Hej Klaus
Jo det er glasfiberen der gør selve poolen tæt, her er lidt om hvad jeg ved om klinker i pools og glasfiber:
1.
Alt og jeg mener alt glasfiberen skal væk , ellers risikere du at klinkerne falder af senere
2. Et klinke bassin er ikke nødvendigvis vandtæt, selve klinken skal have en overflade som ikke er vandsugende, desuden skal klinke fugen også være bestandig i aggressiv vand. Ellers vil poolvandet stille og roligt spise/ætse klinker og fuger væk.
Til at løse ovenstående skal du bruge godkendte klinker til bassin brug, mange tror at de kan bruge billige klinker fra det lokale byggemarked, men det er ikke altid de er egnet. Desuden er det ikke alle fliseklæb producenter der vil give garanti for at klinkerne bliver siddende, så du skal rundt og forehøre dig.
Vi skal nok have mester selv på banen (Bjarne), men mit bud på et klinke bassin er følgende:
1. Bentonvægge og bund skal være 100% rene
2. Her efter primes de med en binder, som lukker alle små porre og huller.
3. 2 Komponent vådrumsmembran på føres
4. Klinker på sættes med godkendt fliseklæb, metoden "double buttering" anvendes, dvs. der føres klæb på både klinke og væg/bund.
5. Der fuges med en epoxy fugemasse som er vandtæt, på den måde sikres at et minimum af fugt kommer indbag klinkerne.
6. Alle hjørner og overgange imellem bund og sider fuges med en elastiskfugemasse som også er godkendt til aggressiv vand.
Men man bør rådføre sig med et special firma vedr. klinke bassiner, det er f...... dyrt og lave og hvis bare et trin i processen ikke er rigtig er det hele spildt. Har set nogle virkelig trælse sager på et US poolforum hvor hele vægge med klinker falder ned ØV BØV......
Bjarne eller andre ekserter jeg venter i spænding, for jeg vil gerne selv vide mere om emnet