Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: klinker eller liner?

klinker eller liner? 04 maj 2011 07:09 #2206

  • langtved
  • langtved's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 5
hej bjarne jeg vil lige høre hvad du mener er det bedste at vælge.
jeg har en betonpool som der har været en liner i og nu er det tiden at renover den så jeg overvejer at ligge klinker i istedet for men har efterfølgene læst at der skal skiftes fuger hvert 10 år er dette riigtigt?
og næste spørgsmål er så om man skal epoxy behandle poolen eller er der andet du kan anbefalde til vådrumssikring.
og hvad med lampe dyser osv skal det skiftes hvis man går fra liner til klinker?

jeg håber du kan svarre da jeg er meget i tvivl om hvad jeg skal vælge

mvh rené
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: klinker eller liner? 04 maj 2011 08:00 #2209

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Jeg ville vælge en liner igen, nok mest fordi at det er kostbart og skifte om til klinker :( desuden egner klinker sig ikke til det danske vejr pga. frosten, fugten ville trække ind i fugerne og ind bag klinkerne og vil derfor kunne frostsprænge klinkerne.

Der er dog sket meget på mure siden, der er kommet specielle epoxyfugemasser som holder mere tæt og sikre bedre for vand gennem trængning.

Vil ikke til og kloge mere på fliser, Bjarne ved alt om dette emne så søde smukke Bjarne please fill in :)

Desuden vil jeg ikke anbefale at man selv sætter klinker op i en pool, med mindre man er murer og kender til dobbelt butter betoden osv.... for den skal have hele armen hvis det skal kunne holde :) mange tror at de kan skyde en genvej ved og vælge klinker istedet for liner, men det kan ende med mange års ærgelse.

Mht. lys, dyser osv... er det ikke noget problem og gå fra liner til klinker, det var værre hvis det var omvendt :(
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: klinker eller liner? 04 maj 2011 09:51 #2214

  • langtved
  • langtved's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 5
hej mads tak for svarret jeg skal ikke lave noget at det med klinker eller liner selv men da jeg har fået et tilbud fra en murer hvor prisen er stort set den samme er jeg itvivl om hvad jeg skal vælge og tænker at hvis man giver den en god epoxy behandling på sider og bund inden muren laver hans arbejde er jeg i tvivl om hvad der er bedst at vælge og min pool er halvt ude da det ligger i et stort drivhus så det er kun ved store frostgrader jeg har is på vandet modsat vil jeg tro at liner kan give problemer osse da jeg tit har en vandtempratur på over 30 grader ( her tænker jeg på folder i liner ) det var problemet med den gamle dug men det var osse kun en 0,8 dug

så alt hjælp med det rigtige valg er velkommen

mvh rené
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: klinker eller liner? 04 maj 2011 13:30 #2215

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Min petonpool har 1,5mm liner, og har aldrig haft folder. Min varmerekord er 39 grader :)
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: klinker eller liner? 04 maj 2011 14:52 #2216

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Ja en 1.5mm liner kan holde til meget men hvis din pool er over 28 grader i længere perioder 4 uger eller der over bør du evt. lige checke med din folie montør, det kan være at garantien smutter på folien :(

Jeg har haft vores pool på 32 grader i en uges tid og efterfølgende 30 grader, her skete der heller ikke noget med min 1mm liner.

Men rigtigt som yxos siger ikke noget problem med høj temperatur, jeg kender en montør som har prøvet og se hvor meget en 1.5mm folie kan holde til.

Ved temperatur test og benchmark test af hans gykol solfanger var den oppe på 38-40 grader over en længere periode, mht. styrke kunne en luftpude lavet af liner løfte en bil :woohoo: så den er stærk meget stærk.

Det eneste man skal være rigtig opmærksom på er at holde den rigtige vandkvalitet, dvs. korrekt pH og klor hvis ikke så er chancen for folder rigtig stor. Du burde måske overveje en Aut. pH og klor dosserings anlæg når din pool er så varm, en så varm pool skal holdes meget øje med da bakterier og kemi værdier kan eksplodere på få timer :(

Men omvendt er det jo også en lækker luksus fornøjelse og have poolen så varm.
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: klinker eller liner? 04 maj 2011 17:36 #2219

  • langtved
  • langtved's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Forumbruger
  • Indlæg: 5
jeg kan forstå at liner er det fortrukket
men hvad er problemet med klinker der findes jo så mange matrialer som kan holde tæt her tænker jeg fks på en epoxy
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.175 sekunder