Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Dimensionering af pumpe og sandfilter

Dimensionering af pumpe og sandfilter 30 Mar 2014 16:35 #4238

  • marc
  • marc's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 2
hej forum,

jeg har købt et hus med tilhørende pool på ca. 40m3.
Pumpe og sandfilter er blevet fjernet af den tidligere ejer.
Spørgsmålet er, hvor stor en pumpe og sandfilter skal jeg bruge hvis jeg vælger at tage poolen i brug?
Og hvad taler for/imod 220V i forhold til 380V?
Der er ca. 25 meter fra poolen til der hvor pumpen skal stå.

Dbh.
Marc
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Dimensionering af pumpe og sandfilter 30 Mar 2014 16:56 #4239

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hej Marc

Der gælder nogle tommelfinger regler for pumpe størrelse, normalt skal alt vandet i poolen kunne cirkuleres på 5 timer eller mindre.

I dit tilfælde vil det give en pumpe med ydelsen 8m3 i timen, men når det så er sagt gælder en anden regel som er at pumpen mindst skal være 3/4 HK.

Hvorfor ?????? jo hvis der vælges en pumpe der er mindre en 3/4" HK vil støvsugning blive en rigtig dårlig oplevelse, man vil få problemer med at få større blade op og ja ....... :evil:

En normal 3/4HK pumpe yder ca. 12M3/t (alt efter mærke) hvilket vil være perfekt til din pool.

Så er det sandfilter, der kan jeg ikke huske tommelfinger regelen (Bjarne hjælp :) ) men jo større areal og sand dybde jo bedre. Men det hjælper jo ikke dig, men jeg ved så meget at et 640mm passe fint om mindre også kan gøre det er jeg usikker på. Men det er noget med vandets hastighed i gennem filter arealet og så noget med max. 30m/s, jeg laver nok en beregner i vores pool app.

Men pas på billige Tyske sandfiltre, jeg har set nogen 540 og 640mm men de har meget lav sandhøjde og filtrere derfor ikke så godt.

Så en opsummering fra mig vil være:

3/4HK pumpe ca. 12000L/t
640mm sandfilter

Så vil du være rigtig godt kørende ;)
Mvh. Mads
Sidste redigering: 30 Mar 2014 16:59 af Mads M.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Dimensionering af pumpe og sandfilter 30 Mar 2014 20:21 #4240

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Den første problemstilling er ikke filtret eller pumpen. Det er den rørdiameter som rørene til og fra poolen har. Med den længde, vil rigtig meget af pumpens kraft forsvinde i den modstand der er i rørene. Jo mindre diameter jo større modstand. Jo større modstand i rørene jo større pumpe skal der til for at få bragt de nødvendige m3 vand gennem rørene.
Derfor. Hvor stor en diameter har de rør der går fra og til pool og hvad er de lavet af. Flexible eller faste pvc rør eller sorte pex rør ????????
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Dimensionering af pumpe og sandfilter 05 Apr 2014 11:29 #4258

  • marc
  • marc's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 2
Tak Bjarne, det er grå PVC rør med en diameter på 55mm.
Vil en 0,75 Hk pumpe stadig være tilstrækkelig?
Sidste redigering: 05 Apr 2014 11:30 af marc.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Dimensionering af pumpe og sandfilter 05 Apr 2014 11:47 #4259

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
det er underdimenionerede rør - de burde være minuimum 63 mm, men det kan der jo ikke ændre på

den eneste måde du kan få et system der fungerer med både lave driftomkostninger og det korrekte tryk når der henholdsvis cirkuleres for at rense og cirkuleres for at returskylleog støvsuge er en variabel 3 speed pumpe

og så ville jeg - da priseforskel mellem et 50 og et 60 Ø filter er lille vælge et 60 ø filter

hvis de tlænker på driftokmostninger skal du vælge Diamond filter og Afm glas som filtermedie

det kajn lyde dyrt, men det vil have betalt sig selv hjem i løbet af 2-4 år i sparede driftomkostninger ( mindre strøm, mindre vand, færre kemikalier )
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.152 sekunder