Hej Mads
Til dit første spørgsmål, om vandværket lukker fri klor forbindelser ud i drikke vandet? Det må jo starte som fri klor, men bliver så efterfølgende bundet klor, når det har nedkæmpet og bundet sig de bakterier, der måtte være i vandet.
Som du selv er inde på og som du også kan læse i artiklen fra Politikken, citat: »
Smagen af klor i drikkevandet bliver fremover kun et minde på tungen for omkring en million mennesker i Hovedstadsområdet.«
Du skriver videre, citat: »
Men spørgsmålet er om du kan acceptere svaret hvis det ikke falder ud til din fordel?«
Jeg bøjer mig altid for fakta og videnskabelige argumenter. Det er netop på baggrund af manglende fakta og videnskabelige argumenter jeg har rejst denne debat.
Kobber er en fantastisk varmeleder, men er også et relativt blødt materiale, hvilket gør, at man ikke skal bruge sin sandfilterpumpe til at sende poolvandet gennem f.eks. solfangere - så bliver de hurtigt slidt i stykker. Jeg bruger en GRUNDFOS UPS 25-80 til at sende vandet rundt med.
Som jeg skrev tidligere vil jeg i år få målt vores poolvand på et GC-MS anlæg, når vi har kørt et stykke tid. Men her ved sæsonstart skal der først efterfyldes med brugsvand så skal pH værdien på plads og så klorværdien.
Med hensyn til misfarvning - Vi har aldrig - i 30 år haft problemer med "grønt hår" eller anden form for misfarvning, hverken af ting eller personer, hvilket vel også stemmer godt overens med, at godstykkelsen på vores kobberrør ikke er reduceret ved at blive omsat til kobbersalte.
I indlægget, du har fundet med et spabad og jordvarme, der indgår messing fittings.
Messing er en legering af kobber og zink plus andre metaller.
Zinkklorid opløses let i vand i modsætning til Kobberklorid, der kun i ringe grad er opløselig i vand, men meget opløseligt i koncentreret saltsyre.
Hvis man bruger messing, vil man nok bevæge sig ud i et område, hvor der er nogle tvivlsomme producenter - her tænker jeg på artikler produceret i fjernøsten. GRUNDFOS laver
brugsvandspumper der er lavet af bronze som består af 90 % kobber og 10 % tin.
Hvis du går ind på GOOGLE og spørger - "Grønt hår" - er fællesnævneren klor, men igen, vi kender ikke alle parametrene og da Vi - hjemme hos os - aldrig har haft problemer med klor, vil jeg aldrig sige, at det er på grund af klor - der mangler netop fakta og videnskabelige argumenter.
Du mangler at svare på:
Hvorfor må jeg ikke blande begreberne poolvand og brugsvand?
Hvad er forskellen?
Vi bruger Calciumhypochlorit - og da vi har haft pool i 30 år, har jeg brugt saltsyre og bruger det stadigvæk fordi det er nemt, men pH minus, når jeg har tøj på jeg ikke ønsker ødelagt.
PS. På hjemmesiden:
jarjonas.dk/pool/ kan du se hvordan vores solfangere ser ud, samt hvordan systemet er koblet og hvordan det forhåbentligt kommer til at se ud når jeg får opsat en varmepumpe.
Mvh. Radich