Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Cyanursyre hvor meget eller lidt

Cyanursyre hvor meget eller lidt 26 Jan 2009 11:42 #164

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Da jeg har problemer med at kloret ikke bliver forbrugt normalt, og da jeg sidste år brugte tabletter med Cyanursyre i, har jeg har købt et cyanursyre måleinstrument hos Matas. Da jeg første gang målte koncentrationen, sagde instrumentet at der var over 100 ?? (husker ikke lige måleenheden, men det var over dobbelt så meget som foreskrevet). Nu har jeg skiftet ca. 25 kubikmeter ud af totalt 64, men måleinstrumentet siger at der stadigt er 100 ?? cyanursyre i vandet.

Burde det ikke være sådan, at når jeg skifter 1/3 af vandet, så burde måleinstrumentet sige noget i retning af 66 ??, altså 1/3 mindre end ved første måling ?

Hej fra JLU


bjarne



526 Posts
Posted - 10 aug 2007 : 23:56:18

nu er det lidt svært at svare på, da jeg ikke kender matas måleudstyr til cyanur og da matas ikke er et prof. poolfirma kender de sikkert ejheller det selv. det kan lyde som lidt af et surt opstød, men jeg er enormt træt af firmaer der sælger ting de ikke har forstand på eller kan rådgive om. >Matas er i den forbindelse ikke værre end så mange andre

men når al det er sagt, så lyder det som du hafr en klorlås der vil noget - download vejledningen cyanur her på hjemmesiden

cyanurindholdet bør efter min mening ikke være mere end 25 ppm. Derefter begynder det at være negativt. Så mit råd er - skift alt dit vand og start forfra. Du må IKKE bruge det cyanurbaserede klor ukritisk. læs hæfte 3 og 4


leifo



47 Posts
Posted - 11 aug 2007 : 00:22:03

Jeg vil umiddelbart gi' Jørgen ret i at koncentrationen skulle falde til 2/3 - og tolke måleresultatet derhen at måleren viser forkert.

Jeg kender ikke måleren, men hvis du oplyser prisen gi'r det sikkert et kraftigt fingerpeg om det reelt blot er et simpelt instrument der måler vandets ledningsevne og deraf "beregner" cyanursyre - og måske samtidig klor-indhold og andet ved samme aflæsning?

Har du prøvet at teste instrumentet ved at måle på vand fra hanen - evt. tilsat en meget lille mængde ikke-cyanur-baseret klor?


bjarne



526 Posts
Posted - 11 aug 2007 : 10:22:57

næeee den går ikke leifo

hvis vi nu forudsætter at testsættet er et ok et, og at det viser 100, så er det sikkert sådant at det er det maximale testsættet kan måle. I virkeligheden kan indholddet måske være 200.
Man kan ingtet sige om hvor meget vand der rent faktisk skal af før man har en excat måling at gå ud fra.
Hvis du skal gøre noget så har du t muligheder. ring til et prof firma og spørg om de kan måle dit indhold for dig på deres prof. udstyr. det vil de fleste hvis du kommer med en vandprøve
alternativt fortynder du f.eks. 1/2 ltr af dit vand med 1/2 ltr posthanevand og måler igen - på denne måde kan du fortsætte indtil du har noget du regner med er en sikker måling

jeg ved ikke om det er et tablettestsæt eller en strips. hvis det er et tablettestsæt så kom en tab i 10 ml måleglasset og knus tabletten. hvis vandet nu bliver ugennemsigtigt - mælket, så kan du godt skifte 33 af dit vand.

når du læser de forskellige anbefalinger nævner flere af dem 50 ppm som det rigtige indhold af cyanursyre. Min erfaring er at man ikke skal have mere end 25 ppm


leifo



47 Posts
Posted - 11 aug 2007 : 11:04:06

I Jørgens mail står at det er et måleinstrument og det var derfra at jeg tolkede det til at det var noget elektronisk - og igen videre til at det bare var vandets ledningsevne der blev målt og at instrumentet deraf udledte (= gætttede sig til) diverse parametre for vandet.

Du har selvfølgelig ret i at hvis 100 er max, så kan vandet indeholde en højere værdi. Sådan havde jeg bare ikke læst indlægget.

Hvis man skal måle cyanursyre korrekt slipper man næppe uden om en eller anden kemisk reaktion i form af teststrips eller blanding med en reagens hvor man så måler med et photometer.


Yxos



107 Posts
Posted - 11 aug 2007 : 11:14:06

Bjarne er alt for beskeden! Han kan måle vandet for dig! Men naturligvis, hvis I bor i hver sin ende af landet, så er det nok nemmere at finde en lokal

Yxos


bjarne



526 Posts
Posted - 12 aug 2007 : 14:59:24

jeg prøver bare af al kraft at være neutral


jorgen_lund



14 Posts
Posted - 12 aug 2007 : 16:52:50

Tak for de mange indlæg omkring mit problem. Jeg talte med en medarbejder i Matas, der virkede som en kompetent person ud i måling af vandets værdier. Jeg havde en vandprøve med, som hun testede. Hun nåede samme resultat som jeg, altså over 100 mg/l. Hendes råd ligesom så mange andres var, at skifte alt vandet. Øøhhh.... siger man så, 64 kubikmeter er dog en slat, så jeg tømte godt og vel halvdelen af. Nu måler det ca. 30 mg/l, så her er en glad mnd :-)


bjarne



526 Posts
Posted - 12 aug 2007 : 17:34:18

godt
du er nede på et resultat der er godt, men husk at du fremover ikke må bruge cyanurbaseret klor for så vil du kommer over grænsen igen. Fremover må du kun bruge cyanursyrebaseret klor som langsomtopløselige tabletter når du holder ferie.

Det er dejligt at der tilsyneladende også er begyndt at være personale i matas der har sat sig lidt ind i tingene

men igen - du har været heldig, for du har på slump uden at vide noget om hvad det reelle indhold af cyanur har været, hældt 1/2 delen ud. Det viste sig at være fint i dit tilfælde, men du kunne lige så godt have risikeret at du stadig var opp på 50-75 ppm og så skulle du til at hælde endnu mere ud. Den eneste måde at vide præcist på hvad man skal skifte ud er, at vide præcist hvor meget cyanur der rent faktisk er i bassinvandet. så selvom matesdamen kom med et resultat der viste sig at være rigtigt, så var det igen rent held. Så min kritik vil jeg fastholde. når man ikke ved hvad man snakker om skal man afholde sig fra det. Matas der har så stor en del af markedet, burde enten instruere sit personale i ikke at give vejledning, eller også burde de undervise deres personale så de vidste hvad det var de solgte. god sommer


Yxos



107 Posts
Posted - 12 aug 2007 : 20:41:13

Hvilken sommer? Den der (forhåbentlig) kommer i 2008 ?

Yxos


bjarne



526 Posts
Posted - 12 aug 2007 : 21:10:07

nu ikke så negativ
vi får den bedste eftersommer i mands minde så op ............ med sommeren --- det bliver rent excotisk


Ejegod



66 Posts
Posted - 13 aug 2007 : 13:53:39

Har med interesse læst emnet og de udfordringer man kan have, når man bruger cyanursyre-baseret klor. Bjarne du nævner, at man skal bruge langsomtopløselige tabletter under ferie. Det udløser et par spørgsmål herfra.
1) Hvad gør f.eks jeg, som ikke bruger cyanursyre-baseret klor? Skal jeg bruge de alm. flyde-"klodser"?
2) Kan man klorere forud, ved f.eks at foretage en chokklorering. Når vandet er blevet rent, er der normalt klor nok til de næste flere dage, alt efter badning mm.

Hilsen
Ejegod


Yxos



107 Posts
Posted - 13 aug 2007 : 14:08:39

Den tør jeg godt svare på...

Da man normalt skal holde fingrene langt fra cyanurbaseret klor, med mindre nogen har anbefalet andet, så gør du helt ret I ikke at benytte det.
Det er min erfaring at en Chock-klorering nok holder nogen dage, men det er kun fordi bakteriefloraen er smadret fuldstændigt (som den jo også skal). Det er IKKE fordi klorindholdet holder sig flere dage; på en solskinsdag, som jeg husker dem fra sidste sommer (ak ja, det var tider...) kan solen sagtens brænde en en poolfuld klor af på en enkelt dag, og så er det kun et spørsmål om tid før alger, bakterier og andet skidt får fat igen.
Hm... det var vist svar på dit spm 2...

Re. spm 1. "flydeklodserne" er så vidt jeg ved ok, men de skal doseres efter din pools størrelse, naturligvis. Det bør de kunne rådgive dig om hvor du køber dem. (går ud fra at det er klodser UDEN cyanursyre!)

Iøvrigt synes jeg stadig min "ferievedligeholdelse" ved hjælp af venner og naboer fungerer upåklageligt. Det skulle da lige være hvis det er dårligt vejr i hele ferien... Så er der ikke det store incitament for poolpasserne til at komme og passe den
Heldigvis har jeg flinke naboer og venner, så de har nu altid gjort det alligevel

Yxos


bjarne



526 Posts
Posted - 13 aug 2007 : 15:40:27

jeg ved ikke helt 100% hvad du spørger om, men jeg læser det som et spørgsmål om hvad du skal gøre i ferier når du bruger klor der IKKE er baseret på cuanursyre ( calsdium hypoklorit)

1. for det første skal du tilsætte lidt cyarnursyre til dit bassinvand- uden det bruger du dobbelt så meget klor som du behøver- download vejledningen om cyanursyre x hæfte 2 og 3 )

2. når du har tilsat den mængde cyanursyre der skal være i dit vand, så skal du højst tilsætte mere cyanutsyre 1 gang om åfret ved bassinopsrart. få testet dit vand og få at vide hvor meget du skal tilsætte

3. derefter må du kun bruge klor der ikke er baseret på cyanursyre

4. når du returskyller - renser dit filter smider du noget vand ud og dermed også noget cyanursyre

5. det betyder at du kan tillade dig at tilsætte lidt cyanursyre hen over året

6. det gør du ved - i ferier og på lange weekender hvor du ikke er hjemme, at lægge 200g langsomtopløselige, cyanursyrebaseret tabletter i en klorflyder som du så smider ud i bassinet. derfra vil der så langsomt blive frigivet lidt klor og du vedligeholder på den måde din pool. samtidig får du tilført din pool det cyanursyre som du smider ud vis returskyldning m.v.

7. hvis det er en ferie du tager på, starter du med at chockklorere med 300 g pr. 10 m3 vand og derefter smider du klorflyderen ud i bassinet
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.163 sekunder