Det er rigtigt som Bjarne siger
, jeg vil dog anbefale 4mm2 og så trække et kabel til hver lampe.
En 300W halogen pære trækker 25 ampere hvilket faktisk er en del, nu er jeg jo super perfektionist og kunne se at med de 15m 4mm2 kabel som jeg brugte til vores halogen lys gjorde at lyset lev en anelse gult fordi lampen ikke fik fuld effekt
Måden jeg opdagede det på var, at så snart det var muligt ved vores pool byggeri smed jeg trafoen direkte ud på de 2m ledning som er på lampen og her havde de en flot hvid farve
Installations loven for elektrikkere/installatører siger, at man skal opfylde kabel dimentionerings kravene som det var til halogen også selv om at der monteres en LED pære. Grundet at en senere ejer måske kunne finde på og montere halogen
Har selv været igennem hele møllen i sidste uge da vi skulle have monteret nogle halogenspots i loftet i vores køkken/alrum.
ps. man kunne evt. høre en elektrikker af, hvor hvis ens trafo er indendøres kan der være nogle forsikrings mæssige ting der skal være i orden hvis huset skulle futte af
Et lille tip er at 4mm2 kabel kan fåes til en rimelig pris de steder hvor de sælger bilstereo anlæg, disse anlæg bruger nemlig også en del strøm
(dem der spiller højt og får sidespejlene til og blaffre)
HARDCORE teori for dem der vil vide mere:
Hvor bliver lyset svagere jo længere kabel man bruger?
Først et par formler:
Ohm lov: U = I x R
Watt: P = I x U
Lad os antage at kablet har en modstand på 0.1 ohm og at der trækkes 25 ampere som en pool halogen lampe bruger. Så vil man ved ohms lov kunne beregne spændings faldet over ledning ved:
U = I x R = 25 * 0.1 = 2,5 volt
Dvs. at man afsætter følgende effekt i kablet:
P = I x U = 25 * 2,5 = 62.5 watt
Dvs. at teoretisk set bliver ca. 62watt af ens 300w pool belysning afsat i kablet
Reglen er jo tyndere kabel jo højere modstand!
ps. en kabel modstand på 0.1 er ikke helt urealistisk, så der var stof til eftertanke, det er den lave spænding der giver det høje strøm forbrug hvilket også kan ses på ohms lov og effekt formlen.
God regne lyst og fornøjelse