Hvad er det, der er åh så vidunderligt ved 50w kontra 300w? Miljø'et ? Din el-regning?
Du er ved at installere en luxusløsning som erstatning for dit badebassin, og som du allerede har fundet ud af, så koster det!
Du vil også finde ud af, at det bestemt ikke er gratis, at drive den. Det er ikke noget der flår din økonomi i stumper og stykker, men det ER en udgift. No surprize, I presume!
Dels er der udgiften til kemikalier. Dem skal man nok få styr på. Så er der udgiften til strøm til pumpen. Den bruger 700-1000w i de minimum 3-4 timer den kører dagligt for at holde poolen ren. Mere, hvis der bades kraftigt eller når solen er meget på, for så skal dit solvarmeanlæg af med varmen, og så skal pumpen køre.
Sammenligner du disse driftsudgifter med de EKSTRA 500w, som 2 x 300W vil koste, sammenlignet med 2 x 50W, så er min påstand, at det er en forsvindende lille ekstraudgift.
Du skal også huske, at dine lamper ikke kører 4 timer dagligt. Og hvis de gør, så er det måske unødvendigt/miljøsvineri om noget.
Jeg tænder mine 2 x 300w vel ca. en gang om ugen i sæsonen, og sjældent mere end en time eller to ad gangen.
Og jeg har endda en lukket have med en overdækket terrasse lige ved poolen. Som jeg ser dine billeder, står din pool (endnu) på et ret åbent stykke, og du vil derfor næppe have flere aftener end jeg, hvor du kan sidde ved poolen og nyde lyset i den.
Du vil måske indvende, at med kun 2 x 50w, så kan du have dem tændt hver aften, og så nyde synet af dem fra dine vinduer.
Fortæl mig ikke, at du står flere timer ved dit vindue hver aften, og glor på din pool med lys i. Og hvis du gør, ja SÅ synes jeg faktisk der er tale om unødigt frås! Hvor ville du ellers lade 100w brænde i timevisa just for show?
Summasumarum... Jeg synes ikke rigtig jeg kan se det store argument i dine 50w lamper, LED eller ej. Vil du have lys, så sæt ordenligt lys. Udgiften til at have dem kørende drukner (om man så må sige) i de øvrige udgifter. Og nøjes så med at tænde dem, når der er belæg for det. Altså når vejret er SÅ godt, at man kan sidde ved poolen mens det er mørkt.
I øvrigt kan man sagtens svømme i mørke, hvis man synes man skal spare. Desuden tiltrækker lyset visse insekter, så nogen aftener vil man ved badning i lys opleve en sand invasion af flyvende småkravl.
Jeg håber du kunne bruge mit input. Vel skal man spare hvor man kan, men der skal være ræson i tingene