Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: støttemur omkring pp-pool

støttemur omkring pp-pool 20 Mar 2012 09:23 #2769

  • thl-pool
  • thl-pool's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 3
Jeg overvejer at etablere en pp-pool 3x6x1,2 mtr med indbygget trappe og har nogle overvejelser jeg
Ikke kan tag beslutning for .
1. er den bedste poolen bund 100mm armeret beton afrettet med 20mm hård flamingo ovenpå og til slut poolen. ??

2. Støtte vægge hvad er bedst 15 eller 20cm fundablokke eller støbt op med tørbeton.??
har fået den oplysning at med fundablokke skal hulet være 4x7mtr, med tørbeton 3,2x6,3 mtr.

3. hvad skal man vælge runde hjørner R=50cm eller Skarpe hjørner 90gr.

4. ud for en vudering hvad der er pæneste og nem at holde pæn hvad farve skal man så vælge poolen i.
thl100471
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: støttemur omkring pp-pool 20 Mar 2012 09:34 #2770

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
hejsa

Mht. spørgsmål 1 skal du nok rådfører dig med din leverandør, det kan være at de har særlige krav i henhold til garantien :)

2. Jeg vil vælge fundablokke fyldt med beton i blandingsforhold 1:5 eller 1:6, så har du en løsning som holder fra starten af. Man kan ikke vide helt bestemt hvornår tørbeton har fået sin fuldestyrke, og hvis hullet ikke er lavet præcist skal der bruges en del tørbeton. Få en pris fra dit lokale byggemarked på fundablokke, jeg fik sådan en og fik presset prisen ned til 1/3 af normal prisen.

En 20er fundablok er lettest og arbejde med når man skal fylde beton i :) specielt hvis der er gode sten i blandingen. HUSK jern armering både vandret og lodret.

3. Jeg vil vælge buede hjørner da de giver en bedre cirkulation samt lettere renholdelse, men igen det er lidt en smags sag for dårlig cirkulation kan altid løses med flere dyser/indløb.

4. Igen er det en smags sag, men jeg vil helt klart vælge hvid. Så får du vandets naturlige blåfarve og ikke den velkendte 80er retro ibza pool farve :laugh: Check evt. billede af min pool på min profile, den er lavet med hvid liner kan sagtens sende flere billeder af den til dig send blot en mail.

Mvh. Mads
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: thl-pool

Sv: støttemur omkring pp-pool 20 Mar 2012 09:36 #2771

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Jeg går ud fra, at du dels har læst om PP pools her på siden; www.swimmingpool-raadgiveren.dk/artikler...per?showall=&start=3

...og dels har set linket til en selvbygger; www.swimmingpool-raadgiveren.dk/links/41-selvbyggere

Det ser ikke ud til, at ham der har lavet en Panel Pool selv, har støbt omkring den. Måske Bjarne kan supplere her?

Om du skal have skarpe hjørner eller runde hjørner er en smagssag. Dog, har du påtænkt at bruge en form for automatisk støvsuger på et tidspunkt, så er runde hjørner lidt nemmere for en sådan, at komme ind i.

Farven er naturligvis også en smagssag. Det er mit indtryk, at 95% vælger en blå liner, selvom de fås i både hvid og grøn og andre farver.

Min er blå :)
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: thl-pool

Sv: støttemur omkring pp-pool 20 Mar 2012 09:45 #2772

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Der er forskel på en panel pool og en fiber PP pool, panelerne er forstærket med bikubemønstret på bagsiden og har derfor styrke i sig selv.

PP pools skal have noget støtte, men ved ikke lige hvor meget men siderne er relative bløde så omkringliggende jord vil kunne trykke siderne ind ved en evt. tømning af poolen.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: støttemur omkring pp-pool 20 Mar 2012 09:49 #2773

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Har lige set lidt på PP pool billedeserien, her ser det udtil at der er tørstøbt omkring selve poolen.

Hvis man ikke er vandtil og mure, er en tørstøbning nok og fortrække hvis også ens hul er gravet præcist.
Mvh. Mads
Sidste redigering: 20 Mar 2012 09:49 af Mads M.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: støttemur omkring pp-pool 20 Mar 2012 10:48 #2774

  • thl-pool
  • thl-pool's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 3
Har talt med leverandør omkring støttemur man kan vælge begge løsninger

Tørbeton giver den bedste støtte som man undgå buler og bløde huller men det er besværelig at fjerne poolen hvis man engang vil havde den fjernet og det kan give nogle problemer for hvis man sener vil havde installeret svømmetræner og styrken er ukendt.

Hvis jeg vælge støtte mur skal jeg lave det at flere gange først skal jeg lave et hjørne altså en langside og en gavl hvor poolen ligges helt tæt op imod for at give støtte der efter skal lave lave den sidste lanside og ende helt op imod poolen for at blive støtte.

Så det er en overvejelse jeg selv skal gøre men hvad skal jeg vælge har ikke det indblik der skal til.
Og jeg synes ikke leverandøren helt er uvildig da han på den en side forslå den løsning der er nemmest og billigst da han selvfølelig er ikke er interesseret i at påføre hans kunder ekstra omkostning som gør at man evt. springer fra man på den anden side heller ikke vil fremstå som uprofessionel så derfor forslå han begge dele og så er det
thl100471
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: støttemur omkring pp-pool 20 Mar 2012 11:17 #2775

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Så ville jeg gå efter tørbeton.
Med et poolprojekt må man på et tidspunkt sige "Det bliver sådan!" og ikke hele tiden skulle tage højde for "jamen hvis nu..."
Hvis du vil have en svømmetrænder, så skal du beslutte det NU!
Hvis du ikke vil have en svømmetræner nu, så er det sådan det bliver!

Alternativt skal du investere i monteringsbeslaget til en svæmmetræner, og støbe det ind i poolen. Så kan du senere købe selve svømmetræneren og montere den, uden andet besvær end at brække din terrasse op, og trække ledning til den osv.
Derudover skal du også leve med nogen besynderlige afblændede huller i poolen, som du konstant skal svare på spørsmål til de badende om hvad det nu er, og at du ikke havde råd at købe den, da du anlagde poolen.
Og så håbe på, at du stadig kan købe en svømmetræner der passer til indbygningsbeslaget om 5 år, når du mener, at du absolut ikke kan leve uden en svømmetræner!

Om den bliver mere besværlig at fjerne hvis den er støbt i tørbeton eller med støttemur synes jeg er ret lige meget, da du vel ikke påtænker et så stort projekt, og allerede går og tænker "jamen hvad nu hvis vi vil have den fjernet om et par år?" Så skulle du måske ikke bygge pool overhovedet.

Du vil få det bedre i mavsen allerede i dag, når du har besluttet, at en svømmetræner er for folk som kun kan lide at svømme den ene vej, og at du hellere vil have en pæn pool med det samme uden buler og huller, altså med tørbeton. :)
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: støttemur omkring pp-pool 20 Mar 2012 11:28 #2776

  • thl-pool
  • thl-pool's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 3
det var lige det svar jeg ledte efter tak for de vise ord tørbeton er valgt.

vedr. svømmetræner for at forstå dig korekt skal man vælge det eller mener du at man skal vælge en større pool.
thl100471
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: støttemur omkring pp-pool 20 Mar 2012 11:43 #2777

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Jeg synes personligt, at det er helt unødvendigt med en svømmetræner. Hvis man vil svømmetræne, så kan man svømme baner, selvom de bliver lidt korte. Vi valgte, at lave poolen 10x4m og ikke 8x4m, som man normalt gør (længde er normalt 2xbredde), men det kan man jo selv bestemme, med mindre man køber en færdigstøbt glasfiberpool.

De penge man sparer på ikke at købe en svømmetræner synes jeg er bedre givet ud til fx. solvarme.
Se hvordan jeg har gjort det her: geismar.dk/projekt-galleriet/category/9-solvarme
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: thl-pool

Sv: støttemur omkring pp-pool 20 Mar 2012 15:38 #2778

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
der er mange ting der kan siges både til og fra overfor.

Grundlæggende er der dog at sige:
For det første er en PP pool ikke bare en PP pool. der findes mange varianter m.h.t kvalitet og dermed pris ligesom med biler.

Kvalitetsforskellen udgøres af:
1. Tykkelsen af væggen hvor tykkelsen først og fremmest har en afgørende betydning når den sættes i forhold til antal og tykkelse af sidestøtter - tykkelse og sidestøtter udgør tilsammen kvaliteten af poolens stabilitet og dermed også behovet for støbning eller lign. omkring pool. Der findes PP pools hvor kvaliteten er så god at du intet behøver at støbe, og pp pols der er så dårlige at du skal støbe med reel beton
2. Antal og tykkelse af sidestøtter. se ovenstående
3. Hvor mange stykker poolen er sammensat af - jo flere støtter jo flere svejsninger der kan "gå i stykker"
4. svejsnngens kvalitet. et af de problemer der kan være med pp pools er udover en forkert installationsmetode svejsnnger, der kan gå op og som derefter er næsten umulige at reparere

Hvad din pool er, kan der ikke siges noget om uden at vide det præcise fabrikat

Generelt handler det bl.a om garanti, og her gælder det, at er poolen ikke installeret præcist som FABRIKANT skriver, så dækker fabrikant IKKE - OM fabrikant gør det uanset hvad, afhænger af kvaliteten af producenten. Er det en anerkendt producent eller et ukendt mærke
Dette gælder uanset hvad SÆLGER siger og skriver. Hvis SÆLGER giver anden installationsvejledning end fabrikant, så har du kun SÆLGERS garanti at løbe an på og så kommer det jo an på SÆLGERS kvalitet.
Problemet her er, at sælger ofte kun vil garantere noget som fabrikant dækker

Så tjek både kvalitet af produkt og sælger og tjek fabrikantens installationsvejledning kontra sælgerens

GENERELT om installation af PP pools
1. For st sikre stabilitet i bund, bør du efter min mening ALTID støbe en betonbund på 10-12 cm med jern i. Uden dette har du muligheder for sætning af poolen
2. Støbning - uanset om det er tørstøbning - støbning med beton eller støbning med fundamentssten har udelukkende det formål, at det skal holde på jorden omkring pool, så jorden hverken kan komme til at trykke siderne ind såfremt vandet tømmes ud af poolen eller blive "skubbet væk" via vandtrykket
3. da man aldrig vil kunne støbe en fundamentsmur således at den ligger hel tæt op ad poolen, er dette efter min mening den dårligste løsning.
4. støbning med tørbeton eller reel beton er efter min mening bedst og her afhænger løsning af PP poolens kvalitet - dens egen styrke
5. med en PP pool børe du meget nøje overveje at anlægge dræn og passiv dykbrønd så evt. høj grundvand ikker skubber poolen op
-
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: thl-pool

Sv: støttemur omkring pp-pool 27 Mar 2012 12:03 #2797

  • Kolding
  • Kolding's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 3
Hej - Nu snakkes der meget om fundablokke, er det muligt at finde dem i en buet version ? Da vi gerne vil støbe vores pool om..eller findes der andre "blokke" ??
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: støttemur omkring pp-pool 27 Mar 2012 12:28 #2798

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Ja de kan fåes - men de laves på bestilling og er meget dyre :angry: , du tænker på noget til de buede hjørner eller er poolen oval?
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.180 sekunder