Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Vaccum rør til opvarmning af vores pool...

Vaccum rør til opvarmning af vores pool... 12 Sep 2016 15:18 #7123

  • Mark V
  • Mark V's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 5
  • Modtagne Tak: 2
Hej med jer..
Vi skal netop til at montere solvarme KUN til vores pool og det er vaccum rør (runde sorte glas rør) som opvarmer kølervæske som passerer poolvandet i en varmeveksler.

Til poolen har vi en Badu eco tec touch 3 trins pumpe med en controller inde i huset så jeg kan tænde inde fra huset. (pumpen plejer at køre 5-6 timer om dagen)

Mit problem/spørgsmål er at når pumpen til solvarmen starter, SKAL pool pumpen også starte!! Men hvordan får man sendt et start signal ned til pool pumpen om at den skal starte på trin 1??!

Har ladet mig fortælle at jeg skal bruge noget "pumpestyring med potientiel fri kontaktsæt.. skal kunne tænde på et signal..

Jeg kan da vel ikke være den eneste i DK der har vaccumrør til at opvarme poolen med?
Håber der er nogle der ved lidt om dette :0)

Hilsen
Mark
Bilag:
Mark
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Vaccum rør til opvarmning af vores pool... 13 Sep 2016 10:36 #7125

  • henningdalgaard
  • henningdalgaard's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 5
Jeg har også tit tænkt på de vaccumrør til solvarme, og hvor effektive de mon er til poolbrug. Hvor mange har du? Glæder mig til at høre om dine erfaringer.

Jeg vil tro du kan sætte et relæ eller lignende på din styring, så den også starter pumpen til solvarmen - men hvis du skal have det til at virke optimalt skal du have noget temperaturstyring på så begge pumper starter når der er 3-5 grader varmere i solfangeren end i poolvandet. I dit tilfælde kan det måske være lidt anderledes når det er vakumrør. Alternativ kan du sætte den solmåler på taget, som starter systemet når bare der er klar himmel (dog med en forsinkelse, så den ikke tænder/slukker ved delvist overskyet vejr). Vakumfangere kan vist også lave varme i overskyet vejr, men det kan nok ikke svare sig.

Har du en buffertank eller er det bare direkte i veklseren?

Er sikker på at andre herinde har mere konkrete bud på det med at sætte en styring op. Du bør som sagt have noget temperaturstyring koblet på frem for manuelt eller timerbaseret styring.
Henning Dalgaard
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Vaccum rør til opvarmning af vores pool... 13 Sep 2016 19:31 #7128

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hej

Jeg mener at der er rimelig simpelt og starte en BADU ECO touch pumpe, jeg mener at det blot er 2 af klemmerne der skal kortsluttes.

Kan du sende et billede af lednings forbindelserne inde fra styrings boksen, skal blot checke min teori.

Har du en styring som starter selve cirkulations pumpen på primærsiden ? hvad er dens styre signal 5v, 12v eller 220v ?
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.161 sekunder