Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Vinterbad

Vinterbad 14 Jan 2011 16:01 #1975

Hej jeg har et vinterbad på 1000l men jeg har hele tiden problemer med at holde det ren jeg syntes ellers ph osv er ok

ClearWater Pro Compact sandfiltersystem. 7 vejs ventil

Sandfiltersystem, model ClearWater Pro Compact. Leveres med mange funktioner, bl.a. 7 vejs topventil, manometer og filterplatform for både filter og pumpe. Poolpumpen er selvsugende og på 0,5 HP. Pumpen har et praktisk forfilter og rensekapaciteten er 5.500 liter/t ved et normalt drifttryk på 0,4 bar. Sandfilteret passer til brug med swimming pools, der rummer op til ca 27500 liter

Det ville være dejligt hvis jeg kunne få klart vand
Bilag:
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Vinterbad 14 Jan 2011 17:52 #1976

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Kan godt se at vandet er tåget, her er lige nogle spørgsmål som kan hjælpe med og finde en løsning.

1. Hvor lang tid kører filtret om dagen
2. Hvor ofte returskyller du filtret
3. Har du prøvet og chock klorere og tilsætte flokning
4. Hvilken type klor bruger du stabiliseret eller ustabiliseret

For hvis du holder pH på 7-7.4 og klor på 1 - 1.5 burde du have klart vand.

Jeg kunne forstille mig at hvis du har fået klorlås, vil vandet nok ikke lige frem blive grønt da temperaturen er for lav til at algerne kan gro.

Det kunne også være et sandfilter problem, du har ikke et kapacitets problem men måske et dit sand ikke det rigtige?


Hvad mener du Bjarne er der specielle kemikalie og filter krav til et vinterbad?

Mit råd er at prøve og chock klorere, men efter som at det ikke er mere end 1000l vand du har er der også grænser for hvad man skal ofre på og få det klart. Men vi skal da have fundet ud af hvad der sker, for du brude have klart vand :)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: kimsvinterbad

Sv: Vinterbad 14 Jan 2011 17:56 #1977

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Umiddelbart lyder det jo fint med et sandfilter, der kan klare op til næsten 30 gange så meget vand som du har.
Men er det nu også en god idé? Jeg mener at der skal være et vist flow igennem filteret for at det virker ordenligt. Ikke for meget, og ikke for lidt. I det lys kan det tænkes, at problemet er et filter, der ikke er korrekt dimensioneret til din pool/vinterbad.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Vinterbad 14 Jan 2011 18:48 #1978

Hej Mads

1 filtert køre 15min hver anden 1ime
2 returskyller når trykket stiger
3 Ja
4 Jeg bruger summer fun hurtig klor granulat da det er nemmer at doser det er jo meget små mengder jeg skal bruge.
Som du kan se på det næste billed skulle test strippen være ok.

venlig hilsen
kim
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Vinterbad 14 Jan 2011 18:52 #1979

Hej yxox.

Jeg mener flowt er det samme stort eller lille pool?

det burdte da være bedre med mere filter kapasitet?

Jeg tror måske det er filtert der ikke filtrer ordtenligt

måske skal jeg have noget glas filter matriale?
Venlig hilsen
Kim
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Vinterbad 14 Jan 2011 18:56 #1980

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Jeg mistænker dit klor for at være synderen.
Hvad hedder producenten, og hvad hedder den HELT præcist?
Prøv at læse på den, om ikke den skulle indeholde cyanursyre.

Jeg mener, at Bjarne har skrevet noget her i forum, om netop filterstørrelse, og at det ikke bør være for stort. Naturligvis set i sammenhæng med pumpen. Hvis pumpen er for stor/lille til filteret, så bliver flowet for lille/stort.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: kimsvinterbad

Sv: Vinterbad 14 Jan 2011 19:11 #1981

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
det er rigtigt som både mads og yxos siger, men lad mig samle lidt op.
a. du skriver intet om hvilke kemikalier du bruger og hvilke ph og klorværdier du holder
b. du skriver ejheller ikke om du opvarmer badet eller bare har det koldt.

svaret på dine problemer afhænger bl.a af disse svar, så giv os dem;)

1.
Men lad os gå ud fra, at du ikke opvarmer bassinet og at det derfor er koldt. Når temperaturen er under 5 grader vil der ikke være aktive alger eller bakterier og det vil derfor være meget få kemikalier der skal bruges i det hele taget
2.
der er groft sagt KUN 3 årsager til at dit vand er tåget.
a. Når man kommer klor i ( kalsium hypoklorit - kalkbaseret) - bliver vandet umiddelbart tåget mælket, men det forsvinder i løbet af kort tid når sandfiltret kører
b. Nogle gange kommer der af diverse årsager mange små partikler i bassinet. Partikler der er så små at de ikke kan opfanges af sandfiltret og vandet bliver derfor tåget/mælket. Sker dette skal man tilsætte en flokningstablet i skimmeren. ( flokningstab. er en aluminiumsforbindelse der bliver klæbrig i vandet og som de små parttikler så hænger
fast i
c. Såfremt indholdet af oxiderende midler ( klor, brintoverilte, oxygen) ikke er tilstrækkeligt stort, vil der være en stor mængde af uoxidcerede organiske partikler i vandet, og disse gør vadet tåget/mælket. Man skal i disse tilfælde chockklorere. ( tilsætte 300 g klorgranulat pr. 10.000 ltr. vand )

Såfremt disse løsninger ikke redder dit vand, skal du kikke på dit sandfilter. Hvor lang tid siden er det du har skiftet dit sand ?. Hvor ofte returskyller dit sandfilter? er din pumpe i virkeligheden for kraftig ?. Hvis man har en meget kraftig pumpe og et filter der ikke er dimentioneret til pumpens kraft, vil pumpen bare presse vandet og skidtet gennem sandfiltret

Og til slut. Det er MEGET svært at holde vandkemi og balance i et så lille bassin. og vandet skal i så små bassiner af forskellige grunde akiftes minimum hver 3 md. Derefter er vandet ødelagt. Så gør du ikke det, så er det forklaringen
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Vinterbad 14 Jan 2011 19:12 #1982

Hej igen Yxos

Jeg bruger summer fun hurtig klor granulat.
Jeg kan ikke se der er noget om cyanursyre i produktet.
Jeg vil prøv om jeg kan finde det et andet sted.

Pumpe og filter er købt sammen så det burte være i orden.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Vinterbad 14 Jan 2011 19:14 #1983

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
p.s hvilken diameter er dit filter på. m2 overfladen i et filter skal afstemmes nøje med pumpens kapacitet.

Prøv iøvrigt at læse ngle artiklerne her i forummet. Her er all problemerne behandlet nøje. Også forholdet mellem filterstørrelse og pumpekapacitet
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Vinterbad 14 Jan 2011 19:29 #1984

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: kimsvinterbad

Sv: Vinterbad 14 Jan 2011 19:29 #1985

Hej bjarne.

Jeg har ikke skiftet vand siden i sommers og jeg trode jeg kunne holde vandet frisk hele tiden.
Jeg bruger summer fun produkter
Jeg opvarmer ikke vandet
Min ph er 7,4
jeg fik pumpen i sommers.
pumpens m2 er ca 0,3.
Jeg takker for alle svar og prøver at skifte vandet hver 3md og håber problemet er der.

Venlig hilsen kim
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Vinterbad 20 Jan 2011 19:00 #1989

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
i uprioriteret rækkefølge:
Du holder for høj en PH. Din ph ligger i toppen af det tilladelige og jo højere jo dårligere. Prøv at holde den på 7
dit grundlæggende problem er, at med så lidt vand er det MEGET MEGET svært at holde vand og kemibalance
Du skal skifte vand MINIMUM hver 3 md. Vand bliver kemisk ødelagt og SKAL udskiftes. Læs i vejledninger om ledningstal
Hold en klorværdi på 1-1.5 ppm

hvis du følger dette skulle du ikke have problemer:) :) :) :unsure: :) :)
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: kimsvinterbad
Tid til at oprette siden: 0.183 sekunder