Til Bjarne: Man skal jo tro på det ha-ha-.
Til Gizmo:
Tænkte nok, at det første jeg ville blive spurgt om var, limen!
Det er det der sker når man ikke kan holde sig fra tangenterne. Ok nu har jeg siddet og kigget med i halvandet år, uden selv at komme med noget, og så tænkte jeg at det var på tide nu.
Der skal ikke være noget hemmelighedskræmmeri fra min side hvad limen angår!
Men-men, for ikke at komme til at vildlede mere end vejlede (der er jo mange der læser med her)vil jeg vente med at udtale mig om limens fortræffeligheder eller modsatte, når solfangerne er færdige og trykprøvede over en uges tid. Håber at du kan se det fornuftige i den holdning.
Jeg kan dog sige at det ligger lige for! Jeg hylder pricippet "keep it simple" and cheap.
Hvorfor f.eks bruge PP (polypropylene) rør som er besværligt at lime medmindre man bruger meget dyre special klæbere, og derfor ikke er særlig velegnede til projektet. Vi har allerede et andet besværligt produkt at arbejde med, nemlig Polycarbonat pladen. Hvorfor have to problem produkter når man kan nøjes med et! Polycarbonat pladen kan f.eks ikke lide Pevicol lim som ellers går fint sammen med de "rigtige" PVC lime rør (grå trykrør) og fittings, samt den kendte pool/havedam flexslange.
Ok hvis man kan få fat i de billige Polypropylene kanalplader, som f.eks anvendes til skilte inden for reklame branchen, så er der naturligvis en ide i at bruge de almindelige PP rør (afløbsrør) som er nemme at få alle steder, og lime det sammen med specialklæber.
Skulle det vise sig at min "keep it simple" lim ikke holder i det rigtige miljø, så vil jeg naturligvis advare mod det også, lige så vel som hvis det holder vand he-he-.
Mvh
Pipesmoker