Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Fra gammel (læs: Antik) beton til liner

Fra gammel (læs: Antik) beton til liner 05 jul 2012 02:08 #3398

  • Mikkel
  • Mikkel's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 2
Hej alle

Overtog for et par år siden et hus med beton-pool fra '70 og, nåja, det kunne da ses at den var så gammel. MEN: Det lader til at den tidligere ejer (som kun havde huset i 10 måneder) på et eller andet tidspunkt har renset kantsten, poolkant og de gamle, flotte kakler på terrassen med en alt for kraftig saltsyre-opløsning eller noget lignende - da mit første forår i huset kom og sneen smeltede, var der sprængt beton, kakkel og mursten over det hele :(

Så....hele terrassen+pool skal laves om (og det er IKKE noget man bliver populær på, når man har lovet Hende Der Skal Adlydes at en ny pumpe+relæ+sandfilter+lidt "dimser" var det sidste indkøb i den afdeling - på ære).

mål: 760x385x165 med "bløde" kanter - det skal jo ikke være nemt.

Min tanke som pool-novice er at jeg lige så godt kan gå over til liner og tage hele skraldet på en gang (ny skimmer, nye dyser, lys, trappe og en helt ny terrasse i komposit så slutresultatet bliver ala det her:



Så langt så godt....men der hvor tvivlen melder sig er hvor den professionelle skal stoppe og hvor jeg tager over. Har haft et par stykker ude, som mener at de skal gøre ALT (og også lige give bilen voks, nu de er her) og prisen er dermed også blevet en del højere end jeg lige havde regnet med, da jeg kiggede på materialer.
Jeg havde egentlig forestillet mig at jeg selv kunne grave den gamle skimmer op, grave dyserne fri at beton, installere LED lamper,støbe efter, fixe fiber-måtte etc. og så hjælpe til når Mr. Liner kom og gjorde sin ting, men det er måske bare mig der er lidt naiv?
Rent udgifts-mæssigt kan jeg købe 3 liners som jeg selv sætter op (og kvajer mig med - jeg kender mine begrænsninger) og stadig være i plus, hvis jeg sammenligner med de tilbud jeg har fået :s

Er der nogen der har gode erfaringer med at finde en håndværker, hvor man kan deles lidt om opgaverne?
Og måske endnu mere vigtigt: Kan en standard 800x400x150 liner mon bruges på 760x385x165 eller går det helt galt?

NB: Jeg bor i Skåne, så rent undtagelsesvist tror jeg at det er helt OK at svare at de håndværkere jeg har haft kontakt med er nogle idioter ;)
Chaos, panic & disorder -...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Sv: Fra gammel (læs: Antik) beton til liner 06 jul 2012 21:20 #3404

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Efter billedet så er det ret gode drømme du har. Om hende som må adlydes ( du skal ikke have det bedre end os andre ) så også ligte synes det, er så en anden sag.
Hvorom alting er.
Hvis dine hænder sidder godt på resten af kroppen og svarer til dine drømme, så kan du "sagtens" finde prudsægtningof poolmænd som vil dele arbejdet med dig

så det du skal stræbe efter ( under forudsætning af det med hænderne) er
1. Grav ned bag poolen hvor skimmer, dyser og undervandslys sidder
2. fjern selv den gamle skimmer og lav et hul der svarer til den størrelse som den nye har ( der er forskellige størrelser)
3. hug og hak indkøbsdyserne samt undervandslys ud
4. sandblæs din pool eller slib den på anden måde net så du får fjernet alt indtil betonen
5. gør det samme med overkanten af poolen

6. køb en ny skimmer - 2 indløbsdyser samt de 2 indstøbningsrør samt det antal undervandslys der skal bruges
7. støb dem ind hvor de gamle har siddet

8. og så skal du tænke dig om, for:
når du har fået sandblæst eller slebet skal du enten have pudset dine vægge og bund op således at de minimum er som en pæn pudset husmur - alt efter hvordan væggene ser ud når de er sandblæst er det et lille eller et stort arbejde
POINTEN er, at alle de dele de støber ind skal sidde LIG MED FÆRDIGPUDSET MUR . så der skal man tænke sig om FØR man støber dem fast

Så langt kan du sikkert selv klare det - og det firma - hvis de er prof - som du køber delene af, vil hjælpe dig med råd og dåd som en del af handlen

9. Når alt dette så er gjort skal du have lagt liner i og det skal være en 1.5 mm sandwichliner ( 2 lag pvc med en glasfiberforstærkning i midten - OG DET SKAL DU HAVE PROF TIL AT GØRE

10. derefter skal du have trukket rørfra pool og til teknik samt have installeret pumpe, filter og hvad andet du nu kunne tænke dig. Der hvor du køber tingene vil de - som en del af handlen - give dig vejledning i hvad du skal gøre - og så kan du selv gøre det

så "keine hexeri nur behændigheit" - det handler slet og ret om at finde det rigtige fima som vil og kan deltage i sådan et gør det selv arbejde

Jeg kender ingen i Skåne _ selvom jeg selv har hus der -, men hvis du ikke bor for langt oppe i skåne, kan du få danskere derop uden det kæmpestore tillæg

Hvis du ikke finder nogen, så sig til og så vil jeg maile dig direkte

Har du tjekket de forskellige LINK fra andre selvbyggere - ellers gør det
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.221 sekunder