Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Etablering af stålpool - fundamentsider - beton eller bats i bund ?

Etablering af stålpool - fundamentsider - beton eller bats i bund ? 25 Jan 2009 15:07 #60

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Posted - 02 jun 2008 : 18:34:06

hej jeg har lige købt en stål pool på 7,3 gange 3,75 skal jeg støbe eller kan jeg bruge bats i bund og sider

henrik mortensen

bjarne



528 Posts
Posted - 03 jun 2008 : 00:12:02

Det er 2 lige kvalitative metoder - der har hver deres negative og positive sider, så det bliver meget en smagssag. Jeg foretrækker personligt bats og geotextil

hvad mener du med på sider ?????


hpm



5 Posts
Posted - 03 jun 2008 : 09:50:02

der er folk som laver støtte væge af blokke kan jeg bruge san eller bats

henrik mortensen


hpm



5 Posts
Posted - 03 jun 2008 : 09:56:20

jeg skal også lige høre hvad er geotextil


henrik mortensen


Mads M



134 Posts
Posted - 03 jun 2008 : 10:53:27

Geotekstil er en slags filtunderlag som lægges imellem bunden og lineren, den skal beskytte lineren imod evt. ruoverflader. Desuden gør den også bunden behegelig og gå på specielt i bassiner med betonbund.

Jeg tror at du vil få meget ud af og gå ind under "Billeder af poolbyg" -> "OVAL stål pool", her kan du opbygningen af en oval stål pool trin for trin.

Det er rigtigt at det er en smagssag om man vælger en betonbund eller en bund med bats. Jeg valgte en betonbund for at undgå de tern som en batsbund vil give.

Men hvis man vælger en betonbund skal man lige vide at bunden skal være helt glat, en evt. ujævnhed ville kunne ses specielt når undervandslyset er tændt. Efter pudsning af min bund blev den glittet så bliver den helt glat, dette gøre med et metalpudsebræt også kaldet en "Amerikaner" eller en glittemaskine.

Det skal lige oplyses at glittebeton er svært, så det er noget man skal overveje nøje, inden man går i gang med det selv hvis man ikke har prøvet det før.

Man kan selvfølgelig også hælde en omgang selvnivilerende spartelmasse ud overbunden, men der kan ofte godt komme nogle små bobler og ujævnheder i dette. Desuden er det også pissedyrt og bruge sådan noget spartelmasse.






hpm



5 Posts
Posted - 03 jun 2008 : 13:06:35

hvor tykke skal bats være hvad gør man med siderne

henrik mortensen


bjarne



528 Posts
Posted - 03 jun 2008 : 14:40:07

prøv som mads siger at gå ind på sellvbbyg siiderne. det forklarer det bedre


hpm



5 Posts
Posted - 03 jun 2008 : 18:47:16

hej tak for alle svarne men er nu stadig i tvivl om om de væge jeg kan godt se inde på poolbyg men de bruger sand til den ene og støber til den ande kan jeg ikke bruge ande ind stor væge som støtter

henrik mortensen


Mads M



134 Posts
Posted - 03 jun 2008 : 19:30:04

Hej igen

Jeg kan lige som regne ud at det er et ovalt bassin som du har købt. Når man bygger et ovalt bassin skal der laves 2 støtte murer på langsiderne, dette skal gøre for at forhindre at vandets tryk ikke skal trykke bassinet rundt.

Når man har fået lavet sine støttemurer kan bassinet opstilles og her efter fyldes med vand, her skal man selvfølgelig huske og montere dyser, lys, skimmer osv. når vandet er lige under udskæringen.

Når bassinet er fyldt skal man så støbe i de buede ender, dette skal sikre bassinet imod brase sammen hvis man vælger og tømme det for vand. Når man støber i de buede ender skal man støbe i lag af 30cm af gangen, man må ikke støbe mere end dette da den håndvåde beton ellers ville kunne trykke vægnen ind i bassinet.

Det man støber med i enderne er såkaldt "Støbe mix" en blanding af sten og grus som man så selv tilsætter cement. I brugsanvisningen står der sikkert at det skal være magerbeton, jeg vil nok anbefale et blandings forhold på 1:5 dvs. 1 del cement og 5 del støbemix. Men det er en smags sag.

Men inden du går i gang med siderne, skal du lige have styr på om det skal være en betonbund eller en bund med bates.

Nå ja det er altid en god idé og isolere med 20mm flamingoplader i siderne, husk at hvis brugsanvisningen ikke tager højde for dette skal man lige øge afstanden imellem støttemurerene med 40mm.

Jeg ved ikke lige hvad det er du mener med det sand i enderne?



Ejegod



66 Posts
Posted - 05 jun 2008 : 21:32:23

Hej hpm
Jeg er igang med samme øvelse. Det er godt nok en rund pool, men jeg har erfaring med at støbe op i cement og grus. På min tidligere pool, havde jeg mere grus end cement, havde kun støbt med cement i få lag,. Dette gjorde desværre, at man kunne træde gruset sammen, hvilket øgede presset på poolen. Som sagt, er jeg ved at støbe nu, og her støber jeg det hele op i cement og grus, mangler lige de sidste 30 cm og resultater ser rigtigt godt ud. Intet kan trædes sammen og det hele virker meget stabilt.
Cementen er den almindelige tør-cemt, som er købt i et byggemarked og efter råd fra Bjarne, gør jeg det vådt. Støber er tyndt lag, herefter en smule vand og endnu et lag cement/grus, vand igen osv. Støber 30-40 cm pr. gang, lader det stå i et par dage og forfra igen.
Mvh
Ejegod


bjarne



528 Posts
Posted - 12 jun 2008 : 13:33:15

helt rigtigt
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.161 sekunder