Det er da en god stemning herinde
Jeg har godt nok lige lavet en stil, men den er åbenbart gået tabt???
Bjarne og Yxos tak for jeres input. Jeg skal prøve at uddybe så godt jeg kan, men bær over med mig hvis jeg ikke lige får det hele med.
Jeg har en kommende udendørs pool l. 7m x b.3,5m x h. 1,5 m 36m3 vand. alt er støbt, og rørføring lavet. Ellers mangler alt andet.
4 indløbsdysser placeret tættest på teknikrummet 2 i bunden, 30 cm over bund og 50 cm fra siderne. topdysser 30 cm under vandspejl. samlet ved pool enden og ført i et rør til teknikken.
I modsatte ende en bred skimmer og et bundsug 1 meter fra endevæggen. Begge ført med hver sin slange til teknikken. For at kunne justere sugende. (støvsuger slangen sættes til ved skimmerne)
Teknikrummet placeres i min klæder, 9,5 meter fra nærmeste hjørne. dyserne nærmest. dvs. 18,5 meter vandret længde til skimmer og bundsug.
pumpen er en Speck-Badu 0,75 hk, sandfilter er proaqua 500. ja ø500 og 75 kg sand.
Lys. Hm ja det var nok min spare iver der gjorde jeg valgt 50w i stedet for 300w. Men jeg regner med at der kommer LED i når udbuddet er acceptabelt.
Nå nu til sagen...
Jeg har lagt gulvslanger i fordi en kammerat fortalte at han havde haft en svigerfar med den løsning. Det var jo nemt at rulle slangerne ud på rionettet inden støbning af bund
om det bruges eller ikke bruges.
slangerne skal løbe gennem en varmeveksler og til et lukket glykol. min ringe kendskab til solenergi siger mig, at temperaturen lynhurtig er høj på anlægget og at produktionen af varme til veksleren vil være ret konstant Mange dage om året. (så derfor ser jeg ikke betonbunden som det store problem "joker")
Mit hus har ikke den helt optimale løsning for solpaneler på taget. taget vender syd-øst, mest øst. der er sol fra den står op til kl. 15. Der er 80 m2 tagflade. 45´hældning. 8 til 10 meter lodret stigning til toppen af fangeren.
ja jeg har læst dine artikler Bjarne. Og Yxos, der findes heller ikke noget om gulvvarme i pool på nettet
Jeg er mest stemt for at forsøge gulvvarme løsningen, men vil ærge mig helt vildt hvis jeg smider 20K efter det og det ikke virker..
Jeg har jo altid muligheden for at lave gennemstrømningsløsningen.
Hvilket jo som i skriver er den almindelige (og muligvis også den fornuftigste) løsning.
håber det var uddybning nok
med venlig hilsen Dennis