Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: virker den?

virker den? 08 maj 2016 11:04 #6388

  • mich7043
  • mich7043's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 20
jeg købte sidste år en termodug, klippede den til og lagde den oven på vandet

jeg tænkte ikke at det var den helt store raketvidenskab, men efter et år er jeg kommet i tvivl - synes ikke det giver noget.

først var der spørgsmålet hvilken vej den skulle vende - den vender nu med boblerne ned

derefter har jeg flere steder læst at folk spænder den fast, så den ligger over vandet, altså med mellemrum mellem vand og termocover.

den er også efterhånden blevet lidt hvid på oversiden, tænker det er kalk eller klor der har sat sig (kan naturligvis bare skylles væk, hvis det har betydning)

til sidst er der den måske mest oplagte årsag nemlig at det kun er 180micron - virker det overhovedet?
mma
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

virker den? 08 maj 2016 11:10 #6389

  • Bino
  • Bino's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 319
  • Modtagne Tak: 38
Mit lå med boblerne mod vandet. Jeg brugte mere mit for at mindske fordampningen vand/varme og kemi forbrug end som varme tillæg. Det hvide kan skyldes solens uv stråler, mit blev tilsidst helt porøst.
Hellere minipool
end...
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: mich7043

virker den? 08 maj 2016 11:30 #6390

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Ja, den virker!
Men hvis du ikke har opvarmet pool, så er temperaturforskellen mellem luft og vand mindre, end hvis du har opvarmning, og dermed er det sværere at måle en forskel.
Hvis du har opvarming, er et cover et must, dels for at holde på vandet, som allerede skrevet, og for at holde på varmen. Vi kan TYDELIGT mærke forskel, de dage vi har glemt at lægge det på om natten; næste dag er vandet markant koldere, end det ville have været med cover.
Du skal lade coveret være på hele tiden, også om dagen, når du ikke benytter poolen. Det er ikke bare et nat-cover.
Årsagen er simpel: Fordampning kræver varme, og den tages fra poolvandet. Jo mindre fordampning, jo mindre varmetab.
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: mich7043

virker den? 08 maj 2016 11:59 #6391

  • mich7043
  • mich7043's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 20
tak for hurtig svar

jeg har læst stort set alt hvad der står herinde omkring emnet, så mit spørgsmål skulle måske nærmere være: hvorfor virker det ikke, hvad gør jeg galt? vandet er sædvanligvis koldere end luften (5-10 grader)

og måske mere - bør jeg investere i 400micron? som jeg ved de fleste af jer andre herinde bruger, da jeg som sagt har en kraftig mistanke om at det er det billige cover der er problemet
mma
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

virker den? 08 maj 2016 12:06 #6392

  • mich7043
  • mich7043's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 20
hvis det er mig og ikke coveret der er problemet hjælper det jo ikke at købe et nyt ;)
mma
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

virker den? 08 maj 2016 14:26 #6393

  • Bjarne
  • Bjarne's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Poolrådgiveren himself!
  • Indlæg: 1808
  • Modtagne Tak: 153
Micron har mere med kvalitet at gør end med isolering. Ellers det som Ole siger. Hvis dit termotæppe ikke virker kan der kun være en forklaring, og det er at din pool nedkøles hurtigere end der kommer varme - Meget vand ( grundvand ) omkring pool nedkøler - ligger pool i skygge ??? etc etc. Hvis det er som du siger, så må dy nødvendigvis mærke, at din pool er koldere når du IKKE har termodug på
B
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

virker den? 08 maj 2016 15:42 #6395

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Ja, der er også noget der. Lige nu er vi velsignet med fantastisk varmt primo-maj-vejr, men husk at jorden slet ikke er opvarmet endnu, og uanset grundvand eller ej, så skal du først varme vandet op, som så skal varme poolvæggen og den omkringliggende jord op, så der går nogen uger før jorden omkring er varm, og dermed før din pooltemp. kommer rigtigt i vejret.
Jeg åbnede min pool i går. Den var da 12 grader. Nu er den 18. :)
Men jeg har også et lettere overdimensioneret solvarmeanlæg på.
Jeg gætter på, at hvis jeg ikke havde haft poolcover på i nat (og også nu; jeg har ikke tænkt mig at bade i dag!) ville den kun være 14-16 grader.
Se mere om min pool her: geismar.dk/projekt-galleriet/category/3-pool.

Jeg kan se på din profil, at din stålpool ikke er opvarmet. Jeg tror det er der problemet ligger. Du får simpelthen ikke tilført noget varme af betydning, og dermed er coverets isoleringsevne lige så meget/lidt uden betydning.

Så, ingen grund til at udskifte tæppet Find en avisrute, og spar sammen til noget opvarmning. B)
Hvad det skal være, er op til dig og de forhold din pool befinder sig under. Men det er en anden historie, så hvis du vil have hjælp til det, hvad vi gerne giver, så foreslår jeg, at du opretter en ny tråd om netop det.
Ole Kristensen
Sidste redigering: 08 maj 2016 15:47 af Ole.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

virker den? 08 maj 2016 20:34 #6399

  • Leneodense
  • Leneodense's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Expert Forumbruger
  • Indlæg: 25
Når I nu snakker thermodug..... Må man smide kemi i når dugen ligger på eller skal man rulle den af hver gang og vente 1 times tid til kemien er opløst???
Lene
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

virker den? 08 maj 2016 21:05 #6400

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
Jeg hører til den type, der doserer via skimmeren, når noget skal I. Jeg ved godt, at nogen fraråder det, med henvisning til, at det kan brænde sammen i filtret. Det er aldrig sket for mig, jeg hælder langsomt i.

Tilbage til dit spørgsmål. Jeg tror bestemt ikke, at coveret tager skade af, at du løfter et hjørne mens du hælder kemien i. Jeg går ud fra, at vi taler om kemi opblandet en spand vand. Det fordeler sig jo ret hurtigt.

En anden ting er, at jeg har konstateret, at klor slider på coveret. Jeg kørte i starten med meget lav klor, da jeg havde Nature-II med. Det stoppede jeg med for et omkring 9 år siden, og kørte derefter med "almindelig" klordosering. Jeg kunne konstatere væsentlig større nedbrydning af coveret til følge.
Men her taler vi jo så om konstant påvirkning. Ikke den lejlighedsvise mindre påvirkning der vil komme, når du hælder en spand kemi i.

Jeg tror ikke det har nogen betydning om coveret er på eller ikke, i det øjeblik du tilsætter kemi'en!
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

virker den? 09 maj 2016 15:40 #6425

  • mich7043
  • mich7043's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Senior Forumbruger
  • Indlæg: 20
så fik man lige rettet sin profil :)

jeg har fået solvarme, men fik først lige tilsluttet det i går - var nødt til at rykke lidt rundt på det.

poolen er over jorden, terrassen er bygget omkring så siderne står jo i skygge, men overfladen er i solen.

som jeg kan konkludere ud fra svarene, så må jeg jo nok bare væbne mig med tålmodighed, det er nok som I siger fordi det lige tager sin tid, har næsten lige fyldt den - synes bare at jeg husker at der var samme problem sidste år, så jeg ville lige sikre mig at jeg ikke gjorde noget forkert

et helt konkret spørgsmål: er det rigtigt at jeg har lagt den PÅ vandet med boblerne ned?

men tak for svarene - tror jeg venter med at købe et nyt cover til det er slidt op og så køber jeg 400micro næste gang
mma
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

virker den? 09 maj 2016 15:55 #6426

  • Ole
  • Ole's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 650
  • Modtagne Tak: 55
mich7043 skrev:
er det rigtigt at jeg har lagt den PÅ vandet med boblerne ned?
Ja! :)
Ole Kristensen
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.

virker den? 09 maj 2016 23:02 #6427

  • leif
  • leif's profilbillede
  • IKKE ONLINE
  • Platin Forumbruger
  • Indlæg: 69
  • Modtagne Tak: 4
Jeg har ikke sat solfangere til endnu - det skal være lidt varmere udenfor før det kan betale sig. Lige nu er den ca. 15 grader.

En anden fordel med tæppet på er at kloren ikke bruges helt så hurtigt når solen skinner B)
/Leif
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.166 sekunder