Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Renovering og rengøring af kantfliser

Renovering og rengøring af kantfliser 23 Nov 2013 23:22 #4187

  • Lasse
  • Lasse's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 25
Hej alle

Sæsonen er slut, men næste sæsons projekter skal jo forberedes.

Jeg har vedhæftet et billede af vores pool, så i ved hvad jeg taler om. Se bort fra det grønne vand på billedet, det er der kommet styr på.

I starten af næste sæson planlægger jeg at renovere kanten på poolen. Næsten alle fuger er gået/revnet og kantfliserne er hårdt ramte af alger og skidt. Derudover er enkelte (5-6) af fliserne løse og hæfter ikke længere til underliget.

Planen er at få alle fuger fixet, alle fliser renset og sat fast.

- hvordan klares udfræsningen af fuger lettest?
- Og er støv og rester til at rense ud af poolvandet efterfølgende?
- hvordan rengøres fliserne lettest/bedst. Her tænker jeg at det ikke er så godt at få for mange kemikalier i nærheden af poolvandet. Højtryksrenser?
- med hvad og hvordan imprægneres fliserne bedst efter rens. Igen skal der jo ikke for meget uønsket kemi i vandet.
- fuger man normalt med en gummifuge imellem liner og flise? Dette er ikke gjort, men tænker man skal forhindre vand i at komme ind under flisen.
- har i andre tips og tricks?

På forhånd tak...
Bilag:
Lasse
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Renovering og rengøring af kantfliser 24 Nov 2013 23:43 #4190

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
jeg giver lige de andre kloge hoveder der har rodet med deres fliser en chance for at komme på banen - ellers skal jeg nok selv komme tilbage hurtigt
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Renovering og rengøring af kantfliser 25 Nov 2013 19:53 #4191

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Hej ja sådan noget mure arbejde det er lige mig ;)

1. Udfræsning af fuger, jeg vil mene at det er lettest med en lille vinkelsliber med diamantklinge på, man skal selvfølgelig være forsigtig med ikke at komme til at skære i selve flisen. Men alt efter hvor meget de er revnet kan et enkelt snit i midten være nok, så kan resten lirkes fri med en elektrrikkermejsel.

2. Afhensyn til skidt i vandet går støvet ikke så meget, sørg for at have filtret kørende under hele opskæringen imellem fliserne. Så vil støvet blive opfanget i filtret, efter endt arbejde spules toppen af lineren med haveslangen og til sidst returskylles filteret grundigt.

Skulle der komme små fuge og sten flige i vandet, skal de samles meget MEGET forsigtigt op de er meget skarpe og kan lave skade på lineren hvis man knokler rundt med støvsugeren, bassinkost og bundnet. Jeg kan anbefale at lave en form for afdækning ned imod vandet (lægger et billede op af en evt. afdækning.)

3. Der er delte meninger om det med rengøring af fliser, en hver mure vil IKKE anbefale at bruge højtryksrenser da den yderste kappe på filen ødelægges og flisens levetid forringes. Når det er sagt så ved jeg at mange har renset fliserne med højtryksrenser uden større problemer.

Selv vil jeg anbefale dette produkt: www.miracel.dk jeg har ingen aktier eller ligende i firmaet, men ved på eget hus hvad det kan gøre. Jeg har ikke prøvet det på kantfliser da jeg har sorte fliser :)

4. Jeg ved at producenten af kantfliser sælger fliseimprægnering, det er jeg ret sikker på at Bjarne vil sælge til dig. Producenten sælger nemlig ikke til private desværre.

5. Ja man fuger med en gummifuge, igen hvis du ikke ønsker unødvendig kemi osv. kan jeg anbefale følge gummifuge Aka meric 1020, den fåes i farverne hvid, grå og sort. Den er uden opløsningsmidler, MEGET stærk og MEGET MEGET let at arbejde med. Desuden klæber den fint under vand ;) Hvis du bor tæt på Aalborg kan du få en prøve af mig, igen er det ikke en fuge som findes på hylden i Silvan, Jem&Fix osv….. hvis du gerne vil have fugen kan jeg sikkert finde ud af noget med Bjarne.

Det kan også være at Bjarne kender en god fugemasse.


6. Mit sidste trick mht. til nye cement fuger er at man skal dække de cementfuger ned med plastik i minimum en uge helst 2 uger, man skal sørge for at fugten ikke slipper ud inden under plastikken. Det gør at fugen bliver meget stærkere og revner ikke så let.

NB. dæk først ned med plastik dagen efter eller kommer der mærker i fugerne af plastikken.

Jeg ved ikke om der er noget jeg har glemt, jo husk at checke pH efter end arbejde støvet kan være basisk dvs. kan påvirke pH værdien og klor ligeledes.

Skulle der ryge cementfuge i bassinet under fugning støvsuges det op med det samme, igen skal filtret returskylles grundigt efter end arbejde eller inden længere pauser (cementfuge masse hærder også i vand, så teknisk set vil du kunne komme til at lave dit filtermedien om til en flise :cheer: )
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Renovering og rengøring af kantfliser 25 Nov 2013 20:19 #4192

  • Mads M
  • Mads M's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Moderator
  • Indlæg: 851
  • Modtagne Tak: 90
Her er et par billeder af 3. ting:

1. Sikring af at der ikke falder noget i vandet er lavet med en sort affaldssæk og et pvc rør som er lukket i enderne, som gør at anordningen flyder.
2. Er fuge tragten ideen er faktisk Ole Geismar's og den er rigtig god.
3. Billederne beviser at konen også vil og kan hjælpe til ;)



DSC01223.png




DSC01225.png
Mvh. Mads
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

Renovering og rengøring af kantfliser 20 Dec 2013 22:36 #4196

  • Lasse
  • Lasse's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 25
Hej Mads

Tusind tak for svar. Det er vist lidt længe siden jeg har været på forum. Plejer at få en mail når nogen svarer...

Nå... Fed ide med flydeanordningen. I hvilken rækkefølge ville du arbejde. Rense og imprægnere først eller fuge først? Hvis der er en flise der er løs, kan man så bruge almindelig fliseklæb?

Endnu engang tak og glædelig jul....
Lasse
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Tid til at oprette siden: 0.167 sekunder