennem, men pumpen vil suge luft så den ikke kan få suget ordentligt an.
Indendørs Element...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.162 sekunder