Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Fri og bunden klor ? forskellig testmåde

Fri og bunden klor ? forskellig testmåde 26 Jan 2009 11:24 #153

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Posted - 27 jun 2007 : 09:37:28

Hej. Har læst en del på hjemmesidens forbrugerguide. Bl.a. har jeg læst med stor interesse om klor-værdier - total, fri og bunden-klor. Jeg har kun mål med piller og har derigennem kun målt den totale klorværdi. Er det meget brugt (og evt. nødvendigt) at måle den bundne klorværdi også, for at styre poolen ordentlig og for at vide, hvornår man skal chokklorere?

bjarne



526 Posts
Posted - 27 jun 2007 : 20:26:08

hvis det er en udendørs pool - så nej. solen vil "brænde" den bundne klor af, eller også vil en af de chockkloreringer man naturligt foretager fjerne den bundne klor


leifo



47 Posts
Posted - 20 jul 2007 : 20:15:54

Har med interesse studeret den "udvidede" vejledning om måling af fri, bunden og total klor vha. tablet-testsæt.

Måling af PH-værdi med Phenol Red og frit klor med DPD-1 har jeg ingen problemer med.

Det kniber til gengæld med brugen af DPD-3, der ifølge vejledningen bruges til at teste den totale klor-mængde med.

Jeg har testet PH til 7.2 og frit klor til 0.6 og ville derefter teste total klor med DPD-3 - men her var resultatet = 0, dvs. ingen farve overhovedet. Jeg prøvede så at tilsætte en lille smule klor bare for at se farven. Vandet blev kortvarigt gult, men efter et par sekunder var det farveløst igen. Har prøvet een gang mere med samme resultat.

Bruges DPD-3 i virkeligheden til at teste for bunden klor, således at det jeg ser er ok eller er det tabletterne der ikke dur ?

I vejledningen står i øvrigt at man skal bruge den GULE skala, men jeg har brugt samme rum som til DPD-1.


bjarne



526 Posts
Posted - 22 jul 2007 : 13:47:01

hvis du har en udendørs pool, vil du ingen bunden klor have, idet solen vil have brændt den af. Du skal IKKE bekymre dig om den bundne klor med mindre du har en indendørs pool.

med dpd 1 måler du den FRIE klor med dpd 3 den TOTALE klor = FRI plus BUNDEN
For at få den bundne skal du trække den frie fra den totale

i en udendørs pool er 0.6 ppm for lavt et klorindhold - du skal holde mellem 1 og 1.5. o.6 ville kun være nok såfremt du havde et automatisk anlæg der hele tiden dosserede en lille mængde klor


leifo



47 Posts
Posted - 22 jul 2007 : 14:34:39

Jeg er godt klar over at 0.6 ppm er for lavt - jeg lod den kun komme derned for netop at kunne teste for bunden klor.

Ud fra dit svar konkluderer jeg at mine DPD-3 tabletter ikke dur. Ellers skulle prøven jo som minimum vise 0.6 ppm total klor.
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.199 sekunder