Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Pool i gammel drikkevandstank

Pool i gammel drikkevandstank 07 maj 2012 19:10 #2966

  • jamani
  • jamani's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 4
Hej.
Jeg har købt, et nedlagt vandværk, i forlængelse af min grund, og har gjort mig en del tanker om hvad jeg skal bruge det til. Jeg har tænkt at jeg kunne bruge den som pool. Tanken er 5 x 5 m og er ca 2 m dyb. der er pt. 1,5m vand i. mine børn er 5 og 9 år så den er for dyb :) Det som jeg har tænk er at fylde den op med strandsand til en ønsket dybte, men ved ikke om det er godt at bruge som bund. tanken var at jeg kunne lave forskellig dybte og øge dybten efterhånden som ungerne bliver større. hvad gør jeg ved siderne. og hvad med opvarming, jeg har tænk på om det var en ide at lægge en sort slange op på vandværksbygningen ved siden af, den er 4 x 5m med flat tag. Det er vigtigt at økonomien ikke render helt amok, ellers bliver det nok nedprioriteret. hvad siger i ? er det helt tosset eller skal jeg fylde hullet op og lave hønsegård. :)

[attachment:1]Vandværk.JPG[/attachment]
Sidste redigering: 07 maj 2012 19:12 af jamani.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Pool i gammel drikkevandstank 07 maj 2012 19:46 #2968

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Det lyder som en kanon idé :laugh: jeg ved at der på Samsø er en gylletank som er bygget om til swimmingpool med flere forskellige dybder osv.

Du skal have beklædt tanken med en folie (kaldet en liner) samt monteret skimmer og indløbs dyser, at hæve bunden er ikke noget problem det kan gøres med sand dog kræver det, at betonbunden bankes op da der ville kunne opstå en pool under poolen.

Montering af liner er ikke noget gør det selv projekt, men montering af skimmer dyser osv. kan man sagtens selv gøre, hvis altså ens hænder er skruet godt på. Dog kræver det rådgivning fra professionelle swimmingpool folk, så anlæget bliver skruet rigtigt sammen filterstørrelse pumpe osv....

Du kan sagtens lave noget solvarme selv der er flere forskellige metoder, til din pool som bliver 5x5 meter vil jeg anbefale minimum 20m2 solfanger men bedst med 25m2 hvis i ikke vælger og invistere i et termotæppe der kan holde på varmen.

Det kan være at Bjarne kan finde nogle billeder af den ombygget gylletank, de lå på hans gamle firmas hjemmeside så kan han sikkert også fortælle noget mere om projektet med gylletanken.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Pool i gammel drikkevandstank 08 maj 2012 07:11 #2969

  • dosser
  • dosser's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 87
  • Modtagne Tak: 4
Hvorfor er det ikke niok at male den eller lade den være som den er (selvom det måske ikke er pænt) den har jo indeholdt vand i sikkert umindelige tider, så den må da være tæt ellers ville der jo allerede for længst være dannet "en pool under poolen".

Problemet som jeg ser det, med sand, kunne være at vandet i sandet er stillestående, da der ingen cirkulation vil være som ved stranden nede i sandet,.

Montering af skimmer og dyser kunne jeg sagtens finde på at nøjes med og så eventuel male den som en almindelig betonpool og de holder fint tæt uden liner i.

Solvarme er det kun fantasien der sætter grænser, der er flere rigtig gode her i forummet som er hjemmelavet så vidt jeg husker, er selv ded at lave en som skal testes når jeg finder en magnetventil, den er lavet af to rør med 10 studser i og så 10m rør mellem d.v.s. ialt 100m rør hvis den kan producere rimeligt med varmt vand, direkte på gennemløb fra poolen, er det meningen jeg skal op på ialt 6stk så det passer til min pool.
Indendørs Element...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Pool i gammel drikkevandstank 08 maj 2012 10:01 #2970

  • jamani
  • jamani's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 4
Mads, Tak for dit svar, og jeg er sikker på at det er en god løsning, men jeg er bange for at det rent økonomisk render op når vi snakker liner, dog uden at vide hvad det koster.

jeg er nok mest til "bare" at male siderne eller lave nogle glasfiber paneler (Jeg arbejder på en glasfiberfabrik, så det kunne godt gøres rimeligt billigt) Der er 1,5m drikkevand i tanken nu så den er tæt. Min tanke var så at fylde sand i som bjarne skriver, men er meget itvivel om hvad ulemperne er.

bjarne du beskriver problemet med stillestående vand, kunne det løses ved at ligge en drænslange på bunden (under sandet) og Pumpe vandet ud der. sandet skal nok ikke være alt for fint, her tænker jeg på at det helst skal falde hurtigt ned igen. så det ikke bliver grumset når der bades, hvad mener i.

Mads, du skal nok få nogle billeder af tanken men den er jo pt. dækket af jord og buske, så der er ikke meget at se.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Pool i gammel drikkevandstank 08 maj 2012 10:13 #2971

  • dosser
  • dosser's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 87
  • Modtagne Tak: 4
Det var vist ikke Bjarne du mener ;)

Men du skal også tænke på at det ikke bliver muligt at støvsuge bunden, hvis den er dækket med sand, jeg ved ikke om en drænslange er tæt nok til ikke at suge sand med i pumpen, for det holder den nok ikke til.

En anden løsning er at lærer ungerne at svømme og bade med vest på indtil de bliver større :side: jeg ville personligt elske en pool på 2m :P men fruen som ikke kan svømme og er 160cm ville nok ikke gå med til det :sick:

Vi har tit barnebarnet på besøg og så står den på badning hele dagen, men han får ALDRIG lov at bade alene, der er altid en af os med i poolrummet, så sidder vi og laver andre ting imens vi holder et vågent øje med ham, for vi kan sq ikke holde ud at bade i timevis mere :dry:
Indendørs Element...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Pool i gammel drikkevandstank 08 maj 2012 10:30 #2972

  • jamani
  • jamani's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 4
Undskyld bytteriet :blink:

Jeg ville pumbe vandet ud i bunden og ta vandet ind i toppen Gennem skimmer. så vil jeg ikke ha problemet med sand i pumben.
fidusen med sandet var jo også at jeg kunne ta det op efterhånden som unger blev større og lave en ende med lidt dybere vand.

Med hensyn til rensning af bunden kan jeg godt se der er et problem. men på den anden side ses skidtet jo ikke så tydeligt.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Pool i gammel drikkevandstank 08 maj 2012 10:44 #2973

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Mener du ikke at du vil suge vandet ud igennem en skimmer i toppen og lede det tilbage fra filtret i bunden, det er sådan det fungere i en normal svømmehal :)

Selve betontanken skal behandles inden brug, selvom det holder tæt med drikke vand vil den ikke holde til swimmingpool vand. Kloren vil simpelthen æde/opløse betonen, selvom at man så vælger og skifte til klor fri behandling indgår der ret skrappe kemikalier som først vil ædde betonnen og senere jernarmeringen og ja CRASH! :(

Jeg vil også være noget betænkelig ved og bruge sand til og hævebunden, jeg er meget bange for at de ender med at være kviksand, dette kan nemlig let laves ved og fylde sand i en stor balje og så vand i. Her vil man synk ned i sandet og sidde fast hvis man bevæger sig, problemet er nemlig at vandet ikke kan komme væk i baljen da det er et lukket system. Ude i havet er tingene i et andet forhold osv.

Men din glasfiber ide er måske ikke så ringe, maling til pool er meget dyr i vil hurtigt blive dyrt i reperation.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Pool i gammel drikkevandstank 08 maj 2012 10:48 #2974

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Her er lige lidt billeder fra projektet på Samsø B)


sam3.jpg


sam15.jpg


sam11.jpg


Activities_pool2_gal_big.jpg


Activities_pool3_gal_big.jpg


Hvem havde lige regnet med at det ville komme til og se sådan ud :)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Pool i gammel drikkevandstank 08 maj 2012 11:06 #2975

  • dosser
  • dosser's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 87
  • Modtagne Tak: 4
Hvis du pumper vandet ud under sandet, vil det helt sikkert virke som kviksand, så det tror jeg ikke vil være hensigtmæssigt.

Maling til Beton pools er dyrt, men den skal jo ikke males hvert år, hvis forarbejdet er gjort ordentligt, vælger du derimod at lægge glasfiber i hele poolen (kan du selv vælge en optimal højde) skal du under alle omstændigheder efterbehandle med div. polyester, glasmåtte og topcoat/gelcoat, selvom du kan få det til fordelagtige priser vil det alligevel blive en rimelig dyr løsning er jeg bange for.
Indendørs Element...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Pool i gammel drikkevandstank 08 maj 2012 11:24 #2976

  • jamani
  • jamani's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 4
Det ser Godt ud B)

JEg havde ikke tænkt på det med kviksandet. der kan du godt ha fat i noget og det med at armeringen ikke kan tåle kemikalierne/klor var jeg heller ikke med på, så det kan da godt være jeg skal undersøge hvad det vil koste at lave nogle glasfiber paneller.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.190 sekunder