Hej
For lige og være sikker er vinkelstykket limet op i skimmeren?
Ofte er samlingen imellem rør og skimmer med 1 1/2" gevind eller 2", hvis det er det i dit tilfælde er det let. For så saver man det fra hinanden (husk ikke og save i skimmeren), her efter skruer man vinklen ud af skimmeren og sætter en ny vinkel i og samler rørene med de rette fittings.
Hvis det ikke er tilfældet så er det som Ole siger, at det bliver lidt mere teknisk. Der er 2 løsninger hvor jeg har set den ene i praksis hos en bekendt, her saver kan røret over som går ind i vinkelen. Med en dremmel slibemaskine og diverse lirkeværktøj kan man så tage rørstumpen ud, og tilsidst pudse vinkelfittingen af og her efter lime et nyt rør i. Her er det vigtigt at man bruger den helt rigtige lim og er rigtig omhyggelig når man smøre limen på fladerne (vender tilbage til limen senere).
Den anden løsning som er lidt mere tilfælding, er der hvor man limer et stykke rørover vinklen, løsningen er let hvis man kan finde t rør som passer over vinklen. Grunden til at jeg siger det er at der er meget forskel på PVC fittings ydre mål, så du skal være helt sikker på diameteren på vinklen og være sikker på at den er helt rund. Nogle PVC vinkler er nemlig ikke helt runde i udvendig rørdimension
tror det er noget med støbe processen på fabrikken.
Tilbage til limen, jeg vil personligt ikke anbefale og bruge liner reperations lim, da den har andre egenskaber end den lim som man brude lime PVC rør sammen med. Den lim jeg helt klart vil anbefale er Tangit (håber at det er ok og nævne limen) og med tilhørende rensevæske, limen har nemlig den egenskab at den fylder spalter og ridser i fittings, det er set at andre lim typer ikke gør dette.
Når man limer PVC er det drøn vigtigt at overfladerne er 100% rene, det kan godt være at man kan få tingene til og hænge sammen men hvis de ikke er gjort ordentligt rene så bliver samlingerne ofte utættet efter nogle få år.
Når jeg limer grov renser jeg rør og fittings med lidt sandpapir hvis de er rigtig beskidte eller har ridser, her efter renser jeg rørene med Tangit rensevæske. Faktisk anbefaler prodcenten at man ikke genbruger rensekluden fra samling til samling, men det er igen en vurderings sag vil jeg mene da der er forskel på 20mm og 90mm rør
Her efter smører jeg lim på begge flader som skal limes sammen, her sørger jeg for at evt. ridser bliver fyldt helt ud. Her efter presser jeg emnerne sammen og tørre overskydende lim af (man kan evt. bruge den klud som man brugte til og rense med
, så får man lidt mere ud af kluden inden den smides væk)
Husk og fjerne grater og andre PVC spåner inden limning
Skal det være helt rigtigt
så skal man faktisk file enden af rør så kanten får en vinkel på 15 grader, så får man den bedste samling.