Hejsa
Her er lidt mere fakta om stål pools, for det er ikke helt rigtigt at de kun holder 10-15 år. Desuden kan man gøre meget til, at den holder bedre lige som man kan gøre meget forkert, som forkorter leve tiden på en hvilken som helst pool type
Den med at de 10-15 år er ca. tiden hvor man skal på regne reperationer og renoveringer, men der er nogle ting som først skal overholdes når man bygger en stål pool som gør at den holder rigtig længe.
1. Alle snit i stål pladen skal forsegles med zinkmaling, og skal det være super godt giver man det noget stålskibsmaling oven på denne zink maling når den er tør.
2. At man vælger dyser og skimmere af samme kvalitet som man vil anvende i en beton pool, de stumper som kommer med de såkaldte pool pakker er af for ringe kvalitet.
3. At man som minimum tørstøber rundt omkring poolvægen, men igen skal det holde godt er det vådbeton som man anvender. Hvis man gør dette vil man til en hver tid kunne tømme poolen for vand uden at der sker ulykker! (jordskrev og evt. forst i jord som kunne trykke en stålside ind)
I min tid som pool researcher har jeg set og hørt om stålpools hvor stål vægen har op til 30år på bagen
, og det er ikke helt ualmindeligt at den holder 20-25år.
Hvis man gør som beskrevet ovenfor er det eneste jeg kunne forstille mig der vil stå til udskiftning efter 10-15 år er lineren. Da den ofte i stålpools er 0.6mm tyk, til forskel fra en færdigsvejset liner på 1.5mm. Man kan også få stål pools med 0.8mm og 1mm liner, men man kan ikke få 1.5mm som færdig liner pose. Hvis man kunne vil jeg ikke have lyst til og ilægge den, for den vil blive svært og ligge da den vil være meget tung og ikke så fleksibel som en 0.6, 0.8 el. 1mm liner.
Desuden skal det også siges at stålpools som ikke er købt hos prof. poolforhandlere er af en bedre kvalitet end dem man finder andre steder, ofte er stålvægen ikke så tyk og dårligt lakeret og måske slet ikke galvaniseret. Kort sagt man får hvad man betaler for
Angående PP pools har jeg ikke den større erfaring, andet end at vi bestilte et tilbud på en PP pool men fik det aldrig. ca. 1.5 år senere ringende firmaet og spurgte om vi stadig vil have et tilbud, men på det tidspunkt havde vi haft pool i 6 måneder. De lovede dog og sende et tilbud på solvarme i stedet for, men her 4 år efter har jeg stadig ikke fået noget tilbud på solvarme
Bjarne som er poolbranchens kendte grand old man
, må havde noget mere og tilføje til stålpools og holdbarhed.
(sorry Bjarne kender ikke din alder, men faktisk virker du ganske ung med din viden inden for det nye digitale og brugt af internettet)