Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Saltklorinatorer

Saltklorinatorer 26 Jan 2009 10:55 #145

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Disse er blevet utroligt populære de seneste år - og lidt ufortjent
Der er mange historier om dem:
De er fuldautomatiske
Man behøver ikke klor når man har dem
Og de er evighedsmaskiner

INTET passer
En klorinator producerer klor efter det antal timer den er sat til at fungere og efter den produktionsgrad den er sat til at producere med. Dette skal altså justeres hele tiden alt efter hvor mange der bader og alt efter hvordan vejret er

En saltklorinator er ganske simpelt en maskine der laver salt om til klor. Alm. køkkensalt er en NATRIUM forbindelse og det er kemikaliet klor også. Man kan altså ved en elektrisk elektrolyse lave alm. salt om til klor

Den saltproducerende del er en brugsgenstand der i gennemsniit er ødelagt efter 1 - 3 år alt efter brugen af den

En saltklorinator KAN være en god investering under visse forhold, men absolut ikke under alle. Så undersøg tingene godt før en sådan anskaffes

Se iøvrigt under VEJLEDNINGER - SALTKLORINATORER for at få de nødvendige fakts


Gammelnok



20 Posts
Posted - 19 mar 2007 : 15:13:12

De virker godt nok, men vanlig køkkensalt er ikke ok, der skal bruges rafineret poolsalt, det er renset, vanlig salt kalker cellerne til i saltklorinatoren.
Der skal bruges ca 40 kg salt/m3 poolvand, der skal være et saltindhold på 0,9% i vandet.
Rafineret salt og testudstyr kan købes hos Poolforhandlere.


bjarne



526 Posts
Posted - 03 jul 2007 : 13:40:13

jeg har tidligere skrevet køkkensalt for at lave det lettere forståeligt. For at rydde misforståelser af vejen, så er det IKKE almindelig køkkensalt man bruger i en swimmingpool. Alm. køkkensalt / havsalt o.s.v indeholder diverse urenheder samt forskellige kemiske forbindelser som f.eks. calsium og magnesium.
Det salt man bruger i swimmingpools er renset / filtreret for disse ting og går under benævelsen produktionssalt - renset salt eller rafineret salt. for at undgå misforståelser kommer salt til swimmingpools i fremtiden i en emballage hvorpå det står POOLSAlT

Da et af problemer med saltklorinatorer kan være kalkaflejringer, et der selvfølgelig vigtigt at det er salt der er renset for calsium ( kalk) der benyttes


Gammelnok



20 Posts
Posted - 26 sep 2007 : 13:11:28

Og så lige, der skal være være mindst 0,3% salt i poolen, fot at klorinatoren produkcerer klor, og HUSK at en saltklorinator SKAL være med selvrensene celler, de findes nemlig osse uden den funktion i billigverdenen, og det giver ingen effekt, da de kalker til.
Skulleen afkalkning ske, så rens cellen i en 5% saltsyreopløsning, og lad den stå i en spand indtil kalken er løs, og kan skylles væk med vand, i mellemtiden bruges den medfølgende prop, der lukker celle instalations hullet, og poolen kan bruges selv om cellen skal stå i opløsningen i nogle timer.
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Saltklorinatorer 07 Apr 2009 09:17 #230

  • Kingglostrup
  • Kingglostrup's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 21
  • Modtagne Tak: 1
Hej forum !

Nu må vi jo ikke nævne produkter, så det blir lidt svært at spørge til, anyway Bjarne du må slette hvis du mener det ikke er relevant.

Jeg har overvejet at købe en slatklorinator fra det her lidet flatteret firma ( I.... ) som leverer de her blå billige pools til begyndere, så kender I vel mærket ?
Det kommer fra Australien og leverer alt indenfor poolverdenen.

Jeg har fulgt en tråd i et svensk forum omkring deres klorinatorer og dem som har produktet er begejstrede og skriver positivt om det.

Jeg er dog en smule i tvivl da klorinatoren kun koster 2200 kr, og kigger man hos de mere " rigtige " forhandlere af poolting så koster sådan et anlæg langt mere.

Så er der nogen berretigelse i et sådan produkt ? tror I det virker ?

Grunden til at jeg ville købe sådan en fætter er at jeg får vildt røde øjne af kloorvand, og håber at det andet setup ville gøre en forskel ??

Jeg ved godt at der dannes klor udfra saltet, men i det svenske forum snakkes der om at det her med røde øjne er passe med sådan en karl.

Lad høre fra jer, hvis der er nogen som har erfaringer med det.

Hvad koster saltet ?

Gammelnok , du skriver 40 kg pr kbm ?? mener du ikke 4 kg ?

I det svenske snakkes der om 3-4 kg pr kbm.

Mvh Thomas
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Saltklorinatorer 09 Apr 2009 10:04 #231

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hejsa

Har du overvejet og bruge nature 2?

Tror nemlig ikke at du skal regne med at det er nok og anvende salt alene, du bliver nok nødtil og tilsætte klor i varme og belastet perioder.

Vi havde samme samme overvejelser da vi byggede pool, da min kæreste havde eksem og det var lige som om, at det kom hver gang hun havde været til svømning i svømmehallen.

Vi holder vores klor på max. 1ppm og PH'en lige i øjet, og vi har ikke problemer med røde øjne eller eksem. Men det betyder jo ikke at andre har problemer med klor, men jeg synes at du bør overveje alternativerne.

Der findes jo også klor fri kemikalier til poolen, det ved Bjarne sikker meget mere om.

Salt til poolen er ikke så dyrt, jeg sidder lige med en pris liste på pool salt, priserne er excl. moms:

25kg. 90kr
10kg 154kr
1225kg 2471kr

Salttabletter 25kg 145kr

Spørg mig ikke hvorfor at det er billigere og købe 25kg?

God påske :)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Saltklorinatorer 16 Apr 2009 08:58 #253

  • Kingglostrup
  • Kingglostrup's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 21
  • Modtagne Tak: 1
Hej Mads !

Jeg har kigget en del på autoanlæg hos danske forhandlere men jeg bryder mig ikke om priserne :-( Nature 2 hos en af de store koster 3 gange mere end den dims fra I....
Det virker da sikkert fint, jeg syntes bare det er dyrt.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Saltklorinatorer 16 Apr 2009 10:16 #254

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
hej kingglostrup

når jeg ikke har svaret endnu, er det fordi jeg arbejder på en mere præcis gennemgang af saltklorijnatoren - kommer snart

i dine prisberegninger har du kun taget udgangspunkt i anskaffelsespriser. du mangler driftomkostningerne og alle de andre parametre så du har ikke ret når du gør det endelige regnskab op - men selvfølgelig er der mange måder at kalkulere på
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Saltklorinatorer 27 Jun 2015 06:53 #5743

  • PMHolm
  • PMHolm's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 10
Jeg har nu kørt i et pat måneder med saltkolrinator.
Der går ikke lang tid før der står "Salt too low" i displayet.
Kan det være rigtigt at man skal efterdosere ca. 50 kg om ugen i en 35 m3 pool?
PMHolm
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Saltklorinatorer 27 Jun 2015 12:43 #5744

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
NEJ NEJ NEJ
Saltet gendannes og groft sagt skal man kun erstatte det salt man hælder ud når man returskyller eller på anden måde fjerner vand fra poolen.
Har du ikke et salttestsæt ????
det skal du have så du kan kontrollere saltindholdet i din pool. Du skal holde små 0.4% salt
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Saltklorinatorer 27 Jun 2015 13:32 #5747

  • PMHolm
  • PMHolm's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 10
Så må der være noget andet galt.
Jeg fik leveret 325 kg salt med sammen med poolen.
Her til foråret startede jeg poolen op og tilsatte 175 kg salt til de 35.000 liter som poolen indeholder -> 0,5%
Klorindatoren måler selv om saltindholdet er OK. (Natural Chlor SMC 20), og den viste "Salt OK"..
Efter at have tabt en del vand på grund af en defekt dyse måtte jeg efterfylde med ca. 10.000 liter. Jeg tilsatte 100 kg salt, og koordinatoren meldte "Salt OK". Med nogle dages mellemrum melder klorindatoren "Salt too low". Nu kar jeg doseret 200 kg salt og er løbet tør for salt.

I den store danske encyklopdi kan man læse: "klor-alkali-processen, proces til fremstilling af klor og alkali (oftest natriumhydroxid); der opstår desuden brint. Processen foregår ved elektrolyse af en vandig opløsning af natriumklorid (NaCl), hvorved der dannes klor ved anoden, mens der ved katoden dannes brint og natriumhydroxid:
2NaCl+2H2O→Cl2+H2+2NaOH.
Der fås imidlertid en opløsning, der ikke bare indeholder natriumklorid og -hydroxid, men også — ved reaktion mellem natriumhydroxid og klor — natriumhypoklorit (NaClO)."

Dette tyder på at saltet faktisk forbruges.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Saltklorinatorer 27 Jun 2015 13:45 #5748

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
hvad viser dit testsæt vedr. saltindholdet ?????
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Saltklorinatorer 27 Jun 2015 14:50 #5749

  • PMHolm
  • PMHolm's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 10
Klorindjholdet falder til 0 når klorinatoren viser "salt too low"; men Jeg kommer nok til at købe et testsæt for salt.
Peter
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Saltklorinatorer 27 Jun 2015 15:33 #5751

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Kan anbefale at bruge vores app til at beregne salt mængden ;)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Saltklorinatorer 28 Jun 2015 00:12 #5755

  • freezer20
  • freezer20's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 66
Det lyder lidt spøjst.

Jeg har også en saltklorinator og den melder ca. hver anden uge "low salt". Men det er nu ikke fordi der skal efterfyldes salt. Det er fordi klorinatoren skal renses. Min model skal renses med f.eks. eddike og så bliver "forbrænderen" renset og er dermed så god som ny. Jeg smed 55 kg. salt i en pool med godt 20.000 liter vand (som foreskrevet i brugsforvirringen) og så skulle man efterfylde med 15-20 kg. henover sommeren, alt afhængig af hvor meget vand man mister/bliver erstattet af nyt. (backwash - regnskyld osv)

Ved selvfølgelig ikke hvilken type klorinator du har, men sådan gøres det her.

God fornøjelse med det ihvertfald :-)
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.173 sekunder