Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Cyanursyre - klorstabilisator

Cyanursyre - klorstabilisator 26 Jan 2009 11:39 #162

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Posted - 06 jun 2008 : 14:26:43

Vi har desværre skiftet klor i år, har købt noget organisk klorgranulat., for at spare, anede ikke der var forskel? Hvordan kan man se om det er cyanurbaseret klor , kan ikke se det på bøtten. (har bedt firmaet sende mig en indholdsfortegnelse)
Men nu har vi det problem at vi ikke kan styre kloren! Har læst på forskellige hjemmesider om cyanursyre! Har købt et testsæt med en sprøjte og tabletter, det er lidt svært at måle/se nøjagtigt hvornår den sorte plet forsvinder, men vi syntes det ligger mellem 50 -60! Har læst det må være 50! I anbefaler vist 30?
Hvis det er en klorlås vi har fået, kan vi så redde det uden at skifte halvdelen af vandet, når det kun er så lidt. Vores pool er 9x4 og ca 1.40 m vanddybde. Så det bliver en dyr omgang.
Hvis det skal skiftes - Hvormeget kan vi så¨"nøjes med at skifte?

Er der en anden løsning på problemet. Har talt med en der mener vi kan redde det ved at komme 50-100 gr.kobbersulfat i, og med andre som mener at det må vi under ingen omstændigheder bruge. Nogen der ved hvorfor man ikke må bruge det? er det sundhedsfarligt , når det kun er så lidt, eller er der andet vi skal være opmærksom på? Det ville jo være en nem løsning på et stort problem.

bjarne



526 Posts
Posted - 12 jun 2008 : 13:32:29

Først med kobbersulfat. Hold dig LANGT væk fra det. Kobbber er en miljø og menneskegift som er farlig over ganske bestemte MEGET små doser. Med kobbbersulffat har du alt for store chanccer for at komme for meget kobber i vandet. Ud over det farlige kan det farve dit hår samt tøj hvis du kommer for meget i. Det er ALT FOR UKONTROLABELT at bruge. Løsningen bliver KUN brugt af folk der ikke ved hvad de snakker om eller som er ligeglade med det farlige.

Du vil altid kunne kende cyanurba´seret klorprodukter på, at der på varedeklarationen står et eller andet i en eller anden for som CYANUR

Jeg bryder som sædvanlig mine egne regler og rååder diig til at bbruge HTH som det daglige klor.
I ferier og i weekends kan du så bruge cyanurbaserede maxitablletter ( 200 g 90% klortabletter - her er mærket ligegyldigt da det altsammen er ens )

Det er rigtigt at der ffra pproducenter ofte anbefales et indhhold på 50-60 mg/ltr af cyanursyre og det er også riggtiigt at jeg altid tilråder et indhold på max 30. ( det siger min praktiske erfaring mig)

m.h.t vandet har du kun 2 ting at gøre.
Lev med tinngene til du allligevel skal sænke vandstanden til vinter
Smid 1/3 af dit vvand ud og kiom nyt i. MEGET SORRY, men det er alltså den ENEESTE mmåde at komme af med cyanursyre på

hvis jeg har glemt noget må du skrive igen



lba1



6 Posts
Posted - 02 jul 2008 : 22:27:35

Hej Jeg vil gerne vide når jeg nu hsr brugt et klorprodukt der er baseret på cyanur uden at jeg har fået en klor lås, kan jeg så skifte til f.eks HTH klor og køre videre ?


michaelfind



36 Posts
Posted - 03 jul 2008 : 05:45:25

HEJ IBA1,
Jeg skiftede til HTH klor, brugte før det fra M...., så ja du kan godt skifte, jeg har fået en perfekt pool, og nem at regulerer mht. til de "rigtige" plejeprodukter.
Vh. Michael.


lba1



6 Posts
Posted - 04 jul 2008 : 07:18:45

Hej Michael

Tak for svaret det vil jeg så gøre.


bjarne



526 Posts
Posted - 04 aug 2008 : 16:32:53

b
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.156 sekunder