Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Renovering af betonpool med glasfiber

Renovering af betonpool med glasfiber 06 maj 2013 22:37 #3752

  • Klaus57
  • Klaus57's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Ny i forum
  • Indlæg: 1
Hej jeg skal renovere min betonpool fra 1972 på siderne er der glasfiber som er malet, dette skaller af og gør vandet uklar, jeg har besluttet at komme klinker af mærket buchtal i poolen, dette skulle være specielle klinker til pools. Jeg har fået at vide at jeg skal slibe helt ind til betonen inden jeg kommer klinker i, men gør det ikke poolen utæt, er det ikke glasfiberen som gør poolen tæt? Nb det er en indendørspool på 60000 liter vand hvis det har noget at sige
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Renovering af betonpool med glasfiber 12 maj 2013 12:15 #3764

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hej Klaus

Jo det er glasfiberen der gør selve poolen tæt, her er lidt om hvad jeg ved om klinker i pools og glasfiber:

1. Alt og jeg mener alt glasfiberen skal væk , ellers risikere du at klinkerne falder af senere :(
2. Et klinke bassin er ikke nødvendigvis vandtæt, selve klinken skal have en overflade som ikke er vandsugende, desuden skal klinke fugen også være bestandig i aggressiv vand. Ellers vil poolvandet stille og roligt spise/ætse klinker og fuger væk.

Til at løse ovenstående skal du bruge godkendte klinker til bassin brug, mange tror at de kan bruge billige klinker fra det lokale byggemarked, men det er ikke altid de er egnet. Desuden er det ikke alle fliseklæb producenter der vil give garanti for at klinkerne bliver siddende, så du skal rundt og forehøre dig.

Vi skal nok have mester selv på banen (Bjarne), men mit bud på et klinke bassin er følgende:

1. Bentonvægge og bund skal være 100% rene
2. Her efter primes de med en binder, som lukker alle små porre og huller.
3. 2 Komponent vådrumsmembran på føres
4. Klinker på sættes med godkendt fliseklæb, metoden "double buttering" anvendes, dvs. der føres klæb på både klinke og væg/bund.
5. Der fuges med en epoxy fugemasse som er vandtæt, på den måde sikres at et minimum af fugt kommer indbag klinkerne.
6. Alle hjørner og overgange imellem bund og sider fuges med en elastiskfugemasse som også er godkendt til aggressiv vand.

Men man bør rådføre sig med et special firma vedr. klinke bassiner, det er f...... dyrt og lave og hvis bare et trin i processen ikke er rigtig er det hele spildt. Har set nogle virkelig trælse sager på et US poolforum hvor hele vægge med klinker falder ned ØV BØV......

Bjarne eller andre ekserter jeg venter i spænding, for jeg vil gerne selv vide mere om emnet :)
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Renovering af betonpool med glasfiber 12 maj 2013 15:32 #3765

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Du har jo sagt det meste så jeg vil bare supplere lidt op :)
  1. et betonbassin der er belagt med glasfiber er IKKE vandtæt i sig selv - så havde glasfiberen ikke været nødvendig
  2. den nuværende glasfiber skal som Mads skriver HELT væk
  3. derefter skal du ringe til firmaet SIKA der er experter på diverse materialer indenfor fuger membraner etc etc etc. Hos dem skal du få noget som du evt. skal prime væggen med først ( før vådrumsmembran )- og derefter skal du lægge 1-2 lag vådrumsmembraner i poolen. Det er membranen der nu gør poolen vandtæt ) Selvom der er flere / mange ? der gør deres pool tæt med en vådrums membran er jeg personlig ulden overfor metoden. Der skal bare være en lillebitte revne eller andet i membranen - eller komme det hen af vejen - så er poolen utæt og man finder aldrig revnen/utætheden. Det kan godt være jeg er en bangerøv / uerfaren med vådrumsbraner, men p.t med min nuværende viden, ville jeg aldrig turde stille en garanti for tæthed med en membran
  4. Flisen gør som Mads siger ikke poolen tæt, men det er vigtigt at du vælger en flise der ikke optager mere end x antal vægtprocent vand ( kan ikke huske procenten, men jeg mener der står i en eller anden artikel om fliser her i forummet - prøv at søg - eller kan Evers oplyse dig om det. Hvis flisen kan det, vil glasuren skalle af hvis du engang tømmer din pool for vand og lader flisen tørre ud
  5. m.h.t fugen vil jeg også foreslå dig at snakke med Sika om det. de er experter i hvad der er rigtigt til dette brug
Husk nu at tage billeder og delagtiggøre os andre uvidende væsner om dine erfaringer B)
B
Sidste redigering: 15 maj 2013 15:52 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.174 sekunder