Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Utæt samling til skimmesug.

Utæt samling til skimmesug. 04 Apr 2010 09:10 #840

  • mulle
  • mulle's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 13
Hej har en utæt tilslutning i bunden af min skimmer hvor 50 mm slangen er limet sammen med en 90 gradersbøjning :( .

Hvordan skiler jeg den samling af, jeg vil helst ungå at skulle afmonter min skimmer. Eller kan man lappe samlingen med noget eks lim, den er ikke meget utæt maks 0.2 liter i døgnet el mindre.
allan
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Utæt samling til skimmesug. 04 Apr 2010 09:27 #841

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Problemet kan sikkert løses uden at skulle afmontere skimmeren, men kan du ikke sende et billede af det?

Så skal vi nok finde en løsning, og hvis du ikke har erfaing med limning af pvc rør finder vi også en løsning på det :-)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Utæt samling til skimmesug. 04 Apr 2010 09:39 #843

  • Bsr
  • Bsr's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 35
SUPER SUPER fedt med dette forum... der er altid hjælpe at finde :laugh: :laugh: :laugh:

Bo Steen
Hadsten
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Utæt samling til skimmesug. 04 Apr 2010 10:06 #845

  • mulle
  • mulle's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 13
100_3162-20100404.JPG
Tak her kommer et billed jeg er villig til at prøve alt da den også suger lidt luft ind der.

det er ved den hvide lim ved slangen der er utæt.

mvh Allan

Kan ikke få den til at vedhæfte mit billed :(
allan
Sidste redigering: 04 Apr 2010 10:26 af mulle. Begrundelse: billed på
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Utæt samling til skimmesug. 04 Apr 2010 10:25 #847

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Billeder må max være 800x800 og 300 kb. Check, at det er det, inden du prøver at uploade...

Hvis du kan lokalisere hullet, og det lyder som om det ikke er ret stort, kan du nok klare det ved at påføre noget lim der hvor hullet er.
men du kommer nok til at tappe vand af til under skimmerhøjde, så det kan blive tørt mens du limer.

Limen skal være det, der er beregnet til at lime rør med. Du kan købe det hos enhver poolforhandler (Ikke model-fly-lim, vel)
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Utæt samling til skimmesug. 04 Apr 2010 10:31 #848

  • mulle
  • mulle's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 13
Tak det vil jeg prøve. Har også tænkt på at bruge det lim man kan lappe med under vand( alm lapper til huller i dugen). jeg vender tilbage om det virker.
mvh Allan
allan
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Utæt samling til skimmesug. 04 Apr 2010 10:36 #849

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Nå, så kom billedet :)
Jeg antager at limen er den rette, og jeg kan se at du har tappet vand af ;)

Jeg ville nok rense limen af og montere endnu et samlestykke UDEN på det "inderste" rør, helt inde ved det ydre. Dette for ikke kun at forsæge at lade lim lappe hullet, men at lægge endnu et lag pvc uden på. Du kommer jo nok til at skære samlestykket over i to halve for at kunne montere det ovenpå, og iøvrigt afkorte det, å det passer. DEt bliver noget pillearbejde, men det er vigtigt, at samlestykket passer så plant på røret som muligt, så der kun er plads til en tyndt lag lim. Limen skal holde røret, og ikke vandtrykket, og det er rører/samlestykket der skal sørge for, at det er tæt, ikke limen.
Eller rettere røret OG limen tilsammen skal holde det.
Øv, svært at forklare, men jeg håber du forstår meningen :)

Når du har fået de to halvdele til at passe perfekt, og har påført lim, ville jeg tage et eller to spændebånd rundt om hele møllen for at holde det stramt sammen, indtil limen er tør.

Jeg har med succes gennemført en lignende operation på et rør hvor der havde været et hul til min klorinator, som ikke længere skulle bruges. Det holdt fint tæt.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Utæt samling til skimmesug. 04 Apr 2010 11:24 #850

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hej

For lige og være sikker er vinkelstykket limet op i skimmeren?

Ofte er samlingen imellem rør og skimmer med 1 1/2" gevind eller 2", hvis det er det i dit tilfælde er det let. For så saver man det fra hinanden (husk ikke og save i skimmeren), her efter skruer man vinklen ud af skimmeren og sætter en ny vinkel i og samler rørene med de rette fittings.

Hvis det ikke er tilfældet så er det som Ole siger, at det bliver lidt mere teknisk. Der er 2 løsninger hvor jeg har set den ene i praksis hos en bekendt, her saver kan røret over som går ind i vinkelen. Med en dremmel slibemaskine og diverse lirkeværktøj kan man så tage rørstumpen ud, og tilsidst pudse vinkelfittingen af og her efter lime et nyt rør i. Her er det vigtigt at man bruger den helt rigtige lim og er rigtig omhyggelig når man smøre limen på fladerne (vender tilbage til limen senere).

Den anden løsning som er lidt mere tilfælding, er der hvor man limer et stykke rørover vinklen, løsningen er let hvis man kan finde t rør som passer over vinklen. Grunden til at jeg siger det er at der er meget forskel på PVC fittings ydre mål, så du skal være helt sikker på diameteren på vinklen og være sikker på at den er helt rund. Nogle PVC vinkler er nemlig ikke helt runde i udvendig rørdimension :( tror det er noget med støbe processen på fabrikken.

Tilbage til limen, jeg vil personligt ikke anbefale og bruge liner reperations lim, da den har andre egenskaber end den lim som man brude lime PVC rør sammen med. Den lim jeg helt klart vil anbefale er Tangit (håber at det er ok og nævne limen) og med tilhørende rensevæske, limen har nemlig den egenskab at den fylder spalter og ridser i fittings, det er set at andre lim typer ikke gør dette.

Når man limer PVC er det drøn vigtigt at overfladerne er 100% rene, det kan godt være at man kan få tingene til og hænge sammen men hvis de ikke er gjort ordentligt rene så bliver samlingerne ofte utættet efter nogle få år.

Når jeg limer grov renser jeg rør og fittings med lidt sandpapir hvis de er rigtig beskidte eller har ridser, her efter renser jeg rørene med Tangit rensevæske. Faktisk anbefaler prodcenten at man ikke genbruger rensekluden fra samling til samling, men det er igen en vurderings sag vil jeg mene da der er forskel på 20mm og 90mm rør :)

Her efter smører jeg lim på begge flader som skal limes sammen, her sørger jeg for at evt. ridser bliver fyldt helt ud. Her efter presser jeg emnerne sammen og tørre overskydende lim af (man kan evt. bruge den klud som man brugte til og rense med :) , så får man lidt mere ud af kluden inden den smides væk)

Husk og fjerne grater og andre PVC spåner inden limning :)

Skal det være helt rigtigt :) så skal man faktisk file enden af rør så kanten får en vinkel på 15 grader, så får man den bedste samling.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Utæt samling til skimmesug. 04 Apr 2010 13:03 #851

  • mulle
  • mulle's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 13
Tak for jeres svar...... der er jo desvære ikke nogen nem løsning på mit problem :( kan jeg se.. Men har da fundet et lille hul på str med et knappenålshoved så jeg vil prøve at afrense det gamle lim om så påføre noget nyt plastlim til rør, og lade det tørre op for så at trække noget butyl klæbemastik rundt om limningen.

jeg skriver om der er nogen af de forskelige løsninger der dur for mig :)
Ellers må jeg mont et nyt rør.

vandet er tappet af. ;)

så venter vi bare på tørvejr :cheer:

Mvh Allan
allan
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Utæt samling til skimmesug. 05 Apr 2010 11:31 #854

  • mulle
  • mulle's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 13
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :) Tak tak for alle de gode råd...Nu er min pool tæt igen..... har bare fjernet det gamle lim og så smurt 4 gange nyt lim i samlingen, og pakket det ind i butyl vulk dug med mastik.( det er noget pakning der kan trækkes ud så klæber det selv sammen lidt ligesom en vulkanicering). det virker ingen luft i pumpe elle vandspild mere. :) :)
allan
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Utæt samling til skimmesug. 05 Apr 2010 14:59 #857

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
det er jo lidt sent, men en mulighed er at varme samlingen op med en varmeblæser. det gør, at man kan vride limlingen fra hinnanden med lidt vold og derefter genlime. Har brugt trikset selv et utal af gange, så det kan virke, men nogen garanti er der jo ikke
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv:Utæt samling til skimmesug. 05 Apr 2010 21:19 #867

  • mulle
  • mulle's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 13
Tak bjarne. jeg har også brugt en varme pistol til at fjerne det gamle lim uden på slangen.. det gik super nemt så det råd virker. mvh Allan
allan
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.195 sekunder