Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Cyanursyre/stabilisator - måling uden apparat

Cyanursyre/stabilisator - måling uden apparat 13 jul 2009 16:00 #535

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Jeg bruger natriumhypoclorit som eneste klor. Det bruger jeg til gengæld i spandevis, så jeg har lige fået målt min pools indhold af cyanursyre: 0,02...! Altså stort set ingenting.

Jeg har derfor anskaffet en spand cyanursyre/stabilisator granulat, og er gået i gang med at tilsætte.

Ifølge doseringsvejledningen skal der for at hæve værdien med 10, tilstættes 200g pr 20.000l vand.
Da jeg har 55.000 litter vand, og jeg gerne vil have værdien op på 25, skal der altså tilsættes 200g * 55/20 * 2,5 = 1,375 kg.

Jeg har til at starte med tilsat 500g. Det er noget sværtopløseligt granulat, så der skal røres godt i spanden med granulat og vand, inden det tilsættes B)

Inden jeg tilsætter mere, vil jeg godt lige checke indholdet, sådan ca., så jeg ikke ender i en klorlås.
Jeg har nogen af de målepiller man måler med, men ikke testsættet til gennemlysning.
Til gengæld har jeg et lille måleglas af nogenlunde samme størrelse, nemlig et af dem man normalt opbevarer kontaktlinser i om natten :)

Jeg har forstået det sådan, at hvis en vandprøve med en opløst pille i bliver mælkehvidt, så har man en klorlås, altså en værdi over 50.
Hvis vandet bliver "lidt uklart/hvidt", så er man ved at være der, dvs. en værdi på 25-30.

Er der nogen der kan berkræfte denne højst uvidenskabelige metode?
Det vil unægtelig være noget nemmere, end at skulle drøne frem og tilbage mellem min bopæl og poolforhandleren med vandprøver, om man kunne teste det på denne måde...
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Cyanursyre/stabilisator - måling uden apparat 13 jul 2009 21:09 #537

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Hej velkommen til forummet. Håber du får gavn af det

du har så ganske ret og metroden kan du sagtens bruge.

Pillen skal opløses i 10 ml vand

for at denne "uvidenskabelige " metode kan bruges rigtigt, bør du dog få testet det videnskabeligt, således at du VED præcist hvordan vand ser ud med et indhold på 25 ppm. der skal ikke så stor forskel i "mælkehvidheden" før den er gal og da man kun kan komme af med for meget cyanur ved at smide vand ud, så ville det være bedst med den konkrete måling første gang
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Cyanursyre/stabilisator - måling uden apparat 14 jul 2009 08:10 #540

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Jeg vil også sige at det er svært og bedømme, har desuden også et manuelt test glas til disse piller.

Test sættet er meget følsomt overfor lys og hvem der tager prøven, selv har jeg fået 2 forskellige resultater og min kæreste har også fået forskellige resultater.

Det hele endte med, at jeg købte 3 urinprøveglas og sendte prøverne til et prof. firma. (det er billiger og sende 3 små glas end en 1/2l vand eller cola flaske).

Hvis jeg var dig vil jeg tilsætte cyanur syren over flere omgange og så få lavet en prof. test ind i mellem. At få testet er ikke særlig dyrt, faktisk så er der mange firmaer som tester gratis hvis man ellers køber ens andre kemikalier der :)

Men skulle du komme til og bruge 100-200kr på tests, er det vel ikke så galt i forhold til hvad det koster og skifte 1/2 delen af pool vandet ud.
Mvh. Mads
Sidste redigering: 14 jul 2009 23:17 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.159 sekunder