Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Ny indendørs pool i ikke opvarmet tilbygning?

Ny indendørs pool i ikke opvarmet tilbygning? 28 Jun 2012 21:43 #3335

  • Hans Erik
  • Hans Erik's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 1
Er i projektfasen med etablering af indendørs poolanlæg i uopvarmet tilbygning til stuehus. Ca. 35000 liter bassin. Opvarmet via 12 kvm. ældre etableret solfangeranlæg med styring af pumpe/varmeveksler. Er lidt i tvivl om konstruktion af tilbygning. Vil gerne have det i stil med stuehus, dvs. vandskurede vægge med vinduespartier osv. Tag med teglsten og loft af profilbrædder. Har tænkt at isolere kraftigt omkring bassin, loft i tilbygning men ellers ikke vægge i tilbygning. Bassin bruges som varmelager i vinterhalvår, hvor der så bruges flyde isolering / boble-plast som rulles af ved svømmeturene. Er lidt i tvivl om det vil være muligt at svømme i bassin det meste af året - selvom det nok vil være lidt koldt i nogle af vintermånederne?? Nogen erfaringer??

Ligeledes evt. kommentarer omkring byggematerialer ift. en sådan ikke-opvarmet tilbygning om hvorvidt der skal tages hensyn ift. bassin 'afdampning' mv. I vores udendørs bassin har vi brugt alm. klor-tabletter og PH-regulering osv. - men indendørs agere kemikalierne vist anderledes og skal vi derfor tage hensyn ift. materialevalg mv.?? Er der nogle specifikke henvisninger ift. materialer??

På forhånd tak, hvis nogle kan komme med input :)
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Ny indendørs pool i ikke opvarmet tilbygning? 29 Jun 2012 00:19 #3339

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
den er vær fordi du har så mange spørgsmål på en gang, men lad mig prøve med et par af dem og så må du spørge mere ind
1.
når du har en/får en indendørs swimmingpool, får du både et affugtningsproblem og et kondendeseringsproblem på vinduesarealer. du skal derfor have en affugter samt sørge for luftudskiftning omkring vinduespartier
2.
kemikalier er det samme indendørs som udendørs. dog bruger du færre kemikalier i en indendørs, og måske vil du også bruge klorfrie ting for at undgå klorlugt
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Ny indendørs pool i ikke opvarmet tilbygning? 29 Jun 2012 08:20 #3340

  • dosser
  • dosser's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 87
  • Modtagne Tak: 4
Jeg har mit indendørs i uopvarmet hal, du SKAL have en affugter det er det eneste der virker og den skal være stor nok til at affugte rummet.

Jeghar en meget god udluftning i form af direkte åbninger i begge ender af hallen, 5 vinduer med en åbning foroven på ca.15x35cm i alle vinduer, og alligevel kommer der kondens om eftermiddagen, dette kommer jeg til livs ved at åbne dørene om morgenen og først lukke igen om aftenen.

Undgå træ, da dit vand i vintermånederne er varmere end luften og derfor også afgiver meget fugt til omgivelserne, jeg tømmer selv mit om vinteren, da det ellers ikke er til at affugte uden jeg opvarmer hallen sekundært, og så snakker vi om et betydeligt større beløb på varmeregningen, som for os ikke opvejer brugen af poolen i vintermånederne.

Jeg har badeværelse i forbindelse med poolen, og hvis ikke dørene er lukket er alle fliser fugtige, så i selve poolrummet skal du sørge for skridsikre fliser, jeg har selv almindelige fliser som på en terrasse.
Mit loft er af coated metalplader som ikke tager skade af fugten, du skal sørge for at der er god udluftning mellem pladerne og taget ellers dannes der også kondens der.

Du kan måske få lidt ideer ved at besøge en offentlig svømmehal, forskellen er kun i størrelsen ;-)

Fordelen er at jeg til gengæld bruger meget lidt klor på en sæson, og med et hygge hjørne er der dejligt at sidde når det bliver køligt udenfor, selv med åbne døre, og sæsonnen strækker sig over en meget længere periode.
Og man kan se hvad jordvarmen kan, da min pool aldrig er under 6-7gr. om vinteren selvom der er åbent ud til det fri i alle vinduer og der ikke er vand i.
Indendørs Element...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.169 sekunder