Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Nybygning af styropor pool

Nybygning af styropor pool 25 Jan 2009 14:55 #56

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Posted - 19 okt 2008 : 02:52:48

hej

er ny her på siden, og skal til at bygge en pool på 3,5*7*1,5
poolen er købt i tyskland og bliver leveret komplet som byggesæt med filter og pumpe + div. det eneste man selv skal er at støbe en bund, og her kommer mine spørgsmål så..
1)
har set at nogle ligger et dræn rundt om bunden inden der støbes, og samtidig laver en drænbrønd... er dette nødvendigt hvis det er en meget leret bund uden vand, jeg ved der ikke er vand i 1,5 meters dybde da jeg har etableret en koidam i denne dybde...
2)
hvor meget ekstra skal man grave ud?
3)
byggeklodserne er 100*25*25 så hvor stor skal bunden være..
4)
regner med at lægge 8mm armeringsjern i og støbe ca en 15 cm høj bund
er det nok.
5)
er det nødvendigt at ligge sand i bunden inden man støber.

hvis der er nogle poolfolk omkring esbjerg der har tid og lyst må de gerne kigge forbi med gode råd og erfaringer til en kop et eller andet.. vibevangen 3 bryndum 28767290

regner med at tage en masse billeder af projektet og oprette en hjemmeside så andre nybyggere kan kigge lidt, inden de går igang..



kim dahl

Kikkenborg



64 Posts
Posted - 20 okt 2008 : 07:50:54

Hej med dig,

Det du spørger om her er hele teknikken omkring det at bygge en sådan pool og det er ikke noget man bare lige sådan kan forklare dig.

Du burde have fået en arbejdsinstruktion fra din leverandør.

Prøv at kigge på "links til selvbyg - betonpools - styropor" i venstre side under "menu".

Etableringen af en pool er ikke nødvendigvis et selvbyggerprojekt med mindre du er en dygtig håndværker.


bjarne



528 Posts
Posted - 20 okt 2008 : 13:25:14

Jeg enig med kikkenborg, men dun får lidt svar alligevel
Hvis du vil være 100 % sikker skal du udlægge et 10 cm drænlag med drænrør omkring der ledes hen til en passiv dykbrønd

du skal grave så meget ud at du kan arbejde rundt ommkring poolen

8 mm og 15 cm er fint

du behøver ikke sand før du støber


kdj



14 Posts
Posted - 23 okt 2008 : 13:27:33

okay, ja der er nok en bog med poolen,når den kommer, men da jeg gerne skulle have gravet hullet nu,( inden bondemanden begynder at pløje marken som er adgangen til min baghave.) ville jeg lige spørge herinde så jeg kunne komme igang med hullet og bunden...jeg siger mange tak for svarene..

nu vil jeg til at grave et hul, graver ca 1m længere ud hele vejen rundt,og 175 dyb, ligger så drænslange/drænlag ligesom i foreslår....

kim dahl


bjarne



528 Posts
Posted - 25 okt 2008 : 14:14:16

du kan såmænd også støbe nu. 12 cm dæk med 6-8 mm netarbering - husk at pudse den bagefter så den er minimum så glat som en pæn pudset husmur.
Få iøvrigt din leverandør til at sende dig byggeejledning m.v NU - så du er forberet på diverse problemstillinger


bjarne



528 Posts
Posted - 25 okt 2008 : 14:14:59

p.s hold os underrettet. det er altid spændende at følge med


kdj



14 Posts
Posted - 26 okt 2008 : 07:29:11

okay
prøver at få sendt byggevejledningen..
skal nok holde jer underrettet..
graver hullet i den kommene uge og støber i weekenden...
15 cm med 8mm net.
poolsættet skulle komme sidst på ugen(uge 44)

kim dahl


Mads M



134 Posts
Posted - 26 okt 2008 : 09:58:35

Hejsa

Lige et par ting:

1. Husk og vibrere bunden inden støbning det vil minimere risikoen for sætningskader

2. For at få den perfekte bund ikke ikke kræver efterpudsning, kan en glitte og pudse maskine bruges, det er noget lettere end selv og skulle glitte bunden med et glitte bræt. Men husk maskinen løser ikke alle problemer, så man skal have en rimelig plan bund inden maskinen slippesløs (Husk at få de speciale påspændingssko, de ligner sne sko)

Min bund blev glittet med maskine og den er lige så glat som en barnenumse

3. Det vil være en fordel og lave nogle vinkler i armeringsjern, som sættes ned i bunden og som senere vil gå op i byggeblokken. De skal være 25 x 25 cm som minimum, og vil give en meget stærkere konstruktion.

4. For at opnå maksimal styrke og beton udflydning i blokken anbefales det at murer 1/2 delen og så støbe, den øverste sten skal kun fyldes 1/2 så beton sammenføjningen ikke vil ske i et sten skift når det næste skift mures.

HUSK AT NÅR DER ARBEJDES MED FLAMINGO BLOKKE ER DET SÆRDELES FARLIGT OG ANVENDE BETONVIBRARTOR!!!!! Brug en gammel pind til og vibrer betonen med.

Det var lige hvad jeg kunne komme på, jeg er ikke nogen ekspert i murer arbejde, men har dog arbejdet i et år for et murer firma mens jeg holdte orlov fra studierne.

Du er meget velkommen til og ringe til mig, jeg har sendt mit telefon nummer.

Mvh. Mads


kdj



14 Posts
Posted - 26 okt 2008 : 12:31:11

mange tak for de gode råd,,
man lære hele tiden noget nyt

kim dahl


bjarne



528 Posts
Posted - 26 okt 2008 : 13:00:20

sådan mads - hvad siger du efterhånden til at blive medadministrator på forummet ?


Mads M



134 Posts
Posted - 27 okt 2008 : 08:32:55

Det er måske ikke så tosset en idé


kdj



14 Posts
Posted - 04 nov 2008 : 17:42:13

hej igen
så er der gravet hul, og bunden er støbt...så nu venter jeg bare på at byggesættet kommer fra tyskland...
har fået at vide der skal noget specialt filt i bunden,(3-5mm tykt) er der nogle der ved hva det hedder og evt hvor det kan købes

kim dahl


bjarne



528 Posts
Posted - 04 nov 2008 : 19:46:06

det er en geotextil F 4 M som du kan få i bl.a trælaster og enkelte poolfirmaer. Jeg sender dig en mailadr.på en af dem hvis du ike kan finde en i nærheden af dig


kdj



14 Posts
Posted - 20 nov 2008 : 02:33:00

hej igen
så er der bygget pool, det er godt nok lidt hårdt med alt den beton der skal blandes, men det gik med hjælp fra naboer..

har lige et spørgsmål angåene revner mellem blokkene den er bygget op af, vil de ikke blive at se når der kommer filt på(de er ca 1cm de største) har hørt at man kan bruge pu skum til at fylde i passer det.....

kim dahl


kingglostrup



87 Posts
Posted - 20 nov 2008 : 07:33:37

quote:
Originally posted by kdj

hej igen
så er der bygget pool, det er godt nok lidt hårdt med alt den beton der skal blandes, men det gik med hjælp fra naboer..

har lige et spørgsmål angåene revner mellem blokkene den er bygget op af, vil de ikke blive at se når der kommer filt på(de er ca 1cm de største) har hørt at man kan bruge pu skum til at fylde i passer det.....

kim dahl




Hej Kim !

Jeg vil starte med at sige at jeg IKKE er pool expert, men har da en mening om dit " problem ".

I min egen pool har jeg terrænbatts i bunden dvs. under lineren, revnerne imellem batts er meget små, vi snakker måske 1 mm.
Jeg dryssede tør sand imellem for at forsøge at udjævne evt. revner når jeg nu skulle fylde vand i.
Jeg ved ikke om det var spild af tid, men man kan SAGTENS se hvordan batts ligger, og en form for revner ses også.
Nu er det jo det mest vanskelige , altså at lave bunden og jeg gjorde det i en kold tid, så hvis du ikke skal have lineren i nu, så får du sikkert ikke samme problem hvis......

Du altså får " filset dine sider ".

Normalt når man støber ting og sager, så afsluttes det med at man pudser,ihvertfald det som jeg har været med til at lave.

Jeg ville sørge for at få det pudset så det er pænt og jævnt, fuger på 1 cm imellem stenene er helt forkert i mine ører, og jeg er slet ikke i tvivl om at du vil se det i din pool, filt eller ej, også selv du ikke har samme tryk på siderne som i bunden.

Så igang med en let pudsemørtel, lad være med at tilsætte for meget beton, det revner bare.

Jeg har iøvrigt en kammerat som også selv har bygget pool, han filsede siderne, og byggede det hele af fundablokke, og der er ingen synlige revner nogen steder overhovedet.

God fornøjelse.

Mvh Thomas


Mads M



134 Posts
Posted - 20 nov 2008 : 09:19:21

Hej

Tror ikke at det er en god idé og pudse eller filse flamingeblokke, du risikere at det skaller af og du vil få buler inde bag lineren.

Jeg har aldrig hørt om at der kommer sprækker imellem flamingo blokkene, formålet med denne bygge sten er nemlig at der ikke skal pudses.

Uden at være en ekspert så tror jeg at fuge revnerne med skum er løsningen, men inden du går i gang så prøv på et stykke overskydende flamingo fra en af blokkene. Det kunne være at den type skum du vælger simpehlthen opløser blokken og det vil jo ikke være godt

Har du hørt om dette sprække problem Bjarne?

Posted - 20 nov 2008 : 14:38:43

Hej,

Revner mellem blokkene ?!?!

Ideen med styropor blokke er at de samles meget nøjagtige som legoklodser og den rigtige type er formet så de kan "klikkes" sammen.

Du må IKKE filse disse blokke!

Jeg vil hellere lægge en filtdug på den indvendige side hvis det skulle være nødvendigt, de kan fås i flere tykkelser mener jeg.

Blokkene er tænkt sådan at du blot lægger linerposen i uden brug af pudsning eller lign.

Kan du lægge et billede op?


Mads M



134 Posts
Posted - 20 nov 2008 : 18:21:19

Der skal filt imellem flamingoen og lineren, hvis der ikke kommer det vil der ske en reaktion imellem lineren og blokkene.

Hvilken reaktion ved jeg ikke helt bestemt, det er noget som Bjarne må give et svar på.

Men jeg har læst i flere montagevejledninger, at liner og flamingo ikke går sammen uden at der filt eller noget ligende imellem.

Det skal dog siges, at jeg også har hørt det modsatte, at liner og flamingo går sammen. Men jeg vil ikke løbe risikoen, som jeg kan forstå er der også leveret fiberdug med samlesættet.

Men det er rigtigt, at klodserne skulle være designet sådan at der ikke skulle komme sprækker.

Så kan du ikke uploaded nogle billeder af kassen, så vi kan se hvordan det ser ud.

Har du været forbi har et et par serier om poolbyg:

www.pooldoktor.net/bilder/




Mads M



134 Posts
Posted - 20 nov 2008 : 18:24:42

Kan anbefale denne serie:

www.pooldoktor.net/bilder/cat117.htm

Men der er mange flere og megen inspiration og hente. Samme side har også er forum hvis man er til tysk pool snak


kdj



14 Posts
Posted - 21 nov 2008 : 05:30:22

tak for de gode råd
kan ikke ligge et billede ind??

tror jeg vil prøve med skum og derefter filt (600 gr m2)så det er en kraftig filt der er med poolen..

noget helt andet jeg har brugt 50mm pel rør under jorden (det blev jeg anbefalet der hvor jeg købte fittings) er der nogle af jer der har erfaring med det??
(kan man lime pvc fittings direkte på pel røret)

kim dahl


Mads M



134 Posts
Posted - 21 nov 2008 : 12:05:38

Hejsa

Man kan ikke lime på PEL rør, du skal bruge nogle special fittings til og forbinde til PEL. Du får faktisk et lille problem her da disse special fittings ikke må graves ned.

Jeg ved af erfaring at man ikke kan lime på PEL rør, vi havde et mini projekt her på arbejde, hvor vi var ved og lave noget vandings anlæg til en kollegas drivhus. Limningerne på PEL rører kunne uden problemer hives fra hinanden


kdj



14 Posts
Posted - 21 nov 2008 : 23:59:56

okay
han sagde ellers at de godt kunne graves ned( det er sådan en stor klump med oring man stikker røret i og så skruer man det sammen)

nå men de er gravet ned henne ved poolen, det var mere inde ved filtret om man evt kunne lime når det var over jorden..
men det kan man ikke så det bliver det samme som i den anden ende..'

mange tak for svaret

kim dahl


kdj



14 Posts
Posted - 04 jan 2009 : 21:09:43

hej igen

har lige et spørgsmål ang solvarme, der er 2 udgange i min skimmer og der er ført en 50 mm slange til filter/pumpe og retur.

den anden slange der er mm vil jeg gerne bruge til solvarme med en mindre pumpe der ikke tager så meget strøm,, spørgsmålet er kan jeg køre med begge pumper på samme tid??(løber skimmer tom/trækker luft)
og kan jeg koble det mindre rør på det 50 mm som kommer fra filter til bassin, med et t stykke og kontraventil uden der sker noget
( om den evt lavet et vacum i det lille rør, hvilket den vil gøre med et y stykke)


kim dahl


Mads M



134 Posts
Posted - 06 jan 2009 : 19:25:20

Hej

Det er ganske simpelt, du skal finde ud af følgende ting.

1. Hvor mange M3 vand i timen er skimmeren opgiver til
2. Filterpumpens M3 kapacitet i timen
3. Solfanger pumpens kapacitet

Så er regnestykket ganske simpelt:

M3T_Skimmer - (M3T_FilterPumpe + M3T_SolfangerPumpe) > 0

Hvis ovenstående regnestykke bliver mindre end 0 vil det ikke virke , og for at være sikker vil jeg da også lægge lidt margin ind på 2-5m3/t. Så er du sikker på at den ikke trækker luft ind i systemet

Men igen det kommer også an på vandstanden i poolen, risikoen for luft i systemet bliver større når vandstanden i poolen sænkes.

Kan du ikke lægge en skitse af rørføring op, jeg kan ikke lige helt genneskue din plan. Det er også lettere og diskutere ud fra en tegning og den behøves ikke og være pæn


kdj



14 Posts
Posted - 07 jan 2009 : 19:33:41

hej mads

tak for oplysningen , kan se at det ikke er den metode
jeg skal bruge, vil istedet køre op i solfanger med den store pumpe
og en motorventil ligesom der er beskrevet i vejledningen system 3.

er der nogle af jer der har en styring til solvarme eller ved hvor den kan købes en.



kim dahl


bjarne



528 Posts
Posted - 08 jan 2009 : 09:22:38

der er noget helt helt helt helt galt her.
flamingoblokene skal være sat sammen "som legoklodser" ( groft sagt) der skal og må ike være revner imellem dem. den hel store fidus med disse sten er jo, at du ikke behøver at pudse dem bagefter.
HVIS REVNERNE IKKE UDFYLDES VIL DU SE DEM UANSET DER KOMMER FILT PÅ SIDER
DU MÅ AFSOLUT IKKE PUDSE ELER FILSE DEM. HVAD DU SKAL BRUGE VED JEG IKKE - DET SKAL JO BINDE PÅ OG HARMONERE MED FLAMINGOBLOKENE ELER SIDER DET IKE FAST ELLER BEVÆGER SIG FORSKELIGT

Mail brugsanvisningen til mig
Hvilken betonstyrke har du brugt ?
Har du brugt jern i både hver skifte og hvert hul ?
B
Sidste redigering: 25 Jan 2009 14:57 af Bjarne.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.210 sekunder