Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Klorfri endnu engang

Klorfri endnu engang 26 Jan 2009 11:45 #166

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Posted - 26 jun 2007 : 20:22:44

Leverandører kan have mange grunde til at sælge klorfri produkter til desinfektion og den vigtigste er selvfølgelig at der af den ene eller anden grund enten er et marked for disse produkter eller at der bliver skabt et.

Klor er stadig det bedste, nemmeste og billigste desinfektionsmiddel der findes. At det samtidig er det eneste der er godkendt til brug i offentlige svømmebassiner ( med undtagelse af eksperimenter )og samtidig det som både hæren og vandværkerne bruges til desinfektion, fortæller noget om effektiviteten af stoffet

Som forbruger kan der derfor kun være 4 grunde til at man ikke ønsker at bruge klor som desinfektionsmiddel.
I uprioriteret rækkefølge
1.
Miljømæssige grunde - klor er ikke godt for miljøet
2
At man ikke tåler klor - hvilket kun gælder for en forsvindende lille del af brugerne. De fleste der siger de ikke kan tåle klor, bruger som argument at det svir i øjnene og at de får hudkløe. Virkeligheden er, at når man har disse symtomer, så er det stort set altid PH værdien der er forkert og ikke kloren
3
At det lugter af klor - er kun et problem i indendørs pools, og kun såfremt man overskrider det klorindhold på o.3 til 0.5 ppm man kun behøver at have i en indendørs pool
4
At man skal tilsætte det for ofte - gælder for de fleste klorfri produkter og især dem der er baseret på brintoverilte / oxigen

Når man derfor gennemgår det hele, så bliver der reelt kun miljømæssige og duftmæssige grunde tilbage.
Ikke at det ikke er nok i sig selv
men da det er så godt et stof som det er, så skal man reelt vide hvorfor man undlader at bruge det og man skal være opmærksom på, at man ikke bare skifter det ud med et stof som der er lige så store miljømæssige priblemer med eller andre problemer.
Så pas på - der går en bølge reklamer for klorfri produkter og postulater om at man ikke behøver at bruge klor rundt i landet, så vær opmærksom når I træffet et valg
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Klorfri endnu engang 03 Jun 2010 21:24 #1157

Hvis man har brugt/bruger klorfrit vandbehandling, kan man så godt slå over på klor uden problemer..???

Jeg har nemlig brugt klorfrit-kit til min lille have-pool, men mest som et forsøg og af samme årsag har jeg også købt klor til back-up. Men så blev jeg egentlig i tvivl om man kan slå over på klor efter brug af de andre produkter og kan det gøres uden at tømme vandet af..?


PFT
Kenneth
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Klorfri endnu engang 03 Jun 2010 22:10 #1158

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
du kan bare gå over til klor - men pas nu på det stabiliserede - læs om cynaur = stabilisering ude
under vejledningerne
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Klorfri endnu engang 03 Jun 2010 22:12 #1159

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
nu var jeg lidt hurtig - hvad er det for et klorfri middel du har brugt ?
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Klorfri endnu engang 30 Sep 2010 10:26 #1878

  • Ryberg
  • Ryberg's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 28
Jeg har fået et Baquacil opstartssæt med til min pool, men jeg er meget i tvivl om jeg skal benytte det, eller bare starte ud med klor.

Er der nogen der har erfaringer (over et par år) med Baquacil?
/Morten
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Klorfri endnu engang 30 Sep 2010 10:58 #1879

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Barqusil er et effektivt middel, men dets brug er meget omdiskutteet. Enten er man for eller også er man mod.

Fordele:
Et effektivt klorfrit desinfektionsmiddel når det bruges rigtigt
Bagdele:
Det er langt dyrere at bruge end klor og andre klorfri desinfektionsmidler
rigtig mange synes det er meget svært at styre den korrekte dossering
Er man først begyndt på barqusil kan man kun skifte over til andre ting ved at tømme poolen for vand og skifte sandfilter sand m.v. Evt. kan man fjerne det ved kraftige shockkloreringer - der så medfører metaludfældninger fra barqusil, hvorfor disse metaludfældninger også skal fjernes før man kan gå videre med andet.
Barqusil ødelægger divese filtre og pumpelåg. Producenterne af disse filtre og pumper advarer direkte mod barqusil og andre PHMB produkter.
Alle disse negative ting fremgår på ingen måde af brugsvejledninger m.v. Ikke engang det om at det ødelægger diverse låg

Personligt går jeg ikke ind for PHMB produkter - når man ser på de alternative klorfri produkter der er, så synes barqusil at have for mange minusser.

Men som sagt. Nogle sværger til det og det kunne være interessant at få en feetback fra en der benytter midlet med glæde
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Klorfri endnu engang 30 Sep 2010 11:00 #1880

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
p.s derudover består bargusil IKKE af et middel, men af 3 forskellige, der skal i på forskellige tidspunkter og i forskellige mængder. Når man regner pris ud, skal alle 3 kemikalier medregnes
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Klorfri endnu engang 01 Okt 2010 07:21 #1882

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
:huh: Synes ikke at det lyder sundere end klor, faktisk synes jeg det lyder mere skadeligt og farligt. Nu når man ser på den øgede arbejdsmængde der er ved det kontra klor.

Mit spørgsmål kan man ikke let opnå en farlig coktail i ens pool hvis man ikke dosere korrekt?

Selvfølgelig hvis man slet ikke kan tåle klor, ja så er det et alternativ.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.171 sekunder