Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Hjemmegjort vinterdækken

Hjemmegjort vinterdækken 24 Jan 2009 21:18 #38

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Mads: Posted - 22 aug 2008 : 11:16:22

Som sagt, er det rigtig at et vinterdækken (dem forhandlerne sælger) til poolen en meget dyr affære, og desværre er det næsten det eneste der dur, da det tillader vand og sne at passere ned i poolen. Vi er nok alle bekendt med poolen i poolen, hvis en presenning anvendes til dækken, og det skal lige siges at det vand der opsamles i den, kan blive noget klamt.

181120097.jpg


Men her er en billig løsning som er lavet med et ensilagenet, for at alle kan være med kommer der lige en beskrivelse af hvad ensilage er:

Plantemateriale, som er gjort langtidsholdbart gennem en konservering.

Foderemnet lagres på en måde, så der ikke kan komme ilt til materialet. Under lagring uden ilt omdannes plantesaftens sukker til mælkesyre, som virker stærkt konserverende. En god ensilage har en behagelig, syrlig duft.

De vigtigste afgrøder til ensilering er fortørret græs og kløvergræs samt helsæd af byg, hvede, majs og roetop.


Dvs. at når ens græs eller hvad det måtte være man vil lave sin ensilage af, er lagt i en dynge bliver det hele dækket ned med en plastfolie. Men for at fuglene eller andre dyr ikke skal lave hul på stakken lægges der et fintmasket net oven på folien, dette net sikre således folien imod at dyr river hul i folien. Nettet er særdeles stærk min fætter der er landmand bruger dem og har fortalt, at han har ved et uheld haft frontlæsseren i nettet uden at der skete noget med nettet. Så her blev ideen født om at bruge dette net til vinterdækken, men der var lige nogle problemstillinger som skulle løses.

Nettet er ikke født med fæstningsstropper som det traditionelle vinterdækken, så for at løse problematikken med, at nettet skulle glide ned i poolen valgte jeg at bruge aflange sandsække fyldt med grus. Grunden til at jeg ikke anvender fliser er, at hvis der skulle smutte en ned i poolen ville der ikke ske noget særligt hvis det er en sandsæk med grus i.

For at give en yderligere stabilisering af nettet lagde jeg nogle lægter på tværs af poolen, men denne løsning viste sig ikke og være så god. For sne på nettet vejer faktisk temmelig meget og lægterne var meget tæt på og knække, hvilket måske kunne skader lineren hvis en lægte knækker ned i den.

181120098.jpg


181120099.jpg


1811200910.jpg


1810200911.jpg


Så i år vil jeg bruge nogle stropper som jeg spænder på tværsover poolen, når jeg får tid laver jeg lige en skitse af hvordan det så bliver. Stropperne er de typiske skrallestropper som bla. anvendes til fastspænding af ting og sager på en trailer, man skal bare huske at skrallen skal være rustfri.

Hvor meget fylder det så om sommeren?

Selve nettet fylder ikke mere end de traditionelle vintercovernet, men man skal selvfølgelig regne med at sandsækkene fylder lidt. Men jeg ser det ikke som noget problem for omvinteren har vi vores havemøbler inde i skuret og denne plads i skuret er ledig om sommeren, så på den måde giver det ikke plads problemer.

Som det ses på billederne har jeg godt nok brugt et par fliser til og holde på nettet, men det var fordi jeg ikke fik bestilt nok sandsække, men i år bliver det hele lavet med sandsække. Sandsækkene holder også ganske fint på nettet, der var overhoved ikke problemer med at det ville smutte ned i poolen :o)

Hvad koster herligheden så:

Selve nettet koster ca. 1000kr
Sandsækkene lå vist i 250kr
Grus til sækkene 100kr i den lokale grusgrav

Prisen på de nye stropper kender jeg ikke den præcise pris på, men de lange stropper (8m) har jeg set til ca.100kr.

Hvis I ikke har regnet det ud, så kan nettet og sandsækkene købes hos de steder som sælger ting til landbruget, de har også typisk en tragt man kan låne når man skal fylde grus i sækkene.
________________________________________

Martin k: Posted - 22 aug 2008 : 17:54:45

Super idé, Mads!

Hvordan med størrelser på de ensilage net?
Syr man stykker sammen eller kan man købe det i den størrelse man ønsker?
________________________________________

kingglostrup: Posted - 22 aug 2008 : 18:37:48

Perfekt idé. :laugh:

Der melder sig dog 1 spørgsmål.

Jeg kan forstå at man vintertømmer sin pool til under skimmerniveau ?

Når du så har gjort dette og tømt alle dine rør osv og regnen falder, sneen falder og tøer i din pool med nettet som tillader vandet at trænge igennem.........hvordan holder du så vandniveauet under skimmer niveau ?
Jeg er klar over at man evt. kan tømme så langt ned så der er 10 cm plads og altså rigelig " luft " til at der kommer ekstra vand i, men man vil vel også gerne undgå at hælde for meget ud.

Dumt spørgsmål måske, men jeg har selv måtte tømme vand ud af min egen pool her under regnen, så vel relevant nok ?
Mvh Thomas
________________________________________

Mads M: Posted - 23 aug 2008 : 21:10:25

Først det med størrelsen, jeg kan ikke huske alle størrelserne. Men det net vi købte var det mindste og det er 12x10 meter, så det passede fint til vores pool som er 9x5m.

Når vi lukker vores pool ned for vinteren, sænker vi vandstanden så alle rørene kan blive tømt for vand. Her efter sætter vi vinterpropper i dyserne og i skimmerne. Når dette er gjort kan man godt lade vandstanden stige igen. For at undgå at poolen løber over i løbet af vinteren, bruger vi en af de billige dykpumper til at sænke vandstanden med.
________________________________________

Yxos: Posted - 15 sep 2008 : 19:44:13

Jeg har også været igennem Ole-opfinder-fasen hvad angår vinterafdækning.
Se http://geismar.dk/galleriet/category/18-vinter.html.
Min erfaring var dels som dine, med først at lave "poolen i poolen", dernæst at det var usædvanlig bøvlet, både efter- og forår.

Jeg endte med den "dyre" løsning, men jeg skal da bestemt ikke udelukke, at du har fundet på noget smartere end de ting jeg afprøvede.
Den "dyre" løsning udemærker sig ved at være fantastisk nem at have med at gøre. 20 minutter tog det mig at montere mit dækken i weekenden.
For ingen skal være i tvivl: Stor forsåelse og respekt for alternative løsninger. Man kan købe sig fattig i smarte løsninger, og med mindre man er hovedrig må man finde alternativer her og der.

Som alternativ til at bruge dykpumpe til at synke vandstanden, så se iøvrigt her:
http://geismar.dk/artikler/39-pool-tips/54-vinteraftapning.html.

Jeg synes iøvrigt ikke der er nogen grund til at bruge dykpumpe i løbet af vinteren. Løber den over, så løber vandet jo bare ud over fliserne sammen med det øvrige vand, sne og sjap, som udgør vinterens nedbør, og det gør formodentlig ingen skade derved.
________________________________________

Mads M: Posted - 16 sep 2008 : 07:42:57

Du har ret, løber den over løber den over. :)

Mht. monterings tiden på vores vinterdækken, så ligger det også omkring 20-30 minutter. I år har vi nemlig droppet lægterne over bassinet til fordel for nogle stropper.

Når vi lukker ned for vinteren skal jeg nok lægge nogle billeder ind af det.
________________________________________

Kikkenborg: Posted - 18 sep 2008 : 09:03:05

Hej Mads,

Kan du ikke fortælle lidt om hvad din ide med stropperne er?

Vil du spænde dem på tværs fra kantflise til kantflise og lægge nettet henover eller hvordan?

Jeg vil lukke min pool ned i næste uge og vil gerne forberede mig lidt på hvilken metode jeg vil bruge.
________________________________________

Mads M: Posted - 18 sep 2008 : 20:00:14

Stropperne er en erstatning for lægterne som går tværs over poolen, lægterne fungere ikke så godt hvis der kommer meget sne.

Jeg havde en lægte som knækkede i vinters pga. af sneens vægt. Heldigvis holdt den sammen og knækkede derfor ikke ned i poolen hvor den kunne lave skade på lineren.

På skitsen nedenfor kan du se planen for mit kommende vinterdækken:

1811200912.jpg


Planen er at bruge bagagestropper med skraller så de kan strammes. Det er blå streger på skitsen 5 tværs over poolen (planen er at montere 7 stk. ialt tværs over poolen). Disse stropper kan fåes i til 20-30 kr. og er 5 meter lange, hvis man ikke lige har nogle til at ligge.

I de 4 hjørner har jeg lavet (skal til at lave) nogle fundamenter, de kommer selvfølgelig til at være under jorden. På overfladen vil de om sommeren være tildækket med nogle dæksler, lige som dem man dækker flagstangshullerne i vejen med. :)

På langsiden af poolen regner jeg med at finde en kæde som spædes op imellem fundamenterne, grunden til dette er, fordi så kan krogene på stropperne lige sættes der ind i. Hvis det ikke er nok med 4 fundamenter, regner jeg med og lave et på midten og sætte en krog i terassen eller huset på den anden side.

Selve fundamentet bliver lavet ved at bore et hul med et pælebor, som fyldes med beton og jernarmering samt en krog. Det hele afsluttes med dækselløsningen alá de huller til flagstænger ude ved vejene.

De fleste af stumperne til vinterdækkenet er ting jeg har byttet mig til, så for mig har det ikke kostet noget særligt.

ps. målestokken på skitsen passer ikke mere da jeg har scannet og skaleret tegningen, den oprindelige tegning er lavet på en plotter.

pps. jeg regner med at prøve og blæse mine rør tomme for luft med en kompressor, det har jeg set nogle gøre og det er også meget brugt i USA. Desuden anvender man også samme metode i sommerhuse når der skal lukkes ned for vinteren. Det kræver selvfølgelig en tilslutnings ventil i teknikrummet, jeg har dig en aftapningshane med 1/2" gevind så her kan kompressoren sættes til.

ppps. :) Jeg skal nok komme med flere billeder når jeg når så langt, men lige nu er det noget med bestilling af barnevogn og bygge børneværelse. :)
________________________________________

Mads M: Posted - 18 sep 2008 : 20:08:13

Hvis det er ok med bossen "Bjarne",:) så er der her nogle inspirations links på YOUTUBE til hvordan man lukker pool ned (der er vist lidt reklame i dem :) )

Del 1:


Del 2:


Del 3:


Del 4:


Jeg vil til sidst sige, at der er lige så mange måder og lukke pool ned på som der findes snefnug. Hoved princippet er det samme: "at sikre sin pool imod frost" og "holde alger og skidt nede eller helt væk". Det er derfor vigtigt at man finder den metode som passer bedst til ens pool. For pools er også forskellige mht. filterplacering og rørføring, men man kommer langt med almindelig sund fornuft og husk ingen spørgsmål er dumme.:)
________________________________________

Mads M: Posted - 26 okt 2008 : 10:28:14

Så fik jeg endelig tid til at få lagt vintercoveret over poolen, alt gik som det skulle dvs. fint, det tog dog lidt længere tid her den første gang da der var en del stropper som skulle forlænges.

Desuden har jeg udvidet stroppe programmet lidt. For at lave lidt mere stabilitet har jeg valgt at lave et kryds over poolen med stropper. Den sidste tilføjelse er at der også er tilført nogle skrå bånd i enderne, det skyldes en regne fejl da jeg skulle købe kæden som var lidt for kort.

Men jeg tror at det nu er blevet meget godt, her til morgen ligger nettet stadig som det skal, selv efter 20ms storm, og man kan se at stropperne virker fint som erstatning for lægterne.

Her er billederne af projektet:

Her er et af de 4 fæstningpunkter, det er et ca. 100-120cm dybt hul med jernarmeret beton i. Som afslutning har jeg isat en skydemuffe med prop som går plan med plænen, beklager at græsset ikke er groet så fint frem endnu. :)

1811200913.jpg


1811200914.jpg


Så skal den første kæde spændes ud, jeg bruger kæde fordi det er lettere at hægte de tværgående stropper på disse.

1811200915.jpg


1811200916.jpg


1811200917.jpg


Så bliver de tværgående stopper spændt ud over bassinet:

1811200918.jpg


1811200919.jpg


Så er vi kommet til de krydsende stropper:

1811200920.jpg


1811200921.jpg


Til sidst lægges nettet over poolen, som sikres i kanterne med sandsække som er fyldt med grus:

1811200922.jpg


1811200923.jpg


1811200924.jpg


Det var det! Håber at i stadig finder ideen spændende, jeg kan kun sige en ting og det er at den virker.
________________________________________

bjarne: Posted - 26 okt 2008 : 12:58:01

Fint - du har dog stadig det problem som ALLE vinterløsninger har. Sneen der lægger sig på dækkenet, og som skal fjernes når der er for meget
________________________________________

Kikkenborg: Posted - 27 okt 2008 : 10:41:53

Jeg har nu også lagt et ensilage net på min pool.

Det er gjort i overstørrelse + 1m på alle sider således at den hviler på vandet med vandstand under dyserne, når så vandet stiger i løbet af vinteren kommer nettet stille og roligt med op.

Efterhånden som vandet er steget, vil jeg vikle mine sandsække ind i nettet i siderne således at nettet efterhånden strammes op.

På denne måde er der aldrig problemer med sne, og sneen blir jo også til vand når det tør så hvorfor spænde remme og lægge brædder tværs over poolen.

Blade og skidt blir på nettet uanset om det er stramt eller løst.
________________________________________

Mads M: Posted - 27 okt 2008 : 11:32:23

Grunden til at jeg har valgt at spænde stropperne over er, fordi hvis der er vand i nettet vil blade og andet skidt ikke blæse af nettet.

Denne viden er baseret på 2 ting, hvor den første er fra min erfaring med mit første pool dækken som kaldes "poolen i poolen". Efter en vel endt vinter uden nogen problemer kom problemet, denne herlige suppe af 1/2 opløste blade, raketter og andet godt fra himlen. Selvom at vi havde drænet presenningen med en dykpumpe, var der stadig en god tyk suppe som pumpen ikke kunne tage. Det skal lige siges at det lige vejer godt til, så der skulle nogle stykker til at hale den op. Faktisk med en stor risiko for at noget af det skulle ende i poolen hvilket ikke var hensigten.

Selvfølgelig vil nettet kunne dræne mere væde ud af suppen, men der vil stadig være er herlig suppe af alt godt fra naboernes haver og selvfølgelig ens egen. Det kommer jo også helt an på hvordan området man bor i er, vi er bare lidt uheldige med at vores naboer har nogle kæmpe træer.

Den 2. grund var at med min første erfaring med "poolen i poolen" var jeg lidt tom for ideer, valgte derfor at tilnærme en kopi af det orginale vinterdækken.

Alt i alt er jeg da glad for at folk har taget min idé til sig og der stadig er udvikling i ideen. :)

ps. der er også noget kemi i at undgå en suppe af 1/2 opløste blade i poolen, mit vand var klokkeklart her i foråret og havde en PH = 7.2 og selvfølgelig ingen klor. Derfor er det vigtigt at starte ens pool op når vandet er omkring 10-15 grader, ellers er der risiko for det dejlige grønne vand. Samme gælder nedlukning, jeg lukker normalt ned når vandet er 10 grader eller under.

Igen der er 1000++++ måder og tidspunkter at lukke ens pool ned på, så en endelig opskrift eller regel findes ikke.
________________________________________

bjarne: Posted - 28 okt 2008 : 08:48:29

Lige en lille korrigering: Algerne begynder at formere sig ved 5 grader C.
________________________________________

Mads M: Posted - 28 okt 2008 : 12:41:29

Ja, der kan man se, ingen er perfekt! :) Synes bare det var 10 grader jeg læste engang i et hæfte.
B
Sidste redigering: 18 Nov 2009 14:48 af mos.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.180 sekunder