Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Etablering af beton pool

Etablering af beton pool 08 jul 2017 12:44 #7606

  • Lars T
  • Lars T's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 2
Hej forum,
Vi skal igang med at udgrave og bygge en beton pool, og afventer lige en dispensation fra kommunen (bygge tæt i naboskel)
Vi ønsker ikke liner, og vil derfor male poolen med evt. Sikagard poolcoat.

Poolen størrelsen bliver 7 x 3 x 1.4, ca. 30m3

Efter at have læst rundt på diverse hjemmesider og herinde, påtænker jeg at indkøbe følgende:
1 stk. Filter på 520mm
1 stk. Pumpe 3/4 hk (Selvsugende)
2 stk. Indløbsdyser
1 stk. Skimmer std.
x antal meter rør i diameter 50mm (overvejer flexslanger - hvad skulle være for eller imod) samt diverse fittings, bøjninger og kugleventiler.

Teknikken kommer til at stå i et isoleret rum ca. 3 meter fra poolen i terræn niveau.

Lyder det jeg har påtænkt mig at indkøbe helt skævt? Mangler jeg noget? Hvad med bundudløb er det nødvendigt?

Vh Lars
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Etablering af beton pool 08 jul 2017 15:30 #7609

  • Bino
  • Bino's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 319
  • Modtagne Tak: 38
Der er bedre flow i rør end i flex slange. Skulle jeg bygge nyt ville jeg sætte bundsug i. Det er ikke meget arbejde når man starter, men det er ikke til når man først er færdig. Det reducere dit møj på bunden meget med et bundsug. Du mangler også glas til dit filter, hvad med testsæt og kemi, har i overvejet lys i poolen ?
Hellere minipool
end...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Etablering af beton pool 10 jul 2017 11:10 #7625

  • Lars T
  • Lars T's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 2
Hej Bino.

Tak for dit svar.!

Så hvis jeg burger 50 mm rør, og diverse bøjninger, vil det være ok? Vi har planlagt at lægge rørerne som på den vedhæftede tegning., Ser der helt forkert ud? Ville det være bedre/mere optimalt hvis rørerne ikke lå parallel med pool, men mere direkte fra filteret til dyserne.

Hvis et bundsug, gør rengøringen mindre, vil vi smide et bundsug. Går udfra dette ville passe?
www.welldana.dk/pool/indstoebningsdele/s...-maks-15m-14841.html

Dyserne skal vel bare være disse ik?
shop.poolraadgiveren.dk/alt-til-din-swim...welldana-indlobsdyse

Men Welldana skriver at flowet maks må være 5m3 pr time - vil en 3/4 hk pumpe ikke leverer et højere tryk end 5m3 pr time?

Hvad angår kemi, tænkte jeg egentlig at jeg manuelt ugentlig ville test vandet, og tilføje klor mm. Er det helt galt?
Bilag:
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Etablering af beton pool 10 jul 2017 13:03 #7626

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hej lige lidt hurtige kommentarer:

1. Dit teknik rum er alt for lille, hvis du ikke har erfaring med rør arbejde til pools vil det blive svært at .
2. Drop bundsug, det er kun til pools med flere dybder og de er meget farlige så nej. Vil du have noget smart ass ;) så vælg bund indløb og ikke sug :)
3. Tror ikke på den belægning du vælger istedet for liner, det var sådan man lavede det i 70'erne og ikke mange er tilbage. Det bedste valg for udendørs pools i Danmark er 1.5mm liner. Den holder 30 år hvis man passer på den, mange folk bliver forskrækket når de høre prisen. Men hvis du køber alt grejet det samme sted, får man ofte en klækkelig rabat hvis ikke find en anden forhandler B)

Jeg er lige ved og lægge sidstehånd på et renoverings projekt med en flise belagt pool, det var ikke lavet rigtigt så der var omfattende betonskader. De var så omfattende at den eneste måde at redde poolen på var og bygge den om til liner. Så alle indbygningsdele måtte ud for at bygge om til liner. Vi snakker et projekt der er endt rigtig dyrt :(

Inden du går i gang vil jeg råde dig kraft til og tage kontakt til et pool firma, ellers kan det godt nok ende meget dyrt.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Etablering af beton pool 10 jul 2017 18:25 #7628

  • Bino
  • Bino's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 319
  • Modtagne Tak: 38
Kan ikke se farligheden af bundsug, den kan lukkes ned når der bades i poolen.

Har lige læst lidt op på det og må komme frem til at det IKKE har sin fordel i små private pools. Min indskydelse er nok fra da jeg var omkring koi og andre fiske bassiner.
Hellere minipool
end...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.158 sekunder