Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Simpel måling af Redox værdi

Simpel måling af Redox værdi 05 Jun 2014 20:47 #4441

  • leif
  • leif's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 69
  • Modtagne Tak: 4
Hej

Er der nogen herinde der har eksperimenteret med måling af Redox værdi?
Jeg er ikke ude efter en forkromet løsning med aut. dosering osv. men vil bare kunne se den aktuelle Redox spænding så jeg ved hvornår det er på tide at putte mere klor i poolen.

Mit sp. gælder både erfaring med sonde/elektrode type/levetid/vedligehold, anbringelse i vandstrøm/flowcelle og selve instrumentet/måleforstærkeren. Prisen er selvfølgelig også særdeles vigtig (så lav som muligt).

Lige nu går jeg og måler med tabletter - og har gjort det i så mange år at jeg ikke skal måle hver dag for at holde niveauet så det er mest noget med bekvemmelighed - parret med en interesse for teknik B)

Ph værdien er super stabil så derfor kan jeg klare mig med Redox.
/Leif
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Simpel måling af Redox værdi 05 Jun 2014 21:30 #4442

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
ja selvfølgelig da B)
Redox værdien er den mest nøjagtige måling af vandets desinfektionsniveau - i offentlige bruger man en redox sonde til at kontrollere den fri klor sonde
Redoxværdien er dog EXTREM påvirkelig af ph værdien. d.v.s at man KUN kan måle en redoxværdi ved at sammenholde den med den aktuelle ph værdi

du kan få redox "penne" - d.v.s en "pen" med indbygget redoxelektrode som du bare sætter ned i vandet og så aflæser redoxværdien

de koster et sted mellem 900 og 1500 kr. ( kan ikke lige huske her og nu ) - prøv at se i shoppen. jeg tror nok den ligger der
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Simpel måling af Redox værdi 05 Jun 2014 23:28 #4444

  • leif
  • leif's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 69
  • Modtagne Tak: 4
Tak for info.

Det lykkedes dog ikke at finde nævnte "pen" men egentlig er det jeg gerne vil have en mere fast monteret løsning.
Jeg kan i forvejen se temperatur etc. uden at skulle ud til poolen og havde ideer om det samme mht. Redox.

Fik til gengæld læst om Redox under "pool universitetet" - en ganske glimrende beskrivelse. Tak.
/Leif
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Simpel måling af Redox værdi 06 Jun 2014 08:55 #4450

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Jeg bruger doseringspumper fra Astral, men der er flere producenter, og sikkert forskellige priser.
geismar.dk/projekt-galleriet/category/28-redox


Siden denne serie blev lavet har jeg udskiftet Redox unit'en med en med impulsdosering, dvs. doseringen foregår via en række "stød" i stedet for de møller, du kan se på billedet. Det giver mulighed for at dosere hurtigere eller langsommere, hvor møllen kun kører med én hastighed.
astralpumpe.jpg


På en varm sommerdag hvor der bades, kan møllemodellen faktisk ikke følge med. Der skal doseres klor hurtigere end den kan dosere det.
Til gengæld kan støddoseringen, hvis den ikke er indstillet korrekt, resultere i uønsket chokklorering, så man skal passe meget på at indstille den efter forskrifterne.
Her bliver det så lidt mere teknisk, for der er ganske mange parametre man kan indstille, og man skal sætte sig ind i præcis hvordan hver enkelt parameter påvirker doseringen. Der er fx:
- Forsinket dosering. Når pumpen starter, er det vand der står omkring proben ikke altid repræsentativ for poolens egentlig redoxværdie.
- Max dosering stød/minut.
- Proportional band. Til en pool på 50.000 liter, kan man passende sætte Proportional Band = 300. Det kan lyde af meget, men det betyder, at pumpen, når den doserer, starter relativt langsomt op, selvom klorværdien skulle være et stykke under Setpoint.
Start med, at sætte Proportional Band højt. Man kan altid sætte ned siden hen. Er Proportional Band for lille, risikerer man i værste fald, at pumpen doserer en hel dunk klor (25 liter) på et par dage!

Ovenstående er parametre som gives med min pumpe. Der kan være andre, men nok tilsvarende for andre mærker.

Specielt ved opstart efter vinteren, når poolen endnu ikke er i balance, skal man være opmærksom, og måske vente med at benytte den, til poolen er helt i balance med alkalitet, stabilisator(cyanursyre) og PH.

Når den så er trimmet ind, ja så fungerer det altså bare! B)
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Simpel måling af Redox værdi 06 Jun 2014 09:44 #4452

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Jeg har været ved at løse ligningen og fortrød, at redox ligninger i gymnasiet ikke lige sagde mig noget den gang :( men den gang viste jeg ikke hvad det kunne bruges til.

Men korrekt redox potentialet er meget afhængigt af pH og temperatur, hvis man skal have noget ud af sin redox værdi skal ens pH holdes konstant og pH målingerne skal være temperatur kalibreret. De fleste pH prober er temperatur kompenseret, det letter en del på tingene i ens system.

Men den første ting som selv bygger man skal være opmærksom på er at både pH og Redox prober ikke må belastes særlig meget, desuden er output signalet ikke så stort i forhold til en normal ADC på en PLC eller mikroprocessor. Hvis signalet ikke forstærkes vil man miste en del data da måske 1/3 eller 1/2 af ADC range, så hvis der skal gode måle data til skal signalet forstærkes en FET baseret opamp som har en meget høj indgangs impedans, jeg har vedhæftet nogle billeder og diagrammer af min forsøgsplatform til pH proben.

Her er mit test print:

foto-1.jpg


I min opstilling anvender jeg princippet om virtual stel, dvs. at ground på pH proben har et offset. På printet har jeg brugt en RØD lysdiode som reference punkt for virtual stel istedet for en spændings deler. Det vil nok også være godt af smide et filter eller kondensator på reference spændingen til virtual stel.

Fordelen ved at anvende virtual stel er at man kun skal bruge en positiv strømforsyning så en gammel mobillader kan evt. bruges. Her er princip diagrammet til mit kredsløb:

foto-2.jpg


Men få først styr på pH ellers er redox værdien ikke til at regne med.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Simpel måling af Redox værdi 06 Jun 2014 10:28 #4453

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Mads M skrev:
...Men få først styr på pH ellers er redox værdien ikke til at regne med.
Derfor bør man nok også have automatisk pH dosering, hvis man har redoxmåling og -dosering
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Simpel måling af Redox værdi 06 Jun 2014 10:46 #4454

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Korrekt ;)

Fandt faktisk denne artikel med quiz til sidst :) :

www.awt.org/Certification/4473_001.pdf

Har også vedhæftet noget mere formel ræs....
Bilag:
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Simpel måling af Redox værdi 09 Jun 2014 22:59 #4485

  • leif
  • leif's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 69
  • Modtagne Tak: 4
Takker for de meget udførlige indlæg.

Det jeg går efter er noget hjemmestrikket (= billigt) så det bliver nok noget med en højimpedans forstærker. Her har jeg kigget på INA116 der "næsten" har alt indbygget. Så skal jeg bare finde en Redox/ORP elektrode i en rimelig prisklasse.
/Leif
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Simpel måling af Redox værdi 10 Jun 2014 20:46 #4495

  • lionx
  • lionx's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 73
  • Modtagne Tak: 9
prøv på ebay.com... der kan de findes til under 80 fra kina :)
fint til en test
Med Venlig Hilsen / Best...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Simpel måling af Redox værdi 12 Jun 2014 15:06 #4512

  • lionx
  • lionx's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 73
  • Modtagne Tak: 9
Der er folk der har lavet det før..

Se evt her
openspamonitor.blogspot.dk/
www.66pacific.com/ph/simplest_ph.aspx

Hvis nogen får lavet en fornuftig forstærker på signalet hører jeg gerne.

Så er der da lidt at kigge på :)
Med Venlig Hilsen / Best...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: leif

Simpel måling af Redox værdi 12 Jun 2014 21:32 #4513

  • leif
  • leif's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 69
  • Modtagne Tak: 4
Det er præcis sådan noget jeg har ledt efter.

Har selv fundet følgende https://www.atlas-scientific.com/_files/_datasheets/_circuit/ORP_Circuit_4.0.pdf men det er med serielt interface. Kan selvfølgelig være en fordel men ikke med min plc styring.
/Leif
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Simpel måling af Redox værdi 12 Jun 2014 21:35 #4514

  • lionx
  • lionx's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 73
  • Modtagne Tak: 9
Hej
hvad PLC bruger du ?
Med Venlig Hilsen / Best...
Sidste redigering: 12 Jun 2014 21:43 af lionx.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.193 sekunder