Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Rensning af sandfilter ?

Rensning af sandfilter ? 26 Apr 2015 17:38 #5419

  • AGJ
  • AGJ's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 9
Hej

Vi har netop startet vores pool op på institutionen hvor jeg er pedel.
Poolen der er på 110 m3 blev færdig renoveret i 2013 og kørte sin første sæson sidste år.
Den gamle beton pool blev rettet op på sider og bund og er nu beklædt med liner.
Alt teknik er nyt:
- Cirkulationspumpe
- Salt-generator med automatisk regulering af PH værdien (saltsyre)
- 2 Varmepumper
- 2 Sandfiltre

Aktuelt problem:
Manometrene på Sandfiltrene er i løbet af opstarten steget til et tryk på omkring 1,4 bar, og er derfor tæt på de 1,5 hvor det røde felt starter. Sidste år lå trykket på ca. 1,0 - 1,1 bar. Vi har naturligvis returskyllet adskillige gange i forbindelse med opstarts rensningen, men det har ikke ændret ved trykket.
Alle rør har været tømt for vand vinteren over, men vi valgte at lade være med at tømme Sandfiltrene, da vi har holdt vores teknikgrav frostfri.
Er bare fordi filteret skal renses ? (Har læst at man skal rense filtrene 1 gang om året)
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Rensning af sandfilter ? 26 Apr 2015 18:15 #5420

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
allerførst. i er en institution og derfor underlagt kravene til offentlige bassiner. Som er store
dernæst. er det en indendørs eller en udendørs pool i har ?
filterrensning. i skal returskyld mindst 1 gang om ugen
i det hele taget lyder det som, at det ville være en ide at nogen prof gennemgik anlægget sammen med jer.
hvilken kommune er tilsynskommunen ?
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: AGJ

Rensning af sandfilter ? 26 Apr 2015 18:18 #5421

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
PS. hvis du med spørgsmålet om filterrensning mener om sandet skal skiftes, så er det ukorrekt st det skal skiftes 1 gang om året
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: AGJ

Rensning af sandfilter ? 26 Apr 2015 18:50 #5422

  • AGJ
  • AGJ's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 9
Hej Bjarne

Tak for dit hurtige svar.
Det er en udendørs pool.
Vi har prof hjælp udefra, som jævnligt har været inde over bla. i forbindelse med vinterlukning og nuværende sommeråbning. Jeg forsøger dog samtidig at tilegne mig en større indsigt, viden og erfaring i forhold til den daglige drift af anlægget.
Jeg har efterhånden styr på mange ting omkring teknikken og kemien og er via artiklerne på jeres hjemmeside blevet endnu klogere de seneste dage.

Når jeg spørger til rensning af filter, tænker jeg ikke på Backwash eller udskiftning af sand, men på det filterrens som i sælger i shoppen :
shop.poolraadgiveren.dk/a-kemikalier-og-...filter-cleaner-3-ltr
Kan det tænkes at der har ophobet sig Kalk i bunden af sandfilteret fordi de ikke har været tømt.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Rensning af sandfilter ? 26 Apr 2015 21:19 #5424

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Ok. Nårf jeg i første omgang blev "nervøs" var det fordi du skrev at I havde saltklorinator. Såfremt man skal have en sådan til en indendørs pool, er det en hel speciel der skal bruges. Da det er en udendørs er der ikke dette problem ;)

Du skriver at I bruger saltsyre. Det skal i ikke. "ingen" prof bruger saltsyre da det har enorme korrosive egenskaber og vil få alt metal i nærheden til at ruste op. Der er ingen garanti for nogen automatiske klor/syre anlæg såfremt de er i nærheden af saltsyre. Man bruger for at undgå dette svovlsyre i stedet

Sand bliver med tiden "ødelagt" af kalk og andre belægninger samt biofilm og det er derfor man skifter dette med x antal års mellemrum. Hvor ofte afhænger af mange faktorer, men når gennemstrømningshastigheden sættes for meget ned - eller filtret bliver for dårligt til at fjerne de organiske urenheder samt den bundne klor, så er det på tide.

Når jeres sand kun er 1-2 år gammelt er det dog ikke det der er problemet her.

Hvis I gerne vil have at jeres filtersand skal filtrere så godt som overhoved muligt, kan I hvert år når I lukker ned for vinteren bruges filterrens. Det "regenererer" sandet

Når I engang skal skifte sand, skal I overveje at gå over til AFM FilterGLAS. Det skal adrigf skiftes og fjerner urenheder ned til 5 my

Spørg du iøvrigt "lystigt" ind vi skal nok svare så godt vi kan
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: AGJ

Rensning af sandfilter ? 26 Apr 2015 21:47 #5425

  • AGJ
  • AGJ's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 9
Hej Bjarne.

Hvor er der rart med nogle kvalificerede svar på ens spørgsmål, tak.

Havde godt luret på det med Saltsyre kontra Svovlsyre efter at have læst jeres artikler. Så profhjælpen kan i den forbindelse diskuteres.
Lige præcis derfor, har jeg sat mig for selv at have den nødvendige viden om alle de udfordringer der er forbundet med at få en pool til at fungere optimalt.

Du mener altså ikke det giver mening at lukke ned for anlægget i 24 timer, tømme filtrene og rense dem med den omtalte rense væske, på nuværende tidspunkt ?
Giver manometer trykket på 1,4 bar anledning til bekymring. Er jo som sagt steget ca. 0,3 - 0,4 bar.

Vh. Anders
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Rensning af sandfilter ? 26 Apr 2015 21:57 #5426

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Det kan godt bruges med filterrens. Filtrene skal IKKe tømmes for at bruge det. Man lukker anlægget - tømmer vand af -hælder filterrens i fra oven af - fylder vand på filtrene igen til over sandet - lader det stå et døgn - OG RETURSKYLLER SÅ RIGTIGT MEGET for at få alt ud igen

Tvivler dog på at det er det der er "problemet" ( hvis der reelt er et problem ) efter så kort tids forbrug.
Hvad er manometertrykket på EFTER du har returskyllet godt ?
Og så kommer det også an på hvad for et manometer du har. Hvis det bare er et alm. strandard, skal man tage det viste med et gran salt
Det ville være langt bedre med et flowmeter der viser vandhastigheden. Det er vandhastigheden der er vigtig i forhold til filteroverflade og den krævede gennemstrømningshastighed
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: AGJ

Rensning af sandfilter ? 26 Apr 2015 21:59 #5427

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
ps - gå ind i artikler og vejledninger og læs den artikel der er om minimumskrav til rensningsanlæg. Den forklarer noget om de grundlæggende forhold
Denne artikel er skrvet om Pooklraadgiverens "krav" til rensningsanlæg til private og må ikke forveksles med de krav der er til offentlige anlæg som dit hører under
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: AGJ

Rensning af sandfilter ? 26 Apr 2015 22:16 #5428

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
er jeres klor/syreanlæg incl. syre og klordunke iøvrigt installeret i hver deres separate sikkerhedsskabe eller rum ? det skal de være for st opfylde kravene
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Rensning af sandfilter ? 26 Apr 2015 22:46 #5429

  • AGJ
  • AGJ's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 9
Jeg er blevet instrueret i at returskylle ca. 2 minutter eller til vandet er klart under låget, herefter kører jeg "Rinse" i ca. 10 sekunder.
Vi har foretaget mindst 10 returskylninger på den måde efter åbningen. Manometer trykket ændre sig maks. 0,1 bar, selv når der har været en del skidt i filtret.
Manometrene ser ud til at være meget standard.

Tænker endvidere jeg i morgen lige vil undersøge om det er sand eller glas der er fyldt i.

Bassinnet er endnu ikke åbnet for brug. Vi har styr på Salt, PH og Klor (frit Klor), men vandet er fortsat ikke 100 % klart. Tænker jeg lægger en flockrulle i hver skimmer i morgen.
Vil i øvrigt finde ud af syanursyre indholdet.

Tak for henvisningen til artiklen, den vil jeg også læse.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Rensning af sandfilter ? 26 Apr 2015 22:48 #5430

  • AGJ
  • AGJ's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 9
Ja de opbevares separat bag lås og slå.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Rensning af sandfilter ? 26 Apr 2015 22:54 #5431

  • AGJ
  • AGJ's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 9
Klor har vi kun som granulat til chok kloring og i form af langsomt opløselige tabletter.
Anlægget producerer jo selv klor.
Der står altså heller IKKE klor produkter i teknik graven, sammen med den saltsyre dunk der tilsluttet doserings pumpen (som burde være svovlsyre og bliver det fremover)
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.179 sekunder