Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Hjemmelavede solfangerpaneler

Hjemmelavede solfangerpaneler 24 Jan 2009 20:24 #35

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Det følgende er en opsamling af emnet fra 2008.

MOS 21-08-2009: Jeg har restaureret teksten, så den ligner orginalen fra 2008.


mos: Posted - 20 aug 2008 : 15:56:23

Hej Alle !

Efter inspiration i solvarme forummet, samt nogle timers søgen rundt på internettet, fandt jeg løsningen: Billige og effektive solfangere sammensat af drivhus kanalplader (polycarbonat) og pp-rør.

I al beskedenhed: Jeg har måske postet løsningen i det forkerte forum (=forum for geniale opfindelser), da jeg synes at løsningen hverken er genial, eller at jeg ønsker at tage copyright. Her er jo intet nyt, det er jo blot en sort plastiksolfanger.
Billede 1:
pic1.jpg

Billede 2:
pic2.jpg

Billede 3:
pic3.jpg


Jeg påstår: I finder nok ikke en mere effektiv hjemmelavet solfanger end denne type.

Da mit poolvand i sommer passerede 31 grader, tog jeg "dampen" af poolen ved af fjerne termoteppet. (Det er en 47000 liters nedgravet pøl fra 1972)

Der foregår en diskussion i solvarme forummet om effekten af de forskellige løsninger. Min løsning er beskrevet af andre i dette link: http://www.instructables.com/id/Build-your-own-flat-panel-solar-thermal-collector
Se specielt step 7 og step 8.

Opskriften:
Kanalplader, 40 mm pp-rør, en rundsav, montagelim, spraydåse med sort maling, 42 mm flexrør (der benyttes til havebassinger), og slangeklemmer.

Er der nogle der er interesseret i mere?
________________________________________

bjarne: Posted - 20 aug 2008 : 16:50:23

Rigtig smart. Du har jo lavet et hjemmelavet solpanel som er "magen" til dem man kan købe. Hvad for en lim har du brugt for at kunne lime kanalpladerne sammen med PP rørene - polycarbonat og PP er sgi da svært at få limet sammen ?
________________________________________

Mads M: Posted - 20 aug 2008 : 19:19:46

Det må jeg sige! har selv leget med tanken om at forsøge at lave en fanger på denne måde, men idéen stoppede da jeg skulle lime pladerne sammen med røret.

Så jeg er lige så spændt som Bjarne på og høre hvilken lim du brugte.
________________________________________

kingglostrup: Posted - 20 aug 2008 : 19:29:33

Hej Mos !

Jeg syntes da at det er " PÆNT GENIALT " og er ikke bleg for at uddele en " THUMBS UP "

Jeg er MEGET INTERRESERET da jeg jo står med det ene ben til en færdig løsning men samtidig også godt kunne tænke mig at spare lidt hvis jeg kan.

De der kanalplader ??? hvor kan man købe dem, og ja som Bjarne skriver ......hvordan hulen er det sat sammen ?
Har du differens thermostat og styring på ?

Fedt lavet, jeg er imponeret selvom det blot er sort plastic

Og mange tak for inputtet.

De bedste hilsner
Thomas
________________________________________

Mads M: Posted - 20 aug 2008 : 19:34:59

Åh ja jeg kan jo også bare sige ØV ØV ØV for jeg købte nemlig solfanger her i foråret, men ja godt at der er andre som kan nyde godt af din opdagelse

Må jeg være nysgerrig og spørge om hvad de andre sorte slanger er til oppe på dit tag?
________________________________________

kingglostrup: Posted - 20 aug 2008 : 19:57:31

Yes, der ligger nogle meter der ? Jeg så dem dog først senere.
Og fandt også først ud af at kanalpladerne er malet sorte
Syntes heller aldrig jeg er stødt på et sort drivhus

Lad høre noget mere om hele dit setup.

mvh Thomas
________________________________________

kingglostrup: Posted - 20 aug 2008 : 20:53:05

Hvad har du handlet af solfanger Mads ?

Hvis nogen falder over hvor man kan købe de kanalplader så smid det lige her
Mvh Thomas
________________________________________

Mads M: Posted - 20 aug 2008 : 20:57:19

Ja jeg har desværre købt her i foråret, men har stadig interesse i emnet da vi er nogle stykker her oppe i det mørke Nordjylland som fusker med lidt af hvert.

Vi arbejder på en solfanger til udendørsbruser lavet af et tæpperør, men har problemer med og lime skidtet sammen. Har nogle løsninger men ved ikke om de holder tæt i længden.
________________________________________

mos: Posted - 21 aug 2008 : 00:03:11

Der kom vist lidt respons…

Jeg forsøger at svare på alle spørgsmålene i dette indlæg.

Hvad slags lim har jeg benyttet? Svar: Simson isr 70-03.

Det er en elastisk monteringslim, med en kombination af lim og tætningsmiddel.
Prøv at google navnet, eller se her:
http://simson.estate.nl/products-detail.asp?PageID=1016&Titel=EN%20ISR%2070-03&SMID=45800

Det er ikke nemt at lime de 2 plasttyper, og jeg skal gerne indrømme at limningen er løsningens svage led. Monteringslimet hæfter meget godt på polycarbonat-pladen, og mindre godt på pp-røret. Vær ikke fedtet, smør godt på med lim! Så sidder delene godt sammen. En bekendt der arbejder i plastindustrien, fortalte mig, at jeg kunne forsøge at benytte en lille svejseflamme i plastsammenføjningen. Ved brænding vil de lange plastmolekyler i pp-røret blive splittet op i kortere. Det er plastmolekylernes længde der bestemmer en god eller dårlig hæftning. Er der nogen i forummet der kender noget til dette? Har jeg fattet kemilæren rigtigt?

Skal lige tilføje, at jeg sidste år limede fast et par lateralrør i sandfilteret med ovennævnte lim. Det fungerer fint.

Jeg har eksperimenteret med andre limtyper så som 2 kompoment, lynlim samt PeviCol. Ingen af dem dur til den her opgave. Jeg må advare mod at benytte PeViCol på polycarbonat. Det kostede mig 3 plader. Limet smelter plasten.

Hvor kan man købe kanalplader? Svar: Hvor køber man drivhus? + byggemarkeder, planteskoler, forhandlere af carporte med kanalpladetag, forhandlere af indkøbsvogneskure, etc....
Prøv at google: drivhus juliana.

Bruger jeg diff.styring og termostat? Nej ..ikke endnu.
Jeg skal lige erfare om denne løsning holder. Indtil videre bruger jeg noget så simpelt som et tænd/sluk ur, samt en dykkerpumpe! .. og holder øje med vejrudsigterne...

Hvad er de sorte slanger der befinder sig på venstre side af øverste billede?
Svar: Det er sidste sæsons eksperiment. I ser en ca. 150 meter 16 mm sorte Flexrør fra Biltema! De er beregnet til fast elinstallation, men de dur. De skal udfases, da de ikke er så effektive som kanalpladerne, samt af de er koblet sammen i en 5 huls METAL manifold. Og det med kombination af metal og poolvand gider vi ikke diskutere her, jeg ved det godt....

Den lange plade i midten?: Det er en 6 meters solfanger, beregnet til fritliggende pools. Den blev impulskøbt i en byggemarked sidste år, og så længe der er plads på taget... bliver den liggende.

Tilsammen har jeg nu ca. 15 kvm solfangerareal ovenpå garagetaget. Jeg vurderer at lave flere solfangere, samt at montere dem ovenpå taget. Hvad siger eksperterne til at hæve vandet 2 etager?

Byggebeskrivelse:
Skær rørene i ønsket længde. Mine rør har 5 cm klaring i hver ende, til manchetten. Jeg skar med rundsaven. Husk korrekt højdejustering af klingen! Den sidste cm i hver ende af sporet må skæres til manuelt, evt. benyt en el. bormaskine med et lille bor. Prøv om kanalpladen kan være der. Rens kanterne: Brug en Stanleykniv. Fjern efterfølgende plastspåner, specielt på indersiden.
Sæt pladen i.
Start med at stik venstre pladeende ned i højre side af sporet, og træk den over mod den anden side samtidig med at du trykker pladen i. Man kan ikke presse hele pladen i på en gang. Der er ikke plads. PP-Røret "klapper sammen" på midten efter savningen. Du risikerer også at ødelægge kanalpladen. Gentag proceduren med den anden plade.

Justér pladelængden i røret. Den må godt stikke en 5..6 mm. ind i røret.
picture5.jpg
20088210032_pic4-20091016.jpg


Så kan du lime. Limet skal hærde et døgn før du tester for vandlækage. Mal solfangerne, og montér dem sammen.

Erfaring:
Næste gang ville jeg købe længere pp-rør, og save f.eks 3 spor til 3 plader. Så slipper man for 2 sammenføjninger, samt lavere risiko for lækage. Forvent ikke at de kan klare et højt vandtryk.
________________________________________

bjarne: Posted - 21 aug 2008 : 09:31:58

hvorfor PP rør istedet for PVC rør der er lettere at lime. Med tilstrækkelig vandgennemstrømning bliver varmegraden ikke så stor at det skader pvc,en ( 60-70 grader)
________________________________________

mos: Posted - 21 aug 2008 : 09:39:22

hvorfor ikke PVC rør ?
tja, det har jeg ikke et fornuftig svar på.
PP-rør var det nemmeste at fremskaffe...og sandsynligvis det billigste...
Som jeg nævnte: PVC lim på polycarbonat er måske ikke den bedste løsning.
________________________________________

Kikkenborg: Posted - 21 aug 2008 : 10:57:04

Inden i blir for "varme" på denne løsning med kanalplader kan jeg fortælle at varme opsamlingen ikke er nær så høj som den varme der kan opfanges via metalliske solfangere, vandet bliver ikke varmet ligeså hurtigt og effektivt op da metal holder på varmen imens plastic hurtigt køles ned.
Absorberingen på plast er langt fra den samme som på metal.

Hvis man kunne nøjes med vandslange princippet som minder meget om kanalplader så er kanalplade løsningen forholdsvis nem og til at betale sig fra, men ønsker man en opvarmning hvor en pumpe feks. ikke behøver køre hele dagen eller som bruges via en varmeveksler så skal man nok ikke satse på kanalplader.

Spørgsmålet er hvad man har behov for og hvad man vil betale for det.
________________________________________

mos: Posted - 21 aug 2008 : 11:31:16

Du har delvis ret... og dog..

Ja metal kan klare mere varme, og det har en højrere ledningsevne. Kobber har 1000 gange større ledningsevne end plast.
Solvarme til pool drejer sig om en ting: At OVERFØRE så mange kalorier som mulig til vandet, og ikke om høj temperatur i solfangerne. Fidusen med plast kontra metal er den kortere afstand varmen skal "krybe" fra soloverfladen til vandet. Og her er kanalplader suverent bedst.

Jeg har linket denne side før, alt står beskrevet der:
http://www.instructables.com/id/SPQIG1OF5HVHRVL
________________________________________

henningdalgaard: Posted - 21 aug 2008 : 12:09:57

Kanon projekt du har lavet der. Imponerende.
Har du en ca pris på pladerne?
Hvor store har du lavet hver panel?
God ide bare at fræse flere huller i samme rør for at undgå lækager.
Lov os at du holder os opdateret om limen holder.
Tror I ikke at pvc rør vil fungere fint sammen med?
________________________________________

mos: Posted - 21 aug 2008 : 15:28:16

henningdalgaard: du bor 200 m. væk fra mig.. kom forbi en dag og kig .....

Pladernes areal er lille: 60 * 132 cm

jeg troede jeg kunne krybe udenom prisen på pladerne....

Jeg ved ikke hvad de koster!

Efter at have kigget på drivhuset i byggemarkedet i et par måneder, kom jeg tilfældigvis forbi på den helt rigtige dag i april. Drivhuset var revet ned, og lå smidt på gulvet i en nyt drivhus! Fik fat i afd.lederen og spurgte hvad jeg skulle give for en plade. Fik det overraskende svar, at dem måtte jeg få gratis, da hele drivhuset ellers skulle kasseres. Det skal siges at mange af pladerne var grønne af alger, og lidt ramponeret. Jeg fik 20 gode plader ud af "handelen". Og jeg skylder personen en tak. Dette kunne være f.eks. ved af nævne byggemarkedets navn.. Hvad siger du, Bjarne..?
________________________________________

Kikkenborg: Posted - 21 aug 2008 : 17:11:09

Dem jeg har fundet måler 3-4-5-6m x 70cm.
Tykkelsen er 10mm.
Kender ikke prisen endnu.
________________________________________

kingglostrup: Posted - 21 aug 2008 : 20:03:05

Hej !

Min kollega fandt dette ...

http://www.isoplast.dk/web/files/PDF_halvfabrikata/PC%20Kanalplader.pdf

Det koster jo ikke alverden.

Jeg tager telefonkontakt med firmaet imorgen for lige at høre om det er kanalplader med huller i, og havd de forskelige mål er.

Er der nogen sjællændere som evt. er friske på et samkøb ? eller vil I afvente mit forsøg

Til Kikkenborg....

Ang. plast kontra metal......hvis du tjekker div. solfangere er de alle af plast til pools hvis vandet skal cirkulere direkte.
MOS har allerede begrundet hvorfor plast fint går, det står der rigeligt dokumenteret på den der byggeside.
Som sagt har jeg jo en kammerat som blot har rullet 300 meter rør ud på sit tag, og hans anlæg laver MEGET VARME.
Så det virker, spørgsmålet er vel blot om hvad virkningsgraden er på de forskellige systemer.
Kanplade opbygningen er jo et tro kopi af eks. Sunstar eller Suncommand anlæggene, parrelelle rør i en lile dimension født af et større rør.

Jeg er frisk på at bygge dem, specielt hvis priserne kan holdes i det leje som det ser ud.
Jeg har fundet flere drivhuse i den blå avis, så man kunne evt. skrælle sådan et også

Skriv lige en PM til mig hvis der skulle være en eller 2 som er friske på samkøb, så kan vi dele fragten.

Mvh Thomas
________________________________________

mos: Posted - 22 aug 2008 : 09:05:15

Det bliver spendende at følge jeres projekter!

Hvis I beslutter jer til at bruge kanalplader med større tykkelse end 4 mm, mener jeg at I skal vælge rør på mindst 50 mm.
________________________________________

Kikkenborg: Posted - 22 aug 2008 : 09:23:21

Her er en anden type.

http://www.rias.dk/page433.asp
________________________________________

Kikkenborg: Posted - 22 aug 2008 : 09:27:51

Måske det vil være en ide at høre firmaet om muligheden for at lime rør fast og hvad de evt. anbefaler man anvender. Jeg kunne forestille mig at polycarbonaten skal primes inden limning for at det hæfter sammen med feks. pvc eller pp.

mos:
Mener du som ind og udløb på panelerne eller generalt til selve pumpen?
Det er vel også nemmest at anvende 50mm når nu resten af systemet køre med den dimension, vacuumslanger burde være gode nok til det som feks. støvsuger slanger til bindsug.
________________________________________

mos: Posted - 22 aug 2008 : 09:42:40

I første omgang tænkte jeg på solfanger-rørerne, så vandet kan nå at fordele sig jevnt men en lidt "lavere" hastighed.

Mener du kan nøjes med lidt mindre rørdimension i frem- og tilbageløb. Her må andre komme med et bud . . .
________________________________________

Mads M: Posted - 22 aug 2008 : 09:50:49

Hejsa

Jeg fandt endvidere dette datablad:

http://www.isoplast.dk/web/files/PDF_halvfabrikata/PC%20-%20Materialebeskrivelse.pdf

Der er lige et par ting man skal være opmærksom på i afsnittet "Karakteristika"

Her er lige et uddrag fra data bladet:

Dog frarådes brug i:
* Vand over 60 °C vedvarende
* Oxyderende medier samt en lang række opløsningsmidler


Klor er desværre et oxyderende kemikalie, men det er ikke sikkert at det påvirker pladen når ens klor er på max. 1.5 ppm.
________________________________________

Mads M: Posted - 22 aug 2008 : 09:57:54

Flowet i panelerne er let og styre, dette kan indstilles med "Tilslutningsdelen" som er beskrevet i dokumentet "Solsystemer" "solbrochure 2005 PDF.pdf" under "Vejledninger"

Se side 8
________________________________________

Kikkenborg: Posted - 22 aug 2008 : 10:21:20

Hvis det er oxyderende medie som det jo naturligvis er kommer veksleren igen ind i billedet.

Spørgsmålet er så bare om der er varme nok fra kanalplader til at kunne varme vandet op i en veksler, men mos du har jo allerede dette system, hvad er dine erfaringer med oxyderende materiale såson klor i dit system?
________________________________________

mos: Posted - 22 aug 2008 : 10:36:00

Ingen problemer .. så langt .. efter 3 måneders drift. Det er klart pladerne bliver afbleget indeni, men det er jeg ligeglad med. Men det er en udestue ejer ikke! Det er nok det producenterne tænker på.
________________________________________

bjarne: Posted - 24 aug 2008 : 18:41:15

hej mos
den reklame fortjener han, så skriv du bare den. det ødelægger nok ikke sidens overordnede principper
________________________________________

mos: Posted - 25 aug 2008 : 09:38:43

Jamen det var afd.lederen for have i SILVAN i Aalborg der var så venlig at forære mig pladene.

Tak til ham, ellers havde jeg nok ikke udført eksperimentet.
________________________________________

mos: Posted - 25 aug 2008 : 10:23:03

Jeg har lige et forslag: Hvad med at gå sammen om at bygge solfangere?

Det kunne være en idé at se hvordan "metal-byggerne" gør det:
http://varmtvandfrasolen.dk/bygselv/kurser.htm

Man kunne evt. alliere sig med en leverandør, der kan se en forretning i at levere kanalplader til et sådant projekt. Få dem til at sponsorere lidt mad og drikke, evt. lægge lokaler til... det må da være muligt...

Måske kan I få en plastekspert der har erfaring med Corona overfladebehandling, til at komme og forbehandle plasten før limning?


Overfladebehandling..:
Og det var lige det emnet jeg ville diskutere her: Der er mange der har undret sig over at man kan lime pp-rør (polypropylen og polycarbonat sammen). Jeg har tidligere nævnt at man kan brænde overfladen for at få et bedre hæfte.

Hvis det er nogen vi kan lære om plastlimning af, så må det være modelflyverne! Fra indlæg nr. 6 begynder det at blive relevant:

http://www.rc-unionen.dk/nytforum/topic.asp?TOPIC_ID=26262
________________________________________

mos: Posted - 05 okt 2008 : 23:08:22

Jeg skulle jo holde jer opdateret om limen holder: Den holder til storm !!

Hold fast for et blæsevejr vi fik her i nat! Måtte "udrykke" kl. 02.30 for at redde solpanelerne fra at flyve over til naboen.
Magen til en hurtig opstået storm har jeg da aldrig oplevet. Og lige så hurtig var den over igen...

Solpanelerne var ellers pakket ned for vinteren. De skulle overvintre på garagetaget, var tømt for vand, og der var stablet sandsække ovenpå.
Men de 5 sandsække viste sig at være alt for lidt. Fire af dem blev flået af, og så var ellers frit slag for vinden. Flere af panelerne løftede sig lige op i vinden og blev slået ned igen. Jeg kan nu fastslå at kanalplader er meget stærke og smidige. De kan sagtens vride sig og lave nogle knæk uden at tage skade. Fire samlemuffer blev revet over, men pyt, de er nemme at erstatte. Men i limningerne er der ingen skader!
2008105225110_a1.jpg
2008105225211_a2.jpg

Billed øverst t.h: Her ses nogle få strækmærker i malingen, samt en knæk som pladen har fået.
2008105225336_a3.jpg


2008105225359_a4.jpg

Samlemuffer blev flået i stykker, men limningen holdt.
2008105231330_a5.jpg

Strækmærker i malingen, men limning er ok.

Så nu skal der slæbes tæpperester, eur-paller samt fliser op på garagetaget!
________________________________________

Gammelnok: Posted - 23 okt 2008 : 11:21:44

Man kan osse købe en rulle 59 mm PEL rør i tømmerhandelen, og sprede det ud på et flat garagetag, hvis man har det, så har man den billigste solfanger overhovedet, en rulle er nok til en 4x8 mtr
________________________________________

kingglostrup: Posted - 25 okt 2008 : 11:44:24

Problemet med det er jo at det ikke er uv bestandigt, det koster en formue hvis man altså tager i betragtning af det er mørnet efter 2 år

50 mm PEL i 40 mm koster 2800 kr, og jeg har brugt 200 meter rør til en 10 kvm solfanger.

Så for mig at se kan det ikke betale sig at forsøge, men det var så også derfor at jeg købte det system som jeg gjorde istedet for at flække et eller andet sammen selv, som måske virkede

Jeg har forøvrigt ikke kunne opstøve 59 mm PEL det springer fra 16-20-25-32-40-50 til 63

Mvh Thomas
________________________________________

kdj: Posted - 04 jan 2009 : 21:00:08

hej
hvor tykke er de plader der er brugt..

(har fået tilbudt 2 stk på 2,1m x 6m og 6mm tyk vil det virke)
regner med at skære dem over så det bliver 4 stk 2,1x3

kim dahl
________________________________________

mos: Posted - 05 jan 2009 : 09:34:03

Hej Kim.
Kanalplader i 6 mm. tykkelse vil virke fint.
Så er spørgsmålet om hvor stor effekt du får ud af 12,6 m²?
Jeg synes du skal vurdere 8 plader á 2,1m*1,5m.
Denne model vil give større effekt end din 3 meters model.
mvh MOS
________________________________________

Mads M: Posted - 06 jan 2009 : 19:18:03

Korrekt! der er en magisk begrænsning på længden af en solfanger, der kommer et tidspunkt hvor cellen ikke kan opvarme vandet til højere temperatur.

Jeg kender ikke max længden, men man kunne lige se på de celler man kan købe færdige

Ved og gøre som Kim forslår kan man også klemme mere vand igennem systemet i timen, da hullet igennem systemet bliver større.

Når vi er nede i 6mm kanal plade ligger vi tæt på de traditionelle solcelle paneler og her er tommelfingerreglen at fangerens areal skal som minimum være 2/3 af poolens verflade areal. Denne regel gælder kun hvis der anvendes termotæppe, hvis man ikke har det skal arealet på fangeren være det samme som på poolen.

Grunden til at dybden på poolen ikke er medregnet er fordi, at varmetabet fra overfalden på poolen er det største. Tabet i de andre retninger er minimalt i forhold til tabet fra overfladen.
________________________________________

kdj: Posted - 07 jan 2009 : 19:38:37

hej
tak for svarene er lidt i tvivl om hvad der er bedst, men jeg finder vel en løsning ??

kim dahl
________________________________________

bjarne: Posted - 08 jan 2009 : 09:13:53

det er nu 3/4 af bassinoverfladen og ikke 2/3
når man ikke regner med dybden er det fordi at dybden kun har noget at gøre med den m3 der ialt skal opvarmes. jo dybere pool jo længere tager det at varme det altsamen op.
når man beregner et solfangerareal regner man kun med overfladen, idet 80% af den varmeafgivelse der er fra en pool er fra overfladen og man skal jo kun erstatte den varme der forsvinder fra overfladen
________________________________________

Mads M: Posted - 08 jan 2009 : 19:33:29

Nu er det ikke for at være en brokrøv men du skriver selv i "solbrochure 2005 PDF.pdf" at arealet skal være 2/3 til 3/4 af poolens areal (den kan findes under vejledninger).

Men det er nu rigtigt man skal gå efter så stor en fanger som det nu er muligt, det bliver man glad for i længden og ekstra prisen fra og gå op til 3/4 er ikke så gal.

I øvrigt kan det anbefales og læse "solbrochure 2005 PDF.pdf", den giver et godt overblik over emnet.
________________________________________

bjarne: Posted - 09 jan 2009 : 09:07:23

AV Av Av den gjorde ondt - du traf mig i mit perfekte hjerte
den har jeg ikke fået rettet ( fy fy skamme) erfaringen medførte ændringen fra 2/3 til 3/4
________________________________________

kdj: Posted - 14 jan 2009 : 21:01:17

har nu købt 4 plader 2,10*2,0 meter og 10mm tyk,
planen er at bruge 50 mm pp rør med en slis på 12 mm som bliver lavet med fræser og så lime dem sammen
akkurat som MOS har gjort.

(har prøvet at fræse et 12mm spor i pvc rør og det virkede)

kim dahl
________________________________________

mos: Posted - 14 jan 2009 : 23:09:19

12 mm: Hvorfor fræse et så stort spor?
Jeg har tidligere beskrevet, at røret "klapper sammen" på midten. Plasten er fleksibel, så jeg ville starte med en sporbredde tilsvarende kanalpladens tykkelse. Det er nemmere og bedre at slibe lidt plast af på de trange steder, frem for at fylde huller med lim.
________________________________________

kdj: Posted - 20 jan 2009 : 13:04:21

okay
starter med et spor på 10mm

kim dahl
B
Sidste redigering: 21 Okt 2009 13:14 af mos.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Opdatering 25 Apr 2009 00:48 #265

  • mos
  • mos's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 48
Hej alle solfanger interesserede!
Efter vinteren vender jeg nu tilbage med en lille status om solfangernes tilstand.
Jeg har lige startet anlægget op igen, og limet holder, og solfangerne er tæt. Jeg har dog udskiftet 3 samlemuffer, og det skyldes at anlægget var for dårlig forankret da en storm satte ind i oktober 2008. Dette har jeg omtalt i et tidligere indlæg.

Til denne sæson har jeg videreudviklet ideen på 3 nye paneler. Det blev en "tre-i-en" løsning, som blev limet med 2 slags lim. Jeg har fundet en type lim der limer godt på pp-rør: "3M Scotch-Weld Structural Plastic Adhesive DP-8005". Efter at have læst om andres erfaringer med limet, turde jeg godt prøve. Efterfølgende blev limsømmen overdækket med "Simson". Denne lim er tidligere omtalt.

Med "tre-i-en" løsningen sparer jeg væk 2 mellemled, og begrænser hermed risikoen for lækager, samt får en bedre gennemstrømning. Sammenføjningerne skulle gerne blive stærkere. Denne løsning gav en lidt større udfordring i at få pladerne sat i rørene, men det kan lade sig gøre. En spartelspade eller tre er gode redskaber til denne opgave.

I denne sæson skal poolen opvarmes af 13 plader.

Her er nogle links til den nye lim:
http://www.stealth316.com/2-dp8005.htm
http://www.3m.com/intl/kr/img/adh/adhesives/dpseries/DP8005.pdf

Her er billeder af årets projekt:
Untitled_2.jpg
Bilag:
Morten Solberg
Sidste redigering: 20 Okt 2009 09:47 af mos.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Hjemmelavede solfangerpaneler 25 Apr 2009 19:18 #266

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Hej mos
dejligt at høre fra dig igen med de nye erfaringer

ja det er desværre rigtigt at overgangen til en ny side ikke har været så uproblematisk som jeg havde ønsket. Hvis jeg skal lade "aben" springe - for nu at udrage en erfaring af procesen - så fik jeg at vide af den der har hjulpet mig, at det altsammen var "pis in the cake" og at alt kune lade sig gøre samt at det kunne lade sig gøre hurtigt. Løgn fra ende til anden idet ahn tilsyneladende ike vidste nok om det han rådede mig til.
Så erfaringen er endnu engang, TAG UDGANGSPUNKT I DIG SELV OG DET SOM DU VED
Nu må I andre leve med diverse problemer indtil jeg får løst dem hen ad vejen - men p.......... er det nu. det medgiver jeg dig
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Hjemmelavede solfangerpaneler 19 maj 2009 12:38 #335

  • henningdalgaard
  • henningdalgaard's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 5
Nå, jeg havde ellers lige skrevet en laaang tråd som forsvandt efter jeg trykkede på "tilføj". Træls!!! Anden virkede det heller ikke(men jeg havde heldigvist gemt min tekst inden)
Ja, der er problemer med forummet. Både brugervenligheden, navigationen og hastigheden. Jeg tror den er svær at finde ind på for nybegyndere. Og når man klikker på debatforum foroven bør der være et tydeligt link til at komme på forummet og ikke bare et for admins. Men mon ikke tingene lige så stille bliver rettet til og forbedret når poolsæsonen slutter. Der er jo også mange forbedringer i forhold til det gamle forum synes jeg. Det skal bare lige finpudses lidt, så skal det nok komme :)

MEN, tilbage til min forsvundne tråd.

Det er super spændende med de hjemmelavede paneler der. Godt at høre at de stadig holder vand :P

Jeg bor jo lige oppe på Carl Blochs vej så vil gerne komme forbi og se systemet og få et kursus i hvordan man laver pladerne og fræser riller og alt det der. Mads M (uden hvem, min pool nok bare ville være en stor betonklods uden vand på min terasse) og jeg har talt om at vi skulle forbi en dag og se din pool og dine plader.

Jeg tænker det kunne være et vinter projekt at lave de plader der.

Jeg må opfordre jer andre der har lavet plader om at komme med jeres erfaringer også.

Jeg har allerede soladur paneler
http://picasaweb.google.dk/henningdalgaard/2008Pool#5232512212051464658
men der er kun 18m2 til en temlig dyb pool på 32m2, og det er lige i underkanten - så jeg vil gerne op på mindst 35m2.

Hvor har du købt dine seneste plader?
Jeg har kigget på dem her som vist ligger i frederikshavn:

http://shop.lumex.dk/product/shop_upload/PC-kanalplader_2008.PDF

Jeg tænker at 4 eller 6mm er bedre tykkelse for mig da mine paneler i forvejen er i den tykkelse. Så bliver flowet vel mere ensartet når de bliver koblet på det eksisterende system.

Mvh.
Henning
Henning Dalgaard
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Hjemmelavede solfangerpaneler 19 maj 2009 14:41 #336

  • mos
  • mos's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 48
Hej Henning
Jamen, du og Mads skal da være velkommen til at kigge forbi! Jeg bor lige ned af gaden og rundt svinget.
For at lige svare på spørgsmålet først: Jeg har ikke købt de seneste plader. De er fra det drivhuset som jeg fik foræret af Silvan.
Jeg har kigget på de plader fra Lumex i Frederikshavn, de ser lovende ud. Det findes en i Randers der forhandler polypropylene kanalplader:
http://www.vink.dk/PRODUKTER/Skilt_og_reklame/Produkter/PP_-_Polypropylen-1.aspx Umiddelbart ligner det emballage materiale, men det må da være muligt at spørge om en vareprøve fra dem og fra andre leverandører.
Jeg kunne selv trænge til at fremskaffe flere plader, da jeg kun har 15kvm areal.
Ja, jeg skrev at pladerne holdt vand i et tidligere indlæg. Efter en måneds drift begynder skavankerne at vise sig. Stormen i efteråret har taget hårdere fat end jeg i første omgang havde opdaget. Nu er der flere samlinger der er utætte. Der var vist flere af spiralslangerne som havde fået en hård medfart, og skulle skiftes. Slangerne ser ud at til at mørne. De er nok ikke UV resistente. Så her er det behov for videreudvikling. Men det kan vi jo være flere om at vurdere. I kommer lige forbi en dag, Så har jeg en "kop" klar.


ps.
Jeg skriver nu altig mine indlæg offline, da jeg ikke gider at skrive teksten igen.
Jeg har også prøvet forgæves at sende en tekst.
Flot profil billede...
Morten Solberg
Sidste redigering: 19 maj 2009 14:45 af mos.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Hjemmelavede solfangerpaneler 19 maj 2009 14:51 #337

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
hej Henning
du må hjælpe mig lidt og fortælle mere præcist hvad problemerne er med siden - der er jo ikke noget jeg hellere vil end at den fungerer perfekt.
måske er problemet med ting der ikke bliver oploadet at de er for lange. jeg sætter det tilladte op så må vi se om det hjælper. giv mig enndelig besked hen ad vejen så jeg ved om det fungerer

Ja, der er problemer med forummet. Både brugervenligheden, navigationen og hastigheden. Jeg tror den er svær at finde ind på for nybegyndere. Og når man klikker på debatforum foroven bør der være et tydeligt link til at komme på forummet og ikke bare et for admins.
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Hjemmelavede solfangerpaneler 19 maj 2009 15:04 #338

  • henningdalgaard
  • henningdalgaard's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 5
Hej igen

Ja, så kan vi evt. indkøbe plader sammen. Ved ikke om Mads også er med på vognen. Kan se at Vink har plader i farver så har lige skrevet for at høre om de har dem i sort. Så sparer man da bøvlet med at male dem, selv om det vel hurtig klares med en rulle.

Du skriver at der er kommet utætheder, men jeg er i tvivl om det er i din slangespiral eller på pladerne? Hvis det er pladerne er det så limen der er problemet tror du? Du skriver at du til de nyeste plader, har brugt to typer lim - holder det bedre indtil videre?

Måske er det en anden type rør man skal anvende for at få limen til at holde. Her har Mads sikkert en ide? :cheer:

Tak for invitationen. Jeg er sikker på at vi begge gerne vil kigge forbi. Skal bare lige finde tiden til det.

PS: Nu oplevede jeg endnu en gang at mit indlæg forsvandt når jeg klikker på tilføj. Den er ikke helt stabil. Måske er det fordi jeg bruger firefox. Det er som om den ikke altid tror at jeg er logget ind, selv om jeg er det.
Henning Dalgaard
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Hjemmelavede solfangerpaneler 20 maj 2009 07:59 #339

  • henningdalgaard
  • henningdalgaard's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 5
Kan tilføje at jeg har bedt om vareprøve fra Vink, Nordisk plast og Isoplast. Nordisk Plast har svaret og sender en 10mm prøve. De har ikke prøver på 4 og 6mm men siger at det er samme materialer og konstruktion.

Har også snakket med vink fra Randers. De vil kun sælge direkte til os hvis vi har cvr nummer, men mon ikke vi finder ud af noget der.
Henning Dalgaard
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Hjemmelavede solfangerpaneler 25 maj 2009 23:21 #364

  • mos
  • mos's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 48
Du har vært hurtig på aftrækkeren, Henning!
Umiddelbart synes jeg at 10 mm høres meget ud, men lad det komme an på en prøve.
Mine plader er næsten 4 mm tykke.
CVR nummer er det mindste problem i
Morten Solberg
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Hjemmelavede solfangerpaneler 26 maj 2009 08:25 #366

  • henningdalgaard
  • henningdalgaard's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 5
ok, jeg havde det indtryk at dine plader var 10mm? Har du ikke skrevet det eller har jeg misforstået?
Jeg vil også mene 4mm er det tætteste på normale solfangere.
Henning Dalgaard
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Hjemmelavede solfangerpaneler 26 maj 2009 09:02 #368

  • mos
  • mos's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 48
Nej, jeg har ikke skrevet noget om at mine plader var 10 mm.

Men det indtryk kan man godt få, hvis man læser hele sammenfatningen af emnet.

Sammenfatningen af dette emne er efter overgang til ny hjemmeside blevet forkert blandet sammen, og laver mere forvirring end et godt overblik.

notat: 16. oktober 2009:
Sammenfatningen af emnet er nu rettet !
mvh MOS
Morten Solberg
Sidste redigering: 16 Okt 2009 21:24 af mos.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Hjemmelavede solfangerpaneler 22 jul 2009 19:43 #547

  • dahl
  • dahl's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 16
Hej igen

Så har jeg fået lavet mine solfangere, 3 stk plader der er 2,08 x 2,10 og 10 mm.
Der er fræst et spor på 10 mm i pvcu rør og pladen er limet med ISR lim.
Har lagt 3 lægter under hver plade som er skruet i garagetaget (der er tjære under så taget ikke bliver utæt) der er også lagt 3 forskallingsbrædder ovenpå pladerne for at holde dem nede i
Blæsevejr.. jeg må sige at det virker over alt forventning, og var meget nem at lave, poolen
Ligger på 26-31 grader og det har den gjort lige siden jeg fik solvarme koblet på.
Styringen til panelerne er en manuel ventil som åbnes i solskin og lukkes i dårligt vejr.
Panelerne kan klare at alt vandet pumpes igennem dem (ca 8m3 timen) vandet der kommer retur er ca 2-4 grader varmere end det der kommer ind…
kim dahl jakobsen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.242 sekunder